Vinterværet i Europa og USA - stengte flyplasser

Re: Været i Europa - stengte flyplasser

Denne kommentaren er vel ikke helt heldig heller .....

Ikke helt, men jeg hadde litt sansen for denne:

Vil Ottebergsen komme seg fortere hjem, foreslår jeg at hun kontakter kundesenteret igjen, heller enn at hun går til Dagbladet, avslutter Sandaker-Hansen.

3 døgn på Gatwick? Tror jaggu jeg hadde tatt bussen til Heathrow og kommet meg hjem via flybytte i Europa et sted.

Eller direkte med SAS om de har plass. Flyet jeg var med i dag var 100% fullt, så det er kanskje ikke så mye ledig kapasitet hos SAS.

Forøvrig var det også min umiddelbare tanke, men det kan jo selvsagt hende at ikke alle har midler til å kjøpe nye og sannsynligvis dyre billetter.

Nå vet jeg ikke hvordan veitrafikksituasjonen har vært tidligere, men på Traffic England så ser det ut til at trafikken går unna på både M23, M25 og M11 som er det aktuelle motorveiene for å komme seg fra Gatwick til Heathrow og Stansted. Hvordan det er på de mindre veiene til/fra flyplass/motorvei vet jeg ikke.

Last edited:

Denne kommentaren er vel ikke helt heldig heller .....

Sikkert ikke så enkelt å grave fram alternativ transport mellom flyplassene ut over eksisterende kollektivtilbud.

Det skal ikke ha vært helt lett å komme seg bort fra Gatwick, så Heathrow har kanskje heller ikke vært en option .. men her pøser man flere flylaster inn til en annen flyplass i London uten å kunne få hjem mange av dem som sitter fast. Det kan bli interessant hvis (u)været fortsetter ...

Det skal ikke ha vært helt lett å komme seg bort fra Gatwick, så Heathrow har kanskje heller ikke vært en option .. men her pøser man flere flylaster inn til en annen flyplass i London uten å kunne få hjem mange av dem som sitter fast. Det kan bli interessant hvis (u)været fortsetter ...

Trafikken inne i London gikk helt som normalt. Jeg reiste med Eurostar gjennom sørlige delen av England (riktignok lenger øst enn Gatwick/Croyden-området), og det var riktignok en del snø der, men ikke verre enn at det var bruktbart med trafikk på veiene likevel.

Tja, det er jo ikke noe problem å komme seg hverken sørover eller et stykke nordover fra Stansted, så jeg ser ikke noe problem med å transportere folk til London. Så bør man vel sette inn støtet på å få transportert noen av passasjerene fra LGW til STN med buss eller liknende hvis føret nå gjør det mulig.

Man kommer seg greit ut av Gatwick og inn til London uten nevneverdige problemer. Mange av togene har gått som normalt, shuttlebussene mellom Gatwick til Heathrow har gått som normalt, rutebusser har gått som normalt. Og man har ett par hundre tusen taxier som går som normalt. Så ser ikke problemet med å komme seg ut fra Gatwick til sentrale London. Snømengdene i London er heller ikke store, problemet er at man ikke har utstyr eller mannskaper til å betjene disse slik at trafikken kan gå som normalt. Engelskmennene er flinke når man kommer innenddørs på terminalene i London, men utendørs har de helt glemt hva et snøskjær er for noe.

Ser imidlertid ut som at Thomas Cook og flere andre selskaper fikk fraktet paxen sin fra Gatwick til Stansted idag ...

Jeg sliter litt med å forstå hvorfor ikke DY tar noen grep. Greit at man ikke skal forvente så altfor mye, men når de begynner å fly på en alternativ flyplass i området burde de sørget for å hjelpe sine passasjerer til den nye flyplassen i den utstrekning det lar seg gjøre. Enten ved å informere om hvilke alternative transportformer man har (om DY ikke vil betale for transporten), eller sette opp transport selv.

Det ser ikke ut som at det kan bli problemer på Gatwick også i morgen hvis de får åpnet kl 0600 - det er 30% sjanse for at det blir freezing fog mellom 0800 UTC og 1400 UTC i følge siste TAF.

Det var egentlig litt av mitt poeng. Her flytter man flighter til en annen flyplass, men lar vær å flytte passasjerene. Det skurrer litt i mine gamle stasjonssjef-ører ...

Det var egentlig litt av mitt poeng. Her flytter man flighter til en annen flyplass, men lar vær å flytte passasjerene. Det skurrer litt i mine gamle stasjonssjef-ører ...

Enig i det. Jeg leste det som at du mente det var problematisk at man fløy folk inn til London, men ser nå at du nok mente noe annet.

Det ser ikke ut som at det kan bli problemer på Gatwick også i morgen hvis de får åpnet kl 0600 - det er 30% sjanse for at det blir freezing fog mellom 0800 UTC og 1400 UTC i følge siste TAF.

Gatwick regner ikke med at det blir 'normal' ops i morgen .. Dette er sendt ut på Twitter;

We're still aiming to open 06:00 Fri but flights arriving/departing will be severely limited and there will be delays http://ow.ly/3j4ym

Enig i det. Jeg leste det som at du mente det var problematisk at man fløy folk inn til London, men ser nå at du nok mente noe annet.

Vel, inntil jeg begynte å lese litt, trodde jeg det var verre å komme seg fra Gatwick enn det det er ...

Vel, inntil jeg begynte å lese litt, trodde jeg det var verre å komme seg fra Gatwick enn det det er ...

Samtidig som man kan mene at DY burde organisert noe, så undrer det meg at folk ikke tar litt intitiativ selv om det går tog som normalt fra Gatwick. Som nevnt opererer London sentrum som normalt, så det skulle ikke være noe problem om man kommer seg inn til Victoria.

Nå har de kontrabeskjed på FB:

Norwegian planlegger å fly samtlige planlagte avganger i morgen fredag 3. desember til og fra London Gatwick. Vi oppfordrer alle passasjerer som reiser fra Gatwick til å møte opp på flyplassen i ekstra god tid samt å beregne lengre reisetid til flyplassen enn normalt.

En kommentar vedr. Norwegian og deres problemer nå:

Punkt 1: De har vært dyktige generelt, og selskapet har vokst hurtig ved å kunne frakte mennesker til en pris konkurrentene oftest ikke kan.

Punkt 2: Denne vekst har hatt sin pris. Gode, gamle ordninger som "faste stasjonsansvarlige" er borte, og erstattet med "ungdommer og studenter" som jobber i et outsourced selskap, og sjelden og aldri har noen spesiell lojalitet til oppdragsgiveren.
Hva fanden for hjelp tror folk at de skal få, når de sitter værfaste i UK, og DY ikke har personell ellere et eget apparat til å ta hand om sånt om dette. Dette er en del av "gamet", og man må ta de utfordringer som da kommer.
Så da får de springe til media og beklage seg....det hjelper bare ikke.

Dette er det samme som skjedde under streiken på Gran Canaria for noen uker siden, og folk ble forbannet på DY (og SAS også i dette tilfellet, som heller ikke har eget personell der).

Noen ganger kan det faktisk betale seg for selskapene at det har faste representanter på destinasjonen, som gjerne snakker skandinavisk, som går i selskapets egen uniform, og som identifiserer seg med selskapet - og som står hundre prosent på for pax'en som trenger hjelp, og som har fullmakt til å gjøre dette av selskapet - uten økonomiske begrensninger.

Tally-Ho

Saa var det kontra-kontra-beskjed .... stakkars pax...

Vi har nå bestemt oss for å flytte all London-trafikk fra London Gatwick til Stansted på grunn av store problemer med avviklingen på Gatwick. Vi forsøker så langt det lar seg gjøre å unngå forsinkelser og kanselleringer. Vi oppfordrer våre passasjerer om å møte opp i god tid.

Back