Vinmonopolet ønsker alkoholsalget på taxfree på flyplassene

Re: Vinmonopolet ønsker alkoholsalget på taxfree

JEg ønsker ikke at statlige selskaper skal ta over taxfree utsalg. Er generelt imot alt som heter av monopoler og statlig eierskap.

Jeg vet nå ikke helt jeg. På den ene side er det ingen tvil om at Vinmonopolet har god kompetanse og gode innkjøpere. Om dette gir lavere priser på taxfree ser jeg egentlig ingen automatikk i. De har nok i tillegg til gode innkjøpere også gode økonomer, så da er vi vel like langt? ;)

Det jeg ikke liker med dette er at man i dag kan kjøpe en rekke viner på taxfree som man ikke får tak i på Vinmonopolet. Med andre ord blir resultatet et mindre mangfold.

Jeg vet nå ikke helt jeg. På den ene side er det ingen tvil om at Vinmonopolet har god kompetanse og gode innkjøpere. Om dette gir lavere priser på taxfree ser jeg egentlig ingen automatikk i. De har nok i tillegg til gode innkjøpere også gode økonomer, så da er vi vel like langt? ;)

Det jeg ikke liker med dette er at man i dag kan kjøpe en rekke viner på taxfree som man ikke får tak i på Vinmonopolet. Med andre ord blir resultatet et mindre mangfold.

Polet skal gå i null, så hvis vinene på taxfree blir dyre, så kommer det kundene til gode på andre områder.
Antall viner man får tak i på taxfree men ikke på polet er langt mindre enn motsatt. Ofte er det en grunn til at polet ikke har tatt disse inn også. ;)

Vinmonopolet er jo proffe. På polet kan jeg velge en rødvin i blinde og få en som er fint drikkende, uansett. Til og med Amigo (som jeg tror er den værste rødvinen de har, ingen klasse eller selvrespekt, kun røsaft med 11% alkohol). Men ute i den store verden får man jo lett tak i en vin som smaker direkte vondt. Det har Vinmonopolet spart oss for :)

Frykter (les frykter) at prisen blir en mellomting mellom Taxfree og polpris dersom Vinmonopolet skal selge taxfree. I beste fall så blir det polets normale priser uten alkoholavgift. Da får man jo både i pose og sekk.

Dersom Vinmonopolet, som ikke skal tjene penger, skal konkurrere med bedrifter som skal tjene penger vil ikke gi noen fair konkurranse. Det betyr sannsynligvis inngripen fra EØS, og kanskje Vinmonopolet sin død.

Det hadde jo vært smått ironisk at en bedrift som kun søker å gå i null skal straffes sånn at forbrukerne må betale mer og bedriftseiere kan gjøre seg rikere. Snakk om å sette folket først..

Polet skal gå i null, så hvis vinene på taxfree blir dyre, så kommer det kundene til gode på andre områder.

Tja, det betinger jo at Vinmonopolet klarer å drive for de samme kostnadene som private gjør i dag. Og det fremstår for meg som høyst uklart om de vil gjøre. Det er ingen tvil om at Vinmonopolet i dag er svært gode på service og kvalitet, derfor ønsker jeg at de fortsetter som i dag utenfor taxfree-ordningen:), men det er liten tvil om at driften koster mye.

Jeg er også enig med dem som påpeker faren for prisøkninger og at det vil være første skritt mot nedleggelse av taxfree. Husk at det er sterke politiske krefter båd epå blå og rød side som ivrer for dette, men som blir stoppet av at de vet det er ekstremt upopulært. Dersom Vinmonopolet taxfree skal konkurrere mot Vinmonopolet vanlig vil staten ha alle mulige incentiver for å strupe omsetningen på flyplassene fordi disse handlene ikke gir avgiftskroner inn.

Man må heller ikke glemme at taxfree-butikkene for de fleste først og fremst er et sted der man tar med seg et par flasker uten å gå å studere og tenke etc. Om det er hensiktmessig med like mye kompetanse hos betjeningen her som på et vanlig pol stiller jeg meg derfor tvilende til.

Stemmer, de har også en av de proffeste innkjøperne du får der ute. De har en svært stor stjerne ”der ute” hos vinleverandørene.

Jeg ønsker de hjertelig velkommen på OSL.

Polet har ikke hatt innkjøpere på snart 20 år. Polets folk er aldri "der ute".

100% av varene i polhyllene kjøpes inn av polet fra de forskjellige importørene/produsentene via en håndfull godkjente grossister.

Det betyr sannsynligvis inngripen fra EØS, og kanskje Vinmonopolet sin død.

Det er jo Senterpartiets forslag, så det er nærliggende å tenke at det er en slik konflikt man gleder seg til...

... og taxfreeordningen, som er avskaffet i EU, blir jo enda mer corny om staten skal pushe billig alkohol ifm flyreiser. Det henger ikke helt på greip.

Polet har ikke hatt innkjøpere på snart 20 år. Polets folk er aldri "der ute".

100% av varene i polhyllene kjøpes inn av polet fra de forskjellige importørene/produsentene via en håndfull godkjente grossister.

Hmm.. Da er jeg 100% feilinformert, eller noen terminologier jeg ikke forstår.

De vennene jeg har som samler vin, gutta på polet briskeby og polet i vika mener det som er i hyllene er meget bra og rimelig grunnet høy profesjonalisme og sterk innkjøpskraft.

Uansett - det polet får til, passer meg bra på OSL også ;)

Hmm.. Da er jeg 100% feilinformert, eller noen terminologier jeg ikke forstår.

De vennene jeg har som samler vin, gutta på polet briskeby og polet i vika mener det som er i hyllene er meget bra og rimelig grunnet høy profesjonalisme og sterk innkjøpskraft.

Uansett - det polet får til, passer meg bra på OSL også ;)

Det er nok mer markedsmakten Vinmonopolet har mot grossister som gjør dette rimelig. Grossistene tar inn langt mer enn det som kommer på polet. Det meste av dette havner hos resturanter/vinhus.

Det er bare å dele taxfreebutikkene i to, også er det problemet løst

Jepp, enda flere butikker, også ved ankomst, og enda flere køer å bruke tid i, det er hva man trenger... :drunk:

Vinmonopolet ønsker alkoholsalget på taxfree

I og med at AS Vinmonpolets åpningstider er lovregulerte ville det blitt dårlig med taxfreeshopping klokken halv to natt til mandag! ;)

Når jeg skal handle alkohol på butikker i utlandet (på samme vis som enkelte partier i dag ønsker det skal være i Norge), så er ofte servicen og kunnskapen på bånn.

Ofte er det slik på taxfree i Norge også, det er enkelte gullkorn der, men tviler på at de gidder å jobbe lenge der.

Går man på vinmonopolet og handler får man et bredt utvalg av produkter med høy kvalitet. I alle prisklasser.

Har drukket meget god vin til 110 kroner flasken, og syns ikke det er spesielt dyrt.

Se bare til ølutvalget på systembolaget kontra et norsk supermarked?

Når jeg sammenligner slik og er kvalitetsbevisst forbruker er det ingen tvil om at jeg er meget sterkt for at polet kan ta over. Utvalg, kunnskap og kvalitet er jo gode ting sant.

Når de private ikke kan levere dette er det jo synd for de.

Det bør jo heller ikke være noe vanskeligere enn i dag å handle med to butikker i et. Man kan ha et usynlig skille i butikken og et kassesystem som er avansert nok til å skille de ulike varer og hvem som skal få pengene for dette.

Rart at ingen tenker så langt at dette er fullstendig mulig.

Kunnskapen og utvalget Vinmonopolet har finner man også i utlandet. Den store forskjellen er nok at mange her sammenligner Walmart eller Carrefour sin vinavdeling med en statseid, nonprofit butikk dedikert til alkohol. Enig i at Polet er en flott butikk, og håper de klarer å komme med litt edruelige priser om de flytter inn på OSL.

Vinmonopolet har ikke monopol på kompetanse. Det vil alltid være mulig å ansette smarte folk.

Vinmonopolet har ikke monopol på kompetanse. Det vil alltid være mulig å ansette smarte folk.

Men, kommer disse til å bli ansatt i en butikkkjede som er optatt av å presse prisene så langt ned som mulig.

Jeg er ikke nødvendigvis fan av at Vinmonopolet skal ta over taxfree. Men jeg skulle ønske at de som driver den sjappa ansetter folk som kan anbefale det som er av bra kvalitet og vet sitt fag. Ikke bare den leverandøren som betaler mest for produktplassering.

Ikke nødvendigvis av alkoholpolitiske hensyn. Men fordi reisende fortjener litt kvalitet.

Når jeg skal handle alkohol på butikker i utlandet (på samme vis som enkelte partier i dag ønsker det skal være i Norge), så er ofte servicen og kunnskapen på bånn.

Når de private ikke kan levere dette er det jo synd for de.

Jeg kan ikke være enig dette. Så vidt jeg vet klarer private dette over hele Europa. Man behøver ikke dra lenger enn til Danmark for å finne vinkjeden Skjold Burne (??) som har butikker i selv små byer på Nord-Jylland og som leverer med kunnskap og service fullt på høyde med Vinmonopolet.

Men man må jo selvsagt være bevisst hvor man går og handler hvis msn skal ha god vin. Man kan ikke gå på SPAR-butikken på hjørnet og forvente kunnskap og service på linje med det norske Vinmonopolet.;)

Man må etter min mening også se at det tross alt er en meget begrenset taxfree-kundekrets som jakter virkelig kvalitetsvin mens man venter på boarding eller bagasjen. Jeg klarer ikke å se Vinmonopolet inn i taxfree-butikken i den virkelige verden. Vil gjerne også legge til at jeg har opplevd god veiledning på ankomst på OSL (!!).

Vinmonopolet ønsker alkoholsalget på taxfree på flyplassene

Klart det hadde fungert med Polet som alkohol-taxfree-butikk. Om det blir noe av, er mest et politisk spørsmål, vil jeg tro. Kundene ville nok først og fremst merke bedre utvalg og mer kunnskap sammenlignet med dagens tilbud på flyplasser. Men hovedfomålet vil være regulering og kontroll av norsk alkoholkonsum. Polet begrunner jo selv forslaget med at lekkasjen til taxfree undergraver polets samfunnsoppdrag. Spennende debatt, synes jeg.

Dere med kunnskap og/eller interesse for konkurranseregler, anbudskonkurranser, europarett og sånn: Hva er problematisk og hvordan kunne problemene eventuelt løses?

Re: Vinmonopolet ønsker alkoholsalget på taxfree på flyplassene

Dere med kunnskap og/eller interesse for konkurranseregler, anbudskonkurranser, europarett og sånn: Hva er problematisk og hvordan kunne problemene eventuelt løses?

Det mest problematiske er vel at en organisasjon som skal regulere og kontrollere norsk alkoholkonsum til innbyggerne, og skal være en non-profittbedrift på grunn av sitt samfunnsoppdrag skal drifte en ordning som ikke er tuftet på disse forutsetningene, altså salg i taxfreebutikker.

Og taxfree består av mer enn alkohol, som nevnt ovenfor. Siden ordninger som vinmonopolet, Systembolaget og Alko er unntaksordninger i forhold til EU/EØS i og med deres samfunnsoppdrag spørs det om EU/EØS vil godta at noen av disse drifter taxfree og derigjennom kan komme i den situasjon at de går med overskudd? Vil da EU/EØS fortsatt godta at de forvalter et samfunnsansvar?

Hvordan kan man så løse dette. Det åpenbare er at Vinmonololet holder seg borte fra taxfree.

Vidar

Back