Vind bak en 747-400

mafiaboy

Newcomer
http://www.youtube.com/watch?v=V31yVuYcus4&mode=related&search=aircraft

:wow: Må ses..... Ganske sterk vind bak der ja.

Replying to Topic 'Vind bak en 747-400'

Og det er vel kun en eller to motorer som snurrer der, er det ikke?

Du kan jo ogsaa spoerre gamle hr. eksflytekniker G. om hvor sterk thrusten er paa en 767 der han satt fredelig i robaaten sin i vannet rett soer for bane 19 paa FBU da de trengte et sted aa teste en motor ... :love :p

Faktisk skal man ikke lenger opp enn til en MD-80-motor for at det skal bli bra driv bak. Det har jo vært noen stygge tilfeller etter pushback og start på Tromsø. Pushbacksonen er jo slik at flyene ender med hekken mot rullebanen, og sjøl om det er mer enn 75 meter til senterlinja på banen så kan det for et fly som lander samtidig være kritisk.

Jeg lærte noe der ja :sarc

Originally posted by atck

Faktisk skal man ikke lenger opp enn til en MD-80-motor for at det skal bli bra driv bak. Det har jo vært noen stygge tilfeller etter pushback og start på Tromsø. Pushbacksonen er jo slik at flyene ender med hekken mot rullebanen, og sjøl om det er mer enn 75 meter til senterlinja på banen så kan det for et fly som lander samtidig være kritisk.

Det var vel værst ved den gamle terminalen(bananen).Etter en episode(det har sikkert skjedd flere ganger)hvor en Cessna havnet i jetblast fra et startende fly ble det prosedyrene endret slik at flyene ble pushet ut slik at de ble stående på skrå når de startet opp motorene.

Et par ting som slår meg når jeg ser denne reportasjen:
Det er gjort forsøk på å sladde haleroret slik at vi ikke skal gjenkjenne flyselskapet...:lol ...bare så synd at de ikke greide å sladde det fra alle vinkler, og... hvor vanskelig er det å gjenkjenne en Virgin uansett?:spin:

På Discovery channel skulle de gjøre samme forsøk i programmet Mythbusters på en eller annen flykirkegård i California. Men her sa forsikringsselskapet til de som eide flyet nei til dette. Begrunnelse: Bilen kunne treffe flyet....:cool2

Originally posted by LN-MEH

Originally posted by atck

Det var vel værst ved den gamle terminalen(bananen).Etter en episode(det har sikkert skjedd flere ganger)hvor en Cessna havnet i jetblast fra et startende fly ble det prosedyrene endret slik at flyene ble pushet ut slik at de ble stående på skrå når de startet opp motorene.
Ellers er det flere veifarende som har fått merke blåsten fra startende fly på bane 01 i Tromsø.Jeg tenker på at flere syklister som ble feid over ende,biler som fikk rutene knust osv,på veien utover til flyplassen/Kvaløya.Den går jo rundt baneenden i sør (bane 01).Den er nå lagt i tunnel under baneenden slik at slike hendelser unngås.

Originally posted by LN-MEH

Ellers er det flere veifarende som har fått merke blåsten fra startende fly på bane 01 i Tromsø.Jeg tenker på at flere syklister som ble feid over ende,biler som fikk rutene knust osv,på veien utover til flyplassen/Kvaløya.Den går jo rundt baneenden i sør (bane 01).Den er nå lagt i tunnel under baneenden slik at slike hendelser unngås.

I min spede ungdom var det en av våre fritidsaktiviteter å sykle forbi når flyene tok av på 01 (vi var kanskje ikke veldig lure...., men vi sørget iallefall for å vente til flyet hadde kommet et lite stykke avgrde og at det ikke kom biler i motsatt retning.) Jeg kan huske at det ikke var veldig lett å holde seg på veien...

Mens vi er inne på 747...man får en viss anselse av størrelsen på nært hold :up:

http://www.planepictures.net/netshow.php?id=502426

Back