Vildanden begjærer oppbud

Re: Vildanden begjærer oppbud

Er det noen sjanse for om Widerøe kan ta over de rutene Villanden hadde?

Man skal selvfølgelig aldri si at det ikke kan skje. Muligheten er jo selvsagt at myndighetene legger ut et rutenett fra Geitryggen på anbud. Da vil jeg regne med at Widerøe vil delta i en slik konkurranse.

Men Widerøe har et omfattende rutenett fra Sandefjord til de samme destinasjonene. Da er det mere nærliggende å tro at dersom nedleggelsen av Vildanden skulle føre til flere passasjerer fra TRF kan det være behov for å øke frekvensene fra TRF.



Vidar
 
Last edited:
Re: Vildanden begjærer oppbud

Tar vel ikke lange tiden før både AFIS og instrumentprosedyrer er en saga blott på ENSN, hvis det ikke blir noe kommersiell aktivitet der? Samme skjebne som Dagali?
 
Re: Vildanden begjærer oppbud

Er forferdelig synd altså, har flydd med de omtrent hver gang jeg har vært på østlandet de siste årene, hyggelige folk som jobba der.
http://www.ta.no/nyheter/article5452185.ece

Spørsmålet mitt er vel hvor lang tid går det før de ansatte på lufthavna blir permiterte?
Synd dette her altså
 
Re: Vildanden begjærer oppbud

Trist :(
Det var med ruten mellom BGO-SKE min flyinteresse startet i 1995 da jeg fikk min første jobb i flybransjen hos Air Stord. Fra Flesland hadde vi en stund bare èn rute og det var til Skien. Men til gjengjeld var det hard konkuranse og Air Stord(J-31), Teddy Air(EMB-110) og Coast Air(J-31) fløy vinge til vinge på de mest attraktive tidspungtene. Det var vel den gang Teddy som klarte konkuransen best og de to andre trakk seg ut. Ikke mange år senere måtte Teddy også gi opp...

Ruten til Flesland er vel den som i ettertid også har godt best og jeg er sikker på at den ruten hadde klart seg isolert sett. Sola-ruten har til tider også hatt stort belegg, men den har vel ikke klart å i noe overskudd. Ruten til Værnes har aldri gått i pluss.
 
Last edited:
Re: Vildanden begjærer oppbud

Trist :(
Ruten til Flesland er vel den som i ettertid også har godt best og jeg er sikker på at den ruten hadde klart seg isolert sett. Sola-ruten har til tider også hatt stort belegg, men den har vel ikke klart å i noe overskudd. Ruten til Værnes har aldri gått i pluss.

Mitt inntrykk er at det har gått ganske bra på alle rutene, men at kanskje ATR er litt for stor på Trondheimsruten. Nøyaktig hvor mange som reiser vet jeg ikke. Hovedproblemet til vildanden, slik jeg ser det, er gjeld. Uten gjeld tror jeg at det hadde gått bra. Det er et problem at for mange skal ha et sugerør i koppen.

Det er ikke bare synd på Vildanden og de som har mistet jobben der, men også helitrans, som har utdannet mange nye piloter på ATR. I tillegg til base på Geitryggen med mekanikere. Per nå er det bare de i vildanden som har mistet jobben.

Hva som skjer fremmover er vanskelig å vite, selv håper jeg på Helitrans, men hvem vet. :)
Uansett det som er sikkert er at Geiteryggen aldri blir en anbudsflyplass. Og Widerøe kommer ikke til å starte der.
 
Re: Vildanden begjærer oppbud

Mitt inntrykk er at det har gått ganske bra på alle rutene, men at kanskje ATR er litt for stor på Trondheimsruten.

Gikk ikke Vildanden opp i flystørrelse for noen måneder siden? Mener å huske at jeg leste det et sted. Uansett håper jeg at det blir såpass med aktiviteter på Geiteryggen at flyplassen består.
 
Re: Vildanden begjærer oppbud

Endret de også Stavanger ruta til ATR? Eller brukte de J32 der helt til begjærte oppbud.
 
Re: Vildanden begjærer oppbud

Gikk ikke Vildanden opp i flystørrelse for noen måneder siden? Mener å huske at jeg leste det et sted. Uansett håper jeg at det blir såpass med aktiviteter på Geiteryggen at flyplassen består.
Helitrans eller Vildanden, om du vil, anskaffet to ATR slik at de kunne møte behovet for større fly på bergen og Stavanger rutene.

Endret de også Stavanger ruta til ATR? Eller brukte de J32 der helt til begjærte oppbud.
Der var det en blanding. ATR på avganger med bra belegg og J32 på tynnere avganger. Ruta til Flesland ble fløyet kun med ATR. Til Trondheim gikk det også ATR.
Det bør bemerkes at dette gjaldt i den tiden Helitrans fløy for Vildanden.
 
Re: Vildanden begjærer oppbud

Det bør bemerkes at dette gjaldt i den tiden Helitrans fløy for Vildanden.

Riktig det du sier. Men også ATR før det var kun Helitrans som fløy for Vildanden. Da fløy DOT med en ATR for dem.
 
Re: Vildanden begjærer oppbud

Min umiddelbare tanke er at dette kommer til å svi for Helitrans, som har brukt en god slant penger på å bygge opp ATR operasjoner i 2010. Synd er det uansett for Vildanden, som jeg har sett på som et lite og sjarmerende selskap.

Svir gjør det allerede. De har ikke fått betalt siden november og garantiene som skulle stilles kom aldri på plass.
Fygerne har fått permiteringsvarsel også.
Eierne av ATR,ene vil ikke vente lenge før de henter kjerrene.
 
Back
Top