Vintervær-tråden 2012/2013

Status
Not open for further replies.
Re: Vintervær-tråden 2012/2013

KLM`s morgenavgang fra KRS sto værfast pga glatt rullebane, mens alle andre avganger gikk som normalt:

http://www.fvn.no/lokalt/trafikk/KLM-star-varfast-pa-Kjevik-2329241.html

Flyet som skulle tatt av 06:10 kom seg først av gårde kl 14:19, mens 11:40 ankomsten diverted til SVG. Nå er en E190 satt inn på ettermiddagsflighten.
Hva er problemet med f70 og glatt bane?

Eh, javel, hvordan i all verden klarte BU å fly om vinteren, riktignok F-28, men..
er omtrent så jeg vil kalle "unnskyldningen" syltynn, nå er det vel heller KLM som har ekstra "harde" krav på F-70:fly

kjekt med snø. Gleder meg til den dagen OSL stnger ned p.g.a noe hvitt i luften

Kjekt og kjekt. Opplevde dette en fredag kveld vinteren 2008 og kaoset var totalt!!!
Førte til ekstra overnatting i Oslo og tog hjem neste dag så forsinkelsen ble på vel 30 timer. Men på den positive siden var NSB presis og satte inn ekstra kapasitet, og hadde en meget stor del fullt betalende passasjerer :p

SVG stengt?

på flightrdar ser eg at et british airways fly som skal til SVG flyr lengre nord mot BGO sammtidig som LN-DYI sirkler rundt stavanger området. Samme for LN-RNO, LN-RRG, LN-RPH og sikkert flere etterhvert. Ser ut som om BA skal lande på BGO
skjer det noe?

Last edited:
Re: SVG stengt?

G-EUUX er på approach rwy 17 på BGO, denne skulle jo til SVG. er ikke det litt rart?
BA har ingen avgang til BGO ikveld ( innstilt) så det virker som om det stemmer at den skulle til SVG

Edit: har landet på BGO nå

Last edited:

SVG-BGO rutene er forsinket med nesten to timer!

Edit: BGO sender ut LN-RCW Til SVG.. er litt rart det da i og med at det begynner samle seg en del fly der borte og de bruker jo bensin når de sirkler. samme med LN-DYC

Last edited:

Ser der en en del fly som har sirklet over Ryfylke den siste timen, men det ser ut som at det får lande nå.

Ja, stengt foreløpig frem til 10.00 var det vel

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Forelopig-stans-i-flytrafikken--3087706.html

EDIT, så nå at postene ang Sola var fra i går.... Men uansett, de sliter litt på SVG nå.

Stig Jone Nevland, sjef for lufthavnoperative tjenester ved Stavanger lufthavn, har jobbet ved flyplassen i 25, og han kan ikke minnes at det har verre forhold enn nå.

- Flyene kommer ikke engang inn til gatene på grunn av snømassene. Det er ikke materiell og brøyteutstyr det står på, men den tunge og våte snøen som laver ned i rekordmengder. Det er rett og slett umulig å holde rullebanene fri for snø, sier han.

Last edited:

Eh, javel, hvordan i all verden klarte BU å fly om vinteren, riktignok F-28, men..
er omtrent så jeg vil kalle "unnskyldningen" syltynn, nå er det vel heller KLM som har ekstra "harde" krav på F-70:fly

Nå har KLM kommet med en forklaring på deres norske facebookside:

"Fra Kjevik flyr KLM Cityhopper med sine Fokker 70. Denne flytypen har strenge vektrestriksjoner når det er is og våt snø på rullebanen og har derfor denne uken måttet vente til at Kjevik lufthavn har ryddet rullebanen for å kunne ta av/lande. Spesielt førte nedbøren som falt søndag og natt til mandag til veldig mye is på rullebanen. Selskapet har, i den grad det har vært mulig, byttet ut Fokker 70 med Embraer 190 på mange avganger for å kunne operere som normalt. Det er naturligvis i alles interesse å få alle trygt og sikkert avgårde på oppsatt tid, men desverre så har værforholdene på flyplassen ført til forsinkelser på noen avganger."

Noen som vet hvorfor F-70 har "strenge vektrestriksjoner" på is og snø og blir grounded når E190 & 737 flyr som normalt?

Det er en -400 ja, se reggen ved neshjulet som det står BR* på. LN-BRI?

Noen som vet hvilken maskin dette er? Tolker jeg bildet i artikkelen rett hvis jeg mener det er en -400?
Det er en -405, ja. Og hvis jeg leser rett på nesehjulsdøren er det BRI. Ledningen til external power "forstyrrer" den siste bokstaven litt, men jeg synes det ser ut som BRI.

LN-BRI, Widerøe sine sider er god å ha i slike tilfeller :)

Freezeing Fog på OSL dermed store forsinkelser for spesielt DY, der de har problemer med noe avisnings utstyr. Foreløpig også 10 instilte avganger.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10048876

I år er vel julerushet spredd ganske bra utover med Julaften på mandag. Værre hadde det vært med julaften på en fredag eller lørdag, da vil de fleste reise på samme dag.

Er det spesielt avisingsutstyr som blir brukt i slik situasjon, i høve til vanleg vinterver?

Status
Not open for further replies.
Back