Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Spennende hvordan DY håndterer dette etterhvert om media virkelig pusher på at prisene ble satt opp tidligere pga avgiften.

Er for øvrig happy med at jeg stresset med å bestille nytt årskort for prisen har gått opp ca 10 000kr på to uker, antagelig pga avgiften.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Fikk en hyggelig email fra Norwegian i kveld:


Trodde ikke de bare kunne trekke mer penger fra kortet, uten min godkjennelse?

Jaja, hadde nesten glemt at jeg skulle fly med Norwegian :) Heldigvis bare én flight.

Hva sier egentlig jussen her? De har nok rett til og etterkreve avgiften, ref alt som står med liten skrift, men har de rett til og bare belaste kredittkortet ditt sånn uten videre? Er ikke dette data som egentlig skulle vært slettet?

Dette betyr jo at Norwegian fremdeles lagrer Kort Detaljene etter at bestillling og billettering - noe de selv opplyste til vaar Bank (Boeing Bank) at de ikke gjoer etter at vi ble innrullet i Norwegians Koffert Abonnement (belastes engang i maaneden). Det er vel ikke forbud mot aa lagre Kort Detaljer, men vaar Bank sperrer for fremtidig transaksjoner naar de oppdager at Kort Detaljer lagres.
 
Hva skjer med han "stakkaren" som skal fly 800 ganger med SAS i disse dager? Han har vel flydd en god del frem til nå, så la oss si 600 x 88 kr = 52 800 kr i passasjeravgift som skal betales, av hvem?
 
Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og passasjeravgiften

De utenlandske operatørene fikk informasjon på engelsk 7 arbeidsdager før implementasjon, så noen av de sitter sikkert fortsatt og lurer på hva i h...... norske myndigheter driver med ... Ikke bare-bare å få filet tax'en og oppdatert alle systemer på så kort tid heller. Noen vil sikkert 'ta grep' - det er tross alt ikke en ubetydelig utgift.
"fikk informasjon"? Etter hva jeg har skjønt bestod "varslingen" kun i at et notat på engelsk ble lagt ut på skatteetaten.no.

Får flachback til Hitchhikers guide to the Galaxy her....
 
Hva sier egentlig jussen her? De har nok rett til og etterkreve avgiften, ref alt som står med liten skrift, men har de rett til og bare belaste kredittkortet ditt sånn uten videre? Er ikke dette data som egentlig skulle vært slettet?



Nå har ikke jeg finest bestillingsvilkårene til Norwegian, men hvis det du der samtykker til at de kan lagre kortinformafon og belaste et gitt beløp etter bestillingstidspunktet så er det helt ok.

Dersom vilkårene ikke inneholder dette så er det uautorisert transaksjon og du kan kjøre full claim fra kortselskapet og få medhold. Dersom sistnevnte er tilfelle så kommer Norwegian til å få en heftig bot fra VISA, Mastercard osv.
 
Nå har ikke jeg finest bestillingsvilkårene til Norwegian, men hvis det du der samtykker til at de kan lagre kortinformafon og belaste et gitt beløp etter bestillingstidspunktet så er det helt ok.

Dersom vilkårene ikke inneholder dette så er det uautorisert transaksjon og du kan kjøre full claim fra kortselskapet og få medhold. Dersom sistnevnte er tilfelle så kommer Norwegian til å få en heftig bot fra VISA, Mastercard osv.

Fra Norwegians befordringsvilkår:

5.3 Skatter og avgifter
Gjeldende skatter og avgifter som pålegges av offentlige myndigheter eller flyplassmyndigheter skal betales av deg. Dersom skatter eller avgifter fjernes eller reduseres slik at de ikke lenger gjelder for din reise på avreisedagen, kan du kreve refusjon ved å kontakte oss direkte.

Noe annet står ikke om avgifter. Selv er jeg usikker på om dette er godt nok til å etterkreve avgifter.
 
Nå har ikke jeg finest bestillingsvilkårene til Norwegian, men hvis det du der samtykker til at de kan lagre kortinformafon og belaste et gitt beløp etter bestillingstidspunktet så er det helt ok.

Dersom vilkårene ikke inneholder dette så er det uautorisert transaksjon og du kan kjøre full claim fra kortselskapet og få medhold. Dersom sistnevnte er tilfelle så kommer Norwegian til å få en heftig bot fra VISA, Mastercard osv.

Det står ingenting i befordringsavtalen om at de kan belaste kortet på nytt. Men det står at all tilbakebetaling går til samme kort som ble brukt til å betale med, noe som i praksis betyr at de lagrer kortopplysningene.

Ser mange skriver til Norwegian (bla på facebook) at de ikke godtar at Norwegian belaster kortet deres.
 
Det står ingenting i befordringsavtalen om at de kan belaste kortet på nytt. Men det står at all tilbakebetaling går til samme kort som ble brukt til å betale med, noe som i praksis betyr at de lagrer kortopplysningene.

Ser mange skriver til Norwegian (bla på facebook) at de ikke godtar at Norwegian belaster kortet deres.

En ting er at de lagrer kortoplysninger, det er i og for seg greit i forhold til refusjon ol. og kortselskapene har ikke veldig store føringer på det.

Det virker da meget uklokt og automatisk belaste kundenes kredittkort dersom de ikke er innhentet tillatelse til det. På generelt grunnlag så pleier Teller (som håndterer VISA, MC, AMEX... i Norge) å ha temmelig kraftige reaksjoner mot brukersteder som foretar uautoriserte transaksjoner.
 
Hos de fleste selskaper lagres kortnumrene til reisen er avsluttet og bestillingen er 'død' (et par kalenderdager etter siste flight). Ellers ville det komplisert prosessen ved f.eks. refusjon, da dette som ufravikelig regel skal tilbake til samme kort (vanlig svindelmåte tidligere å få refundert falske bestillinger til andre kort)
 
På en presentasjon av Widerøe i mai, fikk jeg høre at billettprisen ligger fast og at det ikke vil komme krav om etterinnkreving. Antagelig derfor billetten for årets "galskap" har gått opp noe også fra tidligere år.



I tillegg er det jo (normalt) endel anbudsruter inne i denne Norge Rundt billetter og der er jo nettoavgiften her null siden Widerøe jo før den refundert. Det reduserer jo en eventuell smell Widerøe får her
 
Mistenker at man må ta en lang titt på hele produktet når sommeren er over. Man trenger ikke være rakettingeniør for å se at regnestykket blir katastrofalt .. :(
 
– Billettprisene har blitt justert noe for å ta høyde for at den foreslåtte flypassasjeravgiften innføres, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til kanalen.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos har tidligere uttalt at avgiften ikke har noe med miljøet å gjøre.

– Vi har lagt på prisene for å unngå tap på forhåndssolgte reiser som blir avgiftspliktige, forklarer kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe.

http://www.nettavisen.no/na24/flyse...n-og-widere-skrur-opp-prisene/3423201080.html

Tror denne innkrevingen kommer til å svi på den ene aller andre måten for Norwegian. Om de i det hele tatt har lov til å kreve inn avgiften så tviler jeg sterkt på at Teller/Visa/MC etc godtar uautoriserte transaksjoner.

Og hva med de som betalte med sine siste cashpoints? Skal de sette cashpointkontoen i minus? Eller de som ikke har deking på kontoen (F.eks betalt med virtuelt kort, prepaid, etc). Skal de kansellere?
 
En ting er at de lagrer kortoplysninger, det er i og for seg greit i forhold til refusjon ol. og kortselskapene har ikke veldig store føringer på det.
Det at de kan belaste/kreditere et kort betyr ikke at de lagrer kortinformasjonen i klartekst. Det er mange muligheter for sporing og belastning av tillegg uten lagring. Det finnes også mekanismer for gjentakende betaling (abonnement) uten at butikken lagrer kortdata. Samme med kreditering av beløp, i og med at man har diverse transaksjonsreferanser m.v.
 
Det at de kan belaste/kreditere et kort betyr ikke at de lagrer kortinformasjonen i klartekst. Det er mange muligheter for sporing og belastning av tillegg uten lagring. Det finnes også mekanismer for gjentakende betaling (abonnement) uten at butikken lagrer kortdata. Samme med kreditering av beløp, i og med at man har diverse transaksjonsreferanser m.v.



Det er helt sant. Vi har jobbet svært hardt de siste årene for å begrense kortdata som faktisk lagres på brukerstedet. Dette grepet har faktisk gjort at kundene (bankene) har opplevd en drastisk nedgang i kortdata som er på avveie. Jeg tror faktisk ikke det er noen norske brukersteder som får lov å prossesere kortdata i klartekst. Det eneste gangene et brukssted har klartekst data er når du lagrer kortet på siden.

Et brukssted har fortsatt mulighet til å be prosseseringsansvarlig (Teller i Norge ) om å trekke større eller tilleggs beløp. Men da må de samtykke at de har kundens tillatelse. Det er på dette punktet jeg mener Norwegian kan ha snublet "big time"
 
Last edited:
Da har Virke uttalt seg på vegne av reisebyråene:

Norwegian har onsdag varslet alle reisebyråer om å kreve inn den nye flypassasjeravgiften på bestillinger gjort før 1. juni, og der avreise er etter 1. juli.

Dette kravet blir blankt avvist av hovedorganisasjonen Virke, som organiserer mange av byråene.

– Vi kan ikke se at Norwegian har grunnlag til å kreve at reisebyråene skal gjøre en slik oppgave for Norwegian på billetter som allerede er solgt og skrevet ut hos reisebyråene, sier direktør for Reise Utland, Sverre McSeveny-Årli, til Aftenposten.



Et brukssted har fortsatt mulighet til å be prosseseringsansvarlig (Teller i Norge ) om å trekke større eller tilleggs beløp. Men da må de samtykke at de har kundens tillatelse. Det er på dette punktet jeg mener Norwegian kan ha snublet "big time"

I mitt gamle jobb var det mye belastning av kort.. å belaste et kort uten samtykke er det verste man kan gjøre. Feil kan skje, men ved vitende og vilje belaste uten samtykke var det samme som å si opp avtalen med innløser.
 
Med andre ord slipper man avgiften om man har kjøpt reisen med et kort som nå er avsluttet eller utløpt....

Og som mange flere sier, dette stinker det av. Som gammel bankmann så lyser varsellampene med en gang. At man har et legitimt krav er ikke det samme som at man fritt kan trekke penger, de eneste som har en form for fullmakt til dette er myndighetene. Men selv da skal det en del til.
 
Back
Top