Vinmonopolet ønsker alkoholsalget på taxfree på flyplassene

LN-VLE

ScanFlyer Gold
Vinmonopolet ønsker alkoholsalget på taxfree på flyplassene

Vinmonopolet ønsker å overta alkoholsalget på taxfrebutikkene. Dette for at de skal kunne opprettholde sin status som regulator for alkoholforbruket.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10105377

Vinmonopolet ønsker å overta alkoholsalget på flyplasser hvis mulig. Begrunnelsen er at vinsalget på polet faller, mens det øker i taxfreebutikkene.

- Når hver sjuende flaske vin og brennevin i Norge er kjøpt på taxfree, kan det på sikt undergrave vår legitimitet, slik at vi mister vårt samfunnsoppdrag. Den andre bekymringen min går på vår økonomiske bæreevne. Hvis folk slutter å handle hos oss, går det utover vår mulighet til å bygge nye butikker og videreutvikle polet, sier Vinmonopolets administrerende direktør Kai G. Henriksen til Aftenposten. Bakgrunnen for han bekymring er at mens nordmenn drikker mer, handles mindre på Vinmonopolet.

Vidar

Last edited by a moderator:
Re: Vinmonopolet ønsker alkoholsalget på taxfree

Vinmonopolet er nervøs :P eller rettere sagt staten
enten så handler vi på tax-free eller i Sverige, kanskje ikke så rart med de avgiftene
vi har i Norge er jo helt latterlig

Vinmonopolet kan vel delta i anbudskonkurransen?

Ja, de kan vel det, og for oss forbrukere ville trolig utvalget blitt ganske mye bedre. Polet er jo overlegne på utvalg og ikke minst service, i alle fall sammenliknet med det jeg opplever i taxfree-butikker på norske flyplasser.

Det er likevel ikke uproblematisk, ettersom Vinmonopolet ikke skal gå med store overskudd hvert år. TRN/Heinemann selger også mye annet som hadde blitt litt merkelig å plassere under Vinmonopolet (parfyme, godis, sigaretter osv.). Det er dessuten alkoholloven som regulerer polets åpningstider, så det er en del juss som må på plass før dette evt. skjer. Det blir uansett ikke aktuelt før i 2017, ettersom avtalen med TRN går ut først da.

Last edited:

Kan Vinmonopolet delta i konkurransen uten å komme i konflikt med begrunnelsen for dets eksistens? Skal de inn og konkurrere om taxfree må de også ta inn andre varer og er ikke lengere statens alkoholpolitiske middel for å begrense alkoholens skadevirkninger.

Vidar

Vinmonopolet ønsker alkoholsalget på taxfree

Skal de inn og konkurrere om taxfree må de også ta inn andre varer og er ikke lengere statens alkoholpolitiske middel for å begrense alkoholens skadevirkninger.

Vidar

Det er bare å dele taxfreebutikkene i to, også er det problemet løst

Billigere ville det også blitt da Polet har lavere avanse og ofte bedre innkjøpspriser enn Heinemann

Polet har faktisk blant Europas laveste viner på kvalitetsprodukter før avgifter

Av og til blir man forbauset over hva folk kan finne på å si.. "Dårlig gjort at folk handler på taxfree, altså. Det må vi gjøre noe med!" Jeg skjønner at Vinmonopolet har en oppgave med å tilby (og regulere?) alkohol til folket, men dette blir nesten barnslig teit.

Polet har faktisk blant Europas laveste viner på kvalitetsprodukter før avgifter

Stemmer, de har også en av de proffeste innkjøperne du får der ute. De har en svært stor stjerne ”der ute” hos vinleverandørene.

Jeg ønsker de hjertelig velkommen på OSL.

Billigere ville det også blitt da Polet har lavere avanse og ofte bedre innkjøpspriser enn Heinemann

Nå er det vel neppe så enkelt som å ta innkjøpspris uten avgifter, legge til 11 kr så har du utsalgsprisen. OSL skal vel ha sine prosenter i husleie.......

Vinmonopolet ønsker alkoholsalget på taxfree

Nå er det vel neppe så enkelt som å ta innkjøpspris uten avgifter, legge til 11 kr så har du utsalgsprisen. OSL skal vel ha sine prosenter i husleie.......

Selvsagt, men poenget er at Heinemann skal ha mer

Høres ikke dumt ut i mine ører, velkommen skal de ev. være.

Det beste hadde jo vært å avskaffe hele taxfreeordningen, slik at man kunne frigjøre plassen til flyplass. Noen kroner høyere avgifter på flyreiser og litt lavere på alkohol hadde ikke skadet. Men dette er det vel ingen som tør i et valgår...

På kvalitetsprodukter har Polet som flere nevner her helt utvilsomt svært gode produkter til svært konkurransedyktige priser til overlegen service. Hadde sett det som en stor oppgradering om Vinmonopolet kom på banen på taxfreesalget.

De ligger nok litt høyt i pris på billig-billig pappvinen, den typen som man får kjøpt i supermarked på kontinentet. De lider gjerne litt av at folk som ikke kjøper vin over 150 kroner tror det samme prinsippet gjelder på alle priser.

Personlig har jeg litt problem med å se at det er en offentlig oppgave å drive taxfree-butikker på landets flyplasser... For meg fremstår dette som en oppgave som private er best skikket til, akkurat som det offentlige etter min mening er best skikket til å drive dagens alkoholsalg i form av Vinmonopolet. Å dele opp butikkene i en alkohol-del og en tobakk/sjokolade/parfyme/etc - del fremstår for meg også som lite lurt.

Men dagens avtale er vel nettopp fornyet og går til 2012? Så noen rask endring her er vel utelukket.

Hvis Vinmonopolet kan overta alkoholsalget og opprettholde samme åpningstider og nogenlunde samme prisnivå, så kan jeg ikke se noen problemer med det. Det burde også være en enkel sak å dele taxfree-anbudene i to - ett for alhohol og ett for non-alkohol (godis, sigaretter, parfyme, etc).

Som flere her påpeker så er Vinmonopolet et meget godt alternativ, med godt utvalg, høy kompetanse og gode priser (på alt som ikke er 1 Euro klasse vin). Min erfaring fra f.eks. Storbritannia er at det er tildels vanskelig å få tak i viner av høy kvalitet der vin selges, og man må enten på Harrods, Selfridges eller spesialbutikker (som ikke er overalt) for å finne slikt.

Så, yes, please!

Ønsker Vinmonopolets utvalg og fagkompetanse velkommen. Men kan jo bli en interessant øvelse når den ene statlige aktøren (Avinor) skal flå den andre (Vinmonopolet) for mest mulig kroner. En utilsiktet konsekvens kan kanskje bli at Vinmonopolet i en giftig allianse med Toll og Avgiftdirektoratet, avholdsbevegelsen, de rødgrønne og KrF øker avansen så mye at prisfordelen nærmest uteblir... Dvs en såkalt harmonisering av prisnivået. Skrekk & gru!

Back