Vinterværet i Europa og USA - stengte flyplasser

Re: Været i Europa - stengte flyplasser

Man skal også ta økonomi med i betrakningen. Det er ikke økonomisk forsvarlig for en flyplass med kansje 2-3 snødager i året å anskaffe samme mengde utstyr som en flyplass ved polarsirkelen. Ikke bare er det dyrt å anskaffe det, men det skal vedlikeholdes også. I tillegg komemr avvisingsvæske som er 'ferskvare' med begrenset holdbarhet.

Så derfor velger man å bite i det sure eplet og ta julingen de få dagene i året/tiåret det virkelig er ille ....

Noen som vet hvordan det ligger an på fx LHR for tiden? Skal reise ut derfra i morgen.

Noen som vet hvordan det ligger an på fx LHR for tiden? Skal reise ut derfra i morgen.

LHR har vært ok i dag, ihvertfall de flyene som skulle til steder uten problemer. Den største forsinkelsen jeg kan se var i morges, ellers kun de vanlige 10-15min.

Heathrow ser ut til å være langt nok nord til å unngå den værste snøen...til nå, og på et varsel jeg så i formiddag var Heathrow bedre enn Gatwick for hele perioden. Så fingers crossed o.s.v.

Man skal også ta økonomi med i betrakningen. Det er ikke økonomisk forsvarlig for en flyplass med kansje 2-3 snødager i året å anskaffe samme mengde utstyr som en flyplass ved polarsirkelen. Ikke bare er det dyrt å anskaffe det, men det skal vedlikeholdes også. I tillegg komemr avvisingsvæske som er 'ferskvare' med begrenset holdbarhet.

Så derfor velger man å bite i det sure eplet og ta julingen de få dagene i året/tiåret det virkelig er ille ....

Det er veldig sant MOW. Det blir fort mange mange millioner for å bygge opp en maskinpark til vintervedlikehold.
F.eks koster en stor fres fort 10mill.
50k koster det å legge ut et lag kjemikalier.

huff.. skal reise hjem fra Manchester imorgen, håper det er bedre der enn i London atm!

Sunny, du kan håpe, men værmeldingen for MAN sier lette snøbyger hele dagen. Vi var på tur sisite helg i januar i år, og med et par tommer snø ble det full stopp. Etter dette har MAN fått inn utstyr (bl.a. seks Øveraasen 200) og har helt andre planer for denne vinteren (her er draft til den nye planen http://www.magworld.co.uk/magweb.ns...le/Winter+Operations+Plan+10-11+Draft+pdf.pdf).

Snow_removal.jpg

Ser at DY får så ørene flagrer på FB for sin behandling av værkanselleringene. Mye av det går på dårlig oppfølging av handlingselskapene .. kanskje på tide å ansette stasjonssjefer som kan sparke agentene litt i rompa? De gjør jo de andre handlingkundene ...

Jeg er utrolig skuffet over dere på måten man ble behandlet på Gatwick. Ingen representanter fra Norwegian ga oss informasjon alt var bare kaos. Den hjelpen vi fikk kom fra andre flyselskaper da de behovet i mangel av Norwegian sin totale mangel på tilstedeværelse samt service nivå. Sammenlignet med Norwegian fremsto til og med RyanAir som et høykvalitetsservice selskap. Utrolig utrolig skuffet passasjer.

Ser ut som DY er hardt rammet og har 6 fly stående på Gatwick. Hvor store problemer har det egentlig skapt for annen DY-produksjon?

Det er saa og si ikke snoe her i London, men britene faar panikk som vanlig.... Snakk om 3 cm maks, Gatwick litt verre, men LCY og LHR er ikke beroert. Utrolig komisk aa se at dette skjer gang paa gang paa gang. Naa har jeg faat en DY og en KL avgang fra London kansellert, saa satser paa at SK i morgen gaar bra!

Har i dag morres fløyet LHR t/r. Fikk slott på ca 40 min etter oppsatt avgangstid, men når vi kom til London var det null holding, null venting på gate, og lett snø. Parkerte ca 15 min etter rutetid, var tilbake på OSL 10 min forsinket.

Snakket med noen kolleger som hadde fløyet AMS t/r. Totalt kaos, mye snø og vind.
Samme i FRA, og BRU.

Men det er som flere her inne nevner, de har utstyr, men ikke på langt nær samme mengden vi har her på berget. Det brukes også kanskje en eller maks 2-3 ganger per sesong. Da tar ting tid.
Når man ser tv bildene fra LGW forstår man at de sliter der, mye snø, dårlig utstyr, lite trening i å bruke dette utsyret bidrar ikke akuratt til effektiv snøfjerning.

En ting er at de har lite utstyr, men et vesentlig poeng er de som skal betjene slikt utstyr. På lite værutsatte flyplasser brukes det ikke mye penger på å holde mannskap som kan være klar på kort varsel.

Vet at det på Schipol, og Heatrow trenes på brøyting, de-iceing, og vinter operasjoner hver høst. Men det er noe med at når det virkelig skjer 2-3 ganger i løpet av vinteren er det rustent. Skal ikke lenger en til København før man ser dette.
Forrige vinter var det en katastrofe til å begynne med, på slutten gikk det ganske greit.

En ting er at de har lite utstyr, men et vesentlig poeng er de som skal betjene slikt utstyr. På lite værutsatte flyplasser brukes det ikke mye penger på å holde mannskap som kan være klar på kort varsel.

Egentlig burde det være et enkelt regnestykke. ( veldig forenklet )
1. Det koster x antall GBP å investere i utstyr
2. Det koster x antall GBP å holde personell trenet og klar til å bruke utstyret
3. De vet at det normalt er X antall dager med slikt vær pr år.
--------------------
4. De vet hvilke inntekter hver avgang innbringer.
5. De vet hvor mye de taper på å holde stengt som igjen medfører tildels store inntektstap.

Med disse faktorer på plass kan det hende at LGW har funnet ut at det er greit nok å kalkulere med å holde stengt X antall dager pr år...

Det er forøvrig tyst på Norwegian's FB-side - til stor frustrasjon fra kundene. Må innrømme at jeg fant dette sitatet verdt å bringe videre, ettersom det er mange hersom er opptatte av sosiale media.

Istedenfor å bruke Facebook som kommunikasjonsmiddlel, brukes det til å spre forvirring og frustrasjon - bra gjort!

Har i dag morres fløyet LHR t/r. Fikk slott på ca 40 min etter oppsatt avgangstid, men når vi kom til London var det null holding, null venting på gate, og lett snø. Parkerte ca 15 min etter rutetid, var tilbake på OSL 10 min forsinket.

Lite antydning til kaos på LHR. Det så ut til at BA hadde en del kansellerte flighter. Glad jeg fløy med SK i dag, og ikke med DY...

Jeg kom fra London tidligere i dag, med SK806. Det flyet var sent inn til LHR, visstnok pga holding, og vi var vel ca 1t20min sen ut igjen (opprinnelig kun 20 minutter sen), men dette var i liten grad værrelatert. Kapteinen var på PA'en og var mildt sagt lite fornøyd med innsatsen til London-stasjonen. Flyet var fullt, så det skulle ifølge kapteinen ikke være noen grunn til at man ikke skulle få klar loadsheet osv.. Det var en smule kaotisk - med gatepersonalet ombord som åpenbart ikke hadde kontroll....

Heldigvis godt med tid mellom flightene, så ankom TOS omtrent på tid.

Denne kommentaren er vel ikke helt heldig heller .....

Han bekrefter at Otterbergsen ringte og fikk vite om Stansted-flyvningene, men at hun selv valgte å bli på Gatwick.

- Det var vel fordi hun ikke kom seg til Stansted?

- Det er helt riktig at det ikke er lett å komme seg fra Gatwick til Stansted nå, men det er ikke vårt ansvar å frakte passasjerene mellom flyplassene, understreker Sandaker-Hansen.

http://www.dagbladet.no/2010/12/02/nyheter/flyforsinkelser/veret/14551146/

3 døgn på Gatwick? Tror jaggu jeg hadde tatt bussen til Heathrow og kommet meg hjem via flybytte i Europa et sted.

Back