Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Re: Kreve inn avgift etter at billett er kjøpt?

Ja, som sagt vet jeg ikke helt hvordan dette fungerer i praksis, jeg formodet at denne avgiften var kommunisert til flyselskapene på samme måte og innen samme frister som øvrige avgifter. Hadde det ikke vært bedre å kreve den inn på alle billetter SOLGT etter et gitt tidspunkt?

Når du kjøer en billett hos Norwegian så aksepterer du følgende:
https://www.norwegian.no/infourl/infoidnorwegiangeneralconditionsofcarriage/

5.3 Skatter og avgifter

Gjeldende skatter og avgifter som pålegges av offentlige myndigheter eller flyplassmyndigheter skal betales av deg. Dersom skatter eller avgifter fjernes eller reduseres slik at de ikke lenger gjelder for din reise på avreisedagen, kan du kreve refusjon ved å kontakte oss direkte.

Og forskriften https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/forskrift-om-endring-av-forskrift-om-saravgifter/id2500823/

§ 3-22-3. Når avgiftsplikten oppstår
Avgiftsplikten oppstår når flygingen påbegynnes.

Re: Kreve inn avgift etter at billett er kjøpt?

Når du kjøer en billett hos Norwegian så aksepterer du følgende:
https://www.norwegian.no/infourl/infoidnorwegiangeneralconditionsofcarriage/

5.3 Skatter og avgifter

Gjeldende skatter og avgifter som pålegges av offentlige myndigheter eller flyplassmyndigheter skal betales av deg. Dersom skatter eller avgifter fjernes eller reduseres slik at de ikke lenger gjelder for din reise på avreisedagen, kan du kreve refusjon ved å kontakte oss direkte.

Og forskriften https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/forskrift-om-endring-av-forskrift-om-saravgifter/id2500823/

Nåja. Denne leser jeg på en litt annen måte...jeg vil tolke dette som at det gjelder skatter og avgifter idet man inngår avtalen om å kjøpe billett. Man kan kreve refusjon om noen av disse skulle bortfalle, men slik jeg ser det så kan de ikke komme i etterkant å kreve inn skatter.
Litt urettferdig kanskje, men jeg har ikke tenkt å betale uten en runde hos forbrukerrådet. Typisk kjipe Norwegian...det er en grunn til at jeg reiser med SAS om det er mulig.

Edit: Den siste linjen så jeg ikke før nå. Det kan jo komplisere ting...men det er verdt et forsøk hos "kontoret".

Last edited:
Re: Ving og passasjeravgift

Dessverre helt lovlig dersom det er mer en 20 dager til avreise. Merk: Dersom avgiften ikke blir innført så SKAL du ha den igjen.

Pakkereiseloven:

20 dagers reglen gjelder den kun pakkereiser eller gjelder den også rutefly? Skal med Norwegian til København 18 juni, derfor spørr jeg.

Re: Ving, andre selskaper og passasjeravgiften

Nå skal det jo sies at det ikke bare er Norwegian og Ving som etterfakturerer..;) Det gjelder high-end flyselskaper også.

Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og passasjeravgiften

Dette kan jo bli spennende, har en reise booket hos Cathay, såvidt jeg kunne se er det ikke spesifisert en passasjeravgift. det er BA som da skal frakte meg ut av landet. Kommer de til å sende regningen til Cathay som igjen krever pengene fra meg?

Og regner med de fleste selskaper bare belaster kredittkortet som ble brukt ved kjøp, la oss da si at dette kortet står med null kroner tilgjengelig eller er kansellert/fornyet. Hva skjer da? Vil reisen bli kansellert eller får man beskjed om å betale 88kr for å sjekke inn bagasjen?

Last edited:

Og regner med de fleste selskaper bare belaster kredittkortet som ble brukt ved kjøp, la oss da si at dette kortet står med null kroner tilgjengelig eller er kansellert/fornyet. Hva skjer da? Vil reisen bli kansellert eller får man beskjed om å betale 88kr for å sjekke inn bagasjen?

Sannsynligvis skjer det null og niks i ditt tilfelle. De kan i de fleste tilfeller heller ikke bare belaste kortet uten videre.

De utenlandske operatørene fikk informasjon på engelsk 7 arbeidsdager før implementasjon, så noen av de sitter sikkert fortsatt og lurer på hva i h...... norske myndigheter driver med ... Ikke bare-bare å få filet tax'en og oppdatert alle systemer på så kort tid heller. Noen vil sikkert 'ta grep' - det er tross alt ikke en ubetydelig utgift.

Jeg synes det er noe overraskende at Norwegian ønsker å kreve inn avgifta for allerede betalte reiser.

Her er en 3 måneder gammel sak fra Nettavisen:
http://www.nettavisen.no/na24/flyse...n-og-widere-skrur-opp-prisene/3423201080.html
"Billettprisene har blitt justert noe for å ta høyde for at den foreslåtte flypassasjeravgiften innføres, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian"
"Vi har lagt på prisene for å unngå tap på forhåndssolgte reiser som blir avgiftspliktige, forklarer kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe."

Så i april satte Norwegian opp prisene for å ta høyde for avgifta, og nå skal de kreve den inn. Det gir ikke spesielt mye mening.

Så i april satte Norwegian opp prisene for å ta høyde for avgifta, og nå skal de kreve den inn. Det gir ikke spesielt mye mening.
Sandaker-Nilsen stod og forsøkte å komme seg unna den på TV forleden også. Dumt å tale med to tunger, men kan være en fordel for operatørene.

Last edited:

Jeg ser jo at Norwegian forsøker å flytte denne avgiften over på sine kunder, det er jo tross alt snakk om et betydelig beløp for dem.
Hvis de i tillegg klarer å få folk til å bli forbanna på regjeringen istedet for dem selv så er det en vinn vinn for dem.

Men det er da også regjeringen folk skal være forbannet på, som har innført denne idiotiske avgiften. ikke Ving, Norwegian og andre selskaper. Det er tross alt passasjerene som skal betale dette. Jeg har også fått mail fra Ving om økt pris, men ikke fra Norwegian foreløpig.

Jeg ser jo at Norwegian forsøker å flytte denne avgiften over på sine kunder, det er jo tross alt snakk om et betydelig beløp for dem.
Hvis de i tillegg klarer å få folk til å bli forbanna på regjeringen istedet for dem selv så er det en vinn vinn for dem.

Nå er dette tross alt en skatt som ER ment for kunden ... Den er til og med spesifert som egen tax i billetten. Derfor er det imho feil at selskapet tvinges til å betale denne når myndighetene ikke gir tilstrekkelig varsel. Det rettferdige ville vært å satt avgiften på billetter utstedt etter 1/6 ...

Nå er dette tross alt en skatt som ER ment for kunden ... Den er til og med spesifert som egen tax i billetten. Derfor er det imho feil at selskapet tvinges til å betale denne når myndighetene ikke gir tilstrekkelig varsel. Det rettferdige ville vært å satt avgiften på billetter utstedt etter 1/6 ...

For Norwegian sin del, så blir det argumentet litt hult når de gikk offentlig ut å sa at de økte prisen tidligere i år for å ta høyde for avgifta.

Fikk en hyggelig email fra Norwegian i kveld:
Kjære kunde,

Norske myndigheter har med virkning fra 1. juni innført en avgift på 80 kroner for alle som reiser fra en norsk flyplass. Innenlands i Norge tilkommer også merverdiavgift på 8 kroner. Det er gjort unntak fra Svalbard og barn under to år.

Les vedtaket her.

Norwegian beklager på det sterkeste denne avgiften som vi er nødt til å kreve inn fra våre passasjerer på vegne av den norske staten. Pengene går rett i den norske statskassen og ikke til Norwegian. Myndighetene har gitt avgiften tilbakevirkende kraft ved at den også gjelder for allerede bestilte billetter hvor reisetidspunktet er fra og med 1. juni, og vi må derfor innkreve avgiften for disse reisene.
For å gjøre dette enklest mulig for alle parter ser vi oss nødt til å belaste samme betalingsmidlet du brukte for å betale din Norwegian-reise. Transaksjonen vil bli gjennomført i løpet av kort tid.

En samlet flybransje har jobbet hardt for å unngå at denne avgiften ble innført, og vi må igjen beklage på det sterkeste de ulempene dette måtte medføre for deg som reisende.

Med vennlig hilsen, Norwegian

Trodde ikke de bare kunne trekke mer penger fra kortet, uten min godkjennelse?

Jaja, hadde nesten glemt at jeg skulle fly med Norwegian :) Heldigvis bare én flight.

Hva sier egentlig jussen her? De har nok rett til og etterkreve avgiften, ref alt som står med liten skrift, men har de rett til og bare belaste kredittkortet ditt sånn uten videre? Er ikke dette data som egentlig skulle vært slettet?

Back