Vintervær-tråden 2012/2013

Status
Not open for further replies.
Re: Vintervær-tråden 2012/2013

Temmelig arrogant kommunikasjonperson for Norwegian på TV2-nyhetene nå nettopp, hvor han på spørsmål om hva som er årsaken til at Norwegian har slike store problemer i dag, mens Widerøe, SAS og de fleste andre selskap bare har små problemer..

"Norwegian tar flysikkerheten så på alvor at derfor blir det slike forsinkelser"

Lurer på om han da underforstått mener at de andre selskap ikke tar flysikkerheten på alvor da ?

Ligger det an til at noe av dagens kaos får konsekvenser for trafikken gjennom OSL i morgen?

Så lenge alt kommer seg dit det skal i løpet av kvelden, blir det neppe noen større kjedereaksjoner, annet enn kanskje noen forsinkelser pga at hviletiden skal holdes.
Ser bra ut for SAS' del i hvertfall .. DY har jeg ingen oversikt over.

Dette minnar meg litt om 2007 eller 2008. Men då var det omvent. DY på rute og SK kansellerte over ein lav sko og kom med annonseringar over PA som fekk folk til å tru at OSL stengde (før dei gradevis ombestemte seg). Nede hjå WF berre trakk dei på skuldrane og sa "har ikkje høyrt noko om forsinkingar...". Prop er vel enklare å avise/avrime enn viftemotor, så her kjem WF til sin rett.

Temmelig arrogant kommunikasjonperson for Norwegian på TV2-nyhetene nå nettopp, hvor han på spørsmål om hva som er årsaken til at Norwegian har slike store problemer i dag, mens Widerøe, SAS og de fleste andre selskap bare har små problemer..

"Norwegian tar flysikkerheten så på alvor at derfor blir det slike forsinkelser"

Lurer på om han da underforstått mener at de andre selskap ikke tar flysikkerheten på alvor da ?
Samme fjaset på Dagsnytt 18 på NRK. Da tok programlederen ansvar og spurte han direkte:

"Antyder du her at andre flyselskaper ikke [tar sikkerheten på alvor] gjør det?"

Hvorpå DYs politikerspire av en informasjonssjef (motvillig) måtte innrømme at "Nei, det gjorde han ikke".

Ikke minst det elegante reinspikka politikersvaret på NRK dagsrevyen 19:00;

"Hvorfor sliter Norwegian så mye i forhold til andre selskaper?"

"Med de værforholdene som er i dag så vil det bli forsinkelser, og vi gjør alt vi kan for å minske disse forsinkelsene".

:thumbup

håper alle som skal ut å reise kommer seg trygt fram til bestemmelsestedet. Kjedelig at slikt skjer, spesielt kjedelig når svært mange skal ut å reise.

Vidar

Samme fjaset på Dagsnytt 18 på NRK. Da tok programlederen ansvar og spurte han direkte:

"Antyder du her at andre flyselskaper ikke [tar sikkerheten på alvor] gjør det?"

Hvorpå DYs politikerspire av en informasjonssjef (motvillig) måtte innrømme at "Nei, det gjorde han ikke".

Hehe, synd jeg misset den. Merket jeg ble småirritert på TV2s Nils Gunnar Lie som aksepterte DYs utsendte sitt svada svar og gikk videre til OSL sin infoperson.

Men det siste han vil er vel å komme med noe som kan minne om en innrømmelse at DY slet mer enn SK i går... for slik var det. Kompis fikk plass 8 timer senere enn planlagt med DY, så fikk kjøpt en SAS billett med avgang 5 timer senere. En kjip dag for reisende. Håper det går bedre i dag når jeg tropper opp med lillemann midt på dagen.

Stakkars Nils Gunnar Lie - han var tidlig opppe i går - han var først på postkontoret for å se på all juleposten, og så endte han på OSL.

Tullete kommentar fra Sandaker-Nielsen. Tror mange reagerer på slike flåsete antydyninger.

Nuvel - det viktigste er at trafikken kommer i gang igjen. Er glad for at jeg reiser lørdag!

Da er det vel kanskje på tide med en liten rapport fra en som var i "kaoset" på Gardermoen i går. Det passer også bra da at jeg skulle fly med Norwegian og hadde bitre erfaringer fra hvordan det ikke skulle gjøres på freezing fog dagen før jul i 2007. Å sammenligne de to dagene går ikke. For det første var dagen 2007 nærmere jul. For det andre var de meterologiske forholdene mye verre i 2007. For det tredje har informasjonsteknologien utviklet seg på fem år. SMS-tjenesten til DY var superb i går, i hvert fall for meg - og informasjonen på SMS var før det ble vist på informasjonstavlene.

Nå hadde jeg tilfeldigvis god tid mellom ankomst flyplassen og avgang så ble det litt til å drive dank på yttersiden av sikkerhetskontrollen. Tilfeldigvis holdt jeg til rundt samme inngang både NRK og TV2 holdt til og tilfeldigvis fikk jeg med meg kommentarene fra journalistene i samtale med sitt team. Det klare budskapet var en stor skuffelse at det ikke var noe kaos (sensasjoner) på OSL og en forundring at de store forsinkelsene hos Norwegian ikke medførte noe rabiate kunder. Selv de små køene utenfor DYs skranker så de ingen sinte fjes. Særlig journalisten fra NRK uttrykte tristhet at han ikke kunne bruke slike fraser - og så kom en beskrivelse som hadde passet for situasjonen i 2007.

Da litt om personlige opplevelser for min tur frem til avgang med DY192. Det ble kiosk og self drop på meg og det var unnagjort på mindre enn 5 minutter. Etter avlytting og x sigaretter på utsiden tok det bare et par minutter å komme seg gjennom sikkerhetskontrollen. På innsiden var det å finne seg noe å sitte på som er en stor utfordring på OSL. Vår avgang ble flyttet fra gate 24 til 28 (varselet kom selvsagt først på SMS), og da var det å begi seg på ny stoljakt. Det var nå litt under 30 minutter til avgang. LN-KHB ble slept inn på stand 17 minutter før tid. 4 minutter senere og 13 minutter igjen til Planlagt avgang var så mannskapet på plass. 6 minutter før planlagt avgang startet boarding, men som vanlig er det noen som forstår skille mellom 12 og 13 i flyet at noen skal benyyte inngangen bak. Rundt 10 minutter etter planlagt er alle på plass. Cockpit informerer om is på motorbladene siden flyet har vært parkert. Tining vil ta 10 minutter, men problemet er at de (Røros) ikke nok slikt tineutstyr og foreløpig vil det ta rundt 10 minutter til de ankommer. 10 minutter blir nesten 20 minutter før folkene med luftslangene ankommer. Smeltingen av isen tar de rundt 10 minutter og da blir det push og engine start. Vi takser raskt til deicing ved den tidligere WF-hangaren. De to Nordic-bilene gjorde en grundig jobb og etter det kom vi raskt på vingene.

55 minutter forsinket ankomst for 139+2 til HAU og det nærmeste et surt fjes var et småbarn som sutret og helt klart var overtrøtt. Som normalt på HAU tar det sin tid med bagasjen. Det var vel noen som stod i de relativt korte Norwegian-køene på OSL som så oppgitt ut og jeg håper de kom seg hjem til jul.

En god beskrivelse uten at alt trenger å være gale og skandale.

Virker som det var større problem tidligere på dagen 20/12-12. Reiste med DY4104 kl 0830 til Stockholm. Ble forsinkelse på over 2 timer, før take-off etter de-ice av vingene. En halv time av forskinkelsen skyldtes vær, samt litt over en halv time på grunn av mangel på engine de-ice bil. Men vi ventes faktisk 1 time på å få en ledig Push back bil, noe jeg stusset veldig på. Sas sin ground handling gikk etter mitt intrykk mer smooth. Virket som handling selskapet til Norwegian enten hadde for få på jobb, eller at det rett slett var en dårlig dag der det meste gikk galt. Ble lettere mytteri stemning etterhvert, da flere ønsket å gå av, men ikke fikk lov på grunn av at dette ville skape ytterlige forsinkelser.....

Da er det vel kanskje på tide med en liten rapport fra en som var i "kaoset" på Gardermoen i går. Det passer også bra da at jeg skulle fly med Norwegian og hadde bitre erfaringer fra hvordan det ikke skulle gjøres på freezing fog dagen før jul i 2007. Å sammenligne de to dagene går ikke. For det første var dagen 2007 nærmere jul. For det andre var de meterologiske forholdene mye verre i 2007. For det tredje har informasjonsteknologien utviklet seg på fem år. SMS-tjenesten til DY var superb i går, i hvert fall for meg - og informasjonen på SMS var før det ble vist på informasjonstavlene.

Nå hadde jeg tilfeldigvis god tid mellom ankomst flyplassen og avgang så ble det litt til å drive dank på yttersiden av sikkerhetskontrollen. Tilfeldigvis holdt jeg til rundt samme inngang både NRK og TV2 holdt til og tilfeldigvis fikk jeg med meg kommentarene fra journalistene i samtale med sitt team. Det klare budskapet var en stor skuffelse at det ikke var noe kaos (sensasjoner) på OSL og en forundring at de store forsinkelsene hos Norwegian ikke medførte noe rabiate kunder. Selv de små køene utenfor DYs skranker så de ingen sinte fjes. Særlig journalisten fra NRK uttrykte tristhet at han ikke kunne bruke slike fraser - og så kom en beskrivelse som hadde passet for situasjonen i 2007.

Da litt om personlige opplevelser for min tur frem til avgang med DY192. Det ble kiosk og self drop på meg og det var unnagjort på mindre enn 5 minutter. Etter avlytting og x sigaretter på utsiden tok det bare et par minutter å komme seg gjennom sikkerhetskontrollen. På innsiden var det å finne seg noe å sitte på som er en stor utfordring på OSL. Vår avgang ble flyttet fra gate 24 til 28 (varselet kom selvsagt først på SMS), og da var det å begi seg på ny stoljakt. Det var nå litt under 30 minutter til avgang. LN-KHB ble slept inn på stand 17 minutter før tid. 4 minutter senere og 13 minutter igjen til Planlagt avgang var så mannskapet på plass. 6 minutter før planlagt avgang startet boarding, men som vanlig er det noen som forstår skille mellom 12 og 13 i flyet at noen skal benyyte inngangen bak. Rundt 10 minutter etter planlagt er alle på plass. Cockpit informerer om is på motorbladene siden flyet har vært parkert. Tining vil ta 10 minutter, men problemet er at de (Røros) ikke nok slikt tineutstyr og foreløpig vil det ta rundt 10 minutter til de ankommer. 10 minutter blir nesten 20 minutter før folkene med luftslangene ankommer. Smeltingen av isen tar de rundt 10 minutter og da blir det push og engine start. Vi takser raskt til deicing ved den tidligere WF-hangaren. De to Nordic-bilene gjorde en grundig jobb og etter det kom vi raskt på vingene.

55 minutter forsinket ankomst for 139+2 til HAU og det nærmeste et surt fjes var et småbarn som sutret og helt klart var overtrøtt. Som normalt på HAU tar det sin tid med bagasjen. Det var vel noen som stod i de relativt korte Norwegian-køene på OSL som så oppgitt ut og jeg håper de kom seg hjem til jul.

Ble lettere mytteri stemning etterhvert, da flere ønsket å gå av, men ikke fikk lov på grunn av at dette ville skape ytterlige forsinkelser.....

Kan man virkelig nekte noen å gå av så lenge maskinen ikke har startet opp? Selv om passasjeren har kjøpt billett er han jo ikke nødt til å reise.

Vidar

KLM ind til BLL i aften, blev holdende på runway og skulle trækkes fra runway til gate på grund af sne, efter hvad svigerinden ombord fortalte.

Kan man virkelig nekte noen å gå av så lenge maskinen ikke har startet opp? Selv om passasjeren har kjøpt billett er han jo ikke nødt til å reise.

I dette tilfelle har vel passasjeren teknisk sett startet reisen. Ulempen med å slippe vedkommende av er at det blir en del jobb med bagasjen som må av, samt ny runde papirarbeid som plutselig kan forårsake ekstra forsinkelse.

I dette tilfelle har vel passasjeren teknisk sett startet reisen. Ulempen med å slippe vedkommende av er at det blir en del jobb med bagasjen som må av, samt ny runde papirarbeid som plutselig kan forårsake ekstra forsinkelse.

Vet ikke hvordan dette ser ut juridisk sett skal jeg være ærlig, men jeg har selv vært med på å slippe av passasjerer som har ført til enda større forsinkelse for oss og de andre passasjerene.
Om du har passasjerer som absolutt vil av er det ikke så fristende å tvinge de til å bli ombord heller. Vil kanskje heller ha de av enn med flyet i slike tilfeller. Men det blir som sagt mye ekstra arbeid utav det om det er bagasje som må letes opp osv.

DY310 fra OSL via Tromsø til Kirkenes ser ut til å gå ned på Bardufoss i skrivende stund.

http://fr24.com/NAX1AM

METAR Tromsø: 140920Z 19006KT 3000 -SHSNRA VV007 00/M00 Q1013 TEMPO 1000 -SHSN VV011 RMK WIND 2600FT 31018KT

Flere fly venter på å lande i CPH 15JAN2013

Ser ut som det er snøvær i området som holder flere fly i lufta, deriblant Singapore Airlines og Qatar Airways, som begynner å få en god del strafferunder nå. En rekke andre fly henger i luftrommet også.

Hvordan er prognosene? Skal det bli en av de dagene?

Status
Not open for further replies.
Back