Da er det vel kanskje på tide med en liten rapport fra en som var i "kaoset" på Gardermoen i går. Det passer også bra da at jeg skulle fly med Norwegian og hadde bitre erfaringer fra hvordan det ikke skulle gjøres på freezing fog dagen før jul i 2007. Å sammenligne de to dagene går ikke. For det første var dagen 2007 nærmere jul. For det andre var de meterologiske forholdene mye verre i 2007. For det tredje har informasjonsteknologien utviklet seg på fem år. SMS-tjenesten til DY var superb i går, i hvert fall for meg - og informasjonen på SMS var før det ble vist på informasjonstavlene.
Nå hadde jeg tilfeldigvis god tid mellom ankomst flyplassen og avgang så ble det litt til å drive dank på yttersiden av sikkerhetskontrollen. Tilfeldigvis holdt jeg til rundt samme inngang både NRK og TV2 holdt til og tilfeldigvis fikk jeg med meg kommentarene fra journalistene i samtale med sitt team. Det klare budskapet var en stor skuffelse at det ikke var noe kaos (sensasjoner) på OSL og en forundring at de store forsinkelsene hos Norwegian ikke medførte noe rabiate kunder. Selv de små køene utenfor DYs skranker så de ingen sinte fjes. Særlig journalisten fra NRK uttrykte tristhet at han ikke kunne bruke slike fraser - og så kom en beskrivelse som hadde passet for situasjonen i 2007.
Da litt om personlige opplevelser for min tur frem til avgang med DY192. Det ble kiosk og self drop på meg og det var unnagjort på mindre enn 5 minutter. Etter avlytting og x sigaretter på utsiden tok det bare et par minutter å komme seg gjennom sikkerhetskontrollen. På innsiden var det å finne seg noe å sitte på som er en stor utfordring på OSL. Vår avgang ble flyttet fra gate 24 til 28 (varselet kom selvsagt først på SMS), og da var det å begi seg på ny stoljakt. Det var nå litt under 30 minutter til avgang. LN-KHB ble slept inn på stand 17 minutter før tid. 4 minutter senere og 13 minutter igjen til Planlagt avgang var så mannskapet på plass. 6 minutter før planlagt avgang startet boarding, men som vanlig er det noen som forstår skille mellom 12 og 13 i flyet at noen skal benyyte inngangen bak. Rundt 10 minutter etter planlagt er alle på plass. Cockpit informerer om is på motorbladene siden flyet har vært parkert. Tining vil ta 10 minutter, men problemet er at de (Røros) ikke nok slikt tineutstyr og foreløpig vil det ta rundt 10 minutter til de ankommer. 10 minutter blir nesten 20 minutter før folkene med luftslangene ankommer. Smeltingen av isen tar de rundt 10 minutter og da blir det push og engine start. Vi takser raskt til deicing ved den tidligere WF-hangaren. De to Nordic-bilene gjorde en grundig jobb og etter det kom vi raskt på vingene.
55 minutter forsinket ankomst for 139+2 til HAU og det nærmeste et surt fjes var et småbarn som sutret og helt klart var overtrøtt. Som normalt på HAU tar det sin tid med bagasjen. Det var vel noen som stod i de relativt korte Norwegian-køene på OSL som så oppgitt ut og jeg håper de kom seg hjem til jul.