Vil outsource flyvertinner

Replying to Topic 'Vil outsource flyvertinner'

Originally posted by dc-8-63

.................. hva med det faktum at masse jobber "outsources" til land som ikke har arbeidsmiljoevern......................................

Stort engasjement ser jeg. Det er på sin plass, for globaliseringen lar seg ikke stoppe. Og bra er det. som ikke har arbeidsmiljoevern? Helt klart behov for forbedring innen HMS forhold i mange land som ikke er så velstående enda. Ved å ousource jobber til dem, hjelper vi dem å få det bedre, også på HMS fronten. Jeg har lite sans for proteksjonismen som bidrar til å holde 'fattige' nede. Nei, la dem få lov til å ta del i noen av de godene vi nyter.

Originally posted by captaink

Med et sykefravær som DY,s kabin er det ingen fagforening i verden som kan
gjøre noe som helst. Det kommer til et punkt der de som bestemmer sier nok er nok.

det store spørsmålet er jo HVORFOR det er stort sykefravær hos DY. Er vel noen her som vet?

Originally posted by Flaps40

.................. hva med det faktum at masse jobber "outsources" til land som ikke har arbeidsmiljoevern......................................

Stort engasjement ser jeg. Det er på sin plass, for globaliseringen lar seg ikke stoppe. Og bra er det. som ikke har arbeidsmiljoevern? Helt klart behov for forbedring innen HMS forhold i mange land som ikke er så velstående enda. Ved å ousource jobber til dem, hjelper vi dem å få det bedre, også på HMS fronten. Jeg har lite sans for proteksjonismen som bidrar til å holde 'fattige' nede. Nei, la dem få lov til å ta del i noen av de godene vi nyter.

Jeg er sterkt tilhenger av globalisering, men ikke utnytting. Det jeg ser av resultatene i Shanghai har ingenting med Globalsering aa gjoere, det er aa forblir utnytting, og med de hoeye kreftilfellene vi ser, er dette paa grensen til kriminelt. Som tilhenger av Globalisering anbefaler jeg boken til Thomas Friedman - "The World is Flat", det er ikke for intet at Thomas Friedman blir invitert til Davos for aa snakke om Globalisering. Vil ogsaa anbefale "The Lexus and the Olive Three" av Friedman, spesielt aa lese disse etter i sammenheng for aa se utviklingen.

Ja jeg er meget engasjert, og det er ogsaa organisasjonen jeg har valgt aa jobbe for: Vi har som maal aa gjoere oss overfloedige, ved aa utrydde kreft. Dessverre ser det ikke ut til at jeg blir arbeidsledig med det foerste......

Jeg har lite sans for proteksjonismen som bidrar til å holde 'fattige' nede. Nei, la dem få lov til å ta del i noen av de godene vi nyter.

Jeg hentet akkurat dagens New York Times, og du boer gaa online aa lese artikkelen "Everyday High Healthcare Cost" om hvordan Wal-Mart behandler sine ansatte baade i USA og outsourced.....det er ikke akkurat snakk aa nyte godene!!:wow:

Isbamse: Et MEGET RELEVANT SPØRSMÅL!

Var sikkert fint for DY å kunne benytte seg av erfarne X-BU vertinner i oppstarten.

- ENTEN kan det være "de gamle" som ikke henger med i LOCO kontra major airline,
- ELLER det kan være "de unge" som ikke fikser arbeidslivets ubønnhørlige krav?

MEN - jeg har faktisk erfart at "de gamle er eldst" og holder lengst ut.

Har hørt fra godt voksne representanter i arbeidslivet at endel unge (under 30) kun stiller når det passer dem, og at "de gamle" må dekke opp. Ikke misforstå - det er sikkert maaange pliktoppfyllende unge der ute, men jeg lurer nå likevel?

Kan forstå at man i USA vil kvitte seg med ansatte tilsluttet fagforeninger, som attpåtil trodde at dette var en livstidsjobb som man kunne pensjonere seg fra. (NWA har jo vært en dinosaur på det området i forhold til nyere LOCO.) Den nye sport i junaiten er å ekspropriere de ansattes pensjonsfond, innbetalt gjennom langt arbeidsliv..

Kan også se at byrå-innleie gir ledelsen full fleksibilitet mht å etablere og nedlegge ruter. Da slipper man jo langtidsplanlegging, som jeg har forståelse for kan være brysomt og vanskelig i denne hyperaktive tid.

Men - for de innleide i kabinen betyr det at de neste morgen (eller i beste fall med en ukes varsel) kan stå uten jobb. Du skal ha god helse og en ekstra god og sikker inntekt i familien dersom du skal kunne jobbe på den måten.

På tidlig 70-tall holdt den tids LOCO Sterling sine kabinansatte kontinuerlig på 6-mnd begynnerkontrakter inntil de "steg i gradene". Altså forut for sin tid.

Nå er vi nesten tilbake til "gamle dager" der flyvertinner var "godt gift" og bare jobbet for lommepenger slik at de kunne shoppe i utlandet. I disse dager som mange kvinner er eneforsørgere, kan dette bli litt slitsomt. Tak over hodet? Mat på bordet? Sosialen neste? Levestandard? - Bare for vinnerne!

Back to the 30'ies, anyone? :skep

Edited: Two posters beat me to it.

Bare et lite spørsmål:

Er det bevisst at du bruker forkortelsen LOCO (LOw COst?) ettersom det også kan ha en annen ikke helt ukjent betydning? :spin:

LCC er vel den mer normale forkortelsen.

Cloudius

Originally posted by ANX

Nå er vi nesten tilbake til "gamle dager" der flyvertinner var "godt gift" og bare jobbet for lommepenger slik at de kunne shoppe i utlandet.

Hm, jeg føler meg utnyttet ......

I gamle gamle dager fikk ikke flyvertinner lov til å være gift...

"LOCO" brukes på et stort engelsk flyforum. Hvis du vil ha LCC, så greitt.
Ser absolutt dobbelmeningen her, men vi er vel multinasjonale, eller?

Diskusjon avsporet av en såpass miniskul "feil" bruk av forkortelser.

Kanskje en metode for å slippe å ta stilling til noe så "vanskelig"?

:smokin

Originally posted by ANX................

Men - for de innleide i kabinen betyr det at de neste morgen (eller i beste fall med en ukes varsel) kan stå uten jobb. Du skal ha god helse og en ekstra god og sikker inntekt i familien dersom du skal kunne jobbe på den måten. ....................

Nå er vi nesten tilbake til "gamle dager" der flyvertinner var "godt gift" og bare jobbet for lommepenger slik at de kunne shoppe i utlandet. I disse dager som mange kvinner er eneforsørgere, kan dette bli litt slitsomt. Tak over hodet? Mat på bordet? Sosialen neste? Levestandard? - Bare for vinnerne!

Back to the 30'ies, anyone? :skep

Edited: Two posters beat me to it.

Men fremdeles står det søkere i kø for å jobbe som CA, såvidt jeg kjenner til. Det er vel greit å la markedet råde også på dette området. Passasjerene velger selskap med lommeboken sin. Da er det vel nærliggende at selskapene søker etter steder å redusere sine kostnader. Alternativet er å gå 'belly up', som ikke kommer hverken selskapene, deres ansatte eller kundene tilgode.

Jeg har lite sans for proteksjonismen som bidrar til å holde 'fattige' nede. Nei, la dem få lov til å ta del i noen av de godene vi nyter.

Jeg hentet akkurat dagens New York Times, og du boer gaa online aa lese artikkelen "Everyday High Healthcare Cost" om hvordan Wal-Mart behandler sine ansatte baade i USA og outsourced.....det er ikke akkurat snakk aa nyte godene!!:wow:

dc-8, det kunne være fint å høre din oppfatning av at JetBlue benytter seg av Aeroman i ElSalvador til A320 vedlikehold. Er det også negativt, utnytting og bare elendighet?

Originally posted by ANX

Var bare nytt uttrykk for meg, så takk for opplysningen:hi2

Personlig overraskes jeg ikke av noe av det lavpris-ligaen finner på. Spesielt ikke overfor sine ansatte. (Èn ting skal de dog ha: de har sørget for at de etablerte selskapene har tatt en skikkelig gjennomgang av sin egen drift.)

Av den grunn reiser jeg ikke med dem om jeg så skulle få billetten gratis. Ønsker ikke å støtte opp om den type virksomhet.

Gjelder forøvrig også i andre sammenhenger. LIDL f.eks.

Cloudius

Med de arbeidstider og vllkår som nå er i kabinen i både dy og skbu så vil det vel egentlig ikke hjelpe med byrå bemanning. De må også regne med 20-25% sykemelding, og må har tilsvarende mange i poolen , og enten må DY (kundene ) betale for dette på den ene eller andre måten.

Å ha mix av byrå og fast ansatt i samme kabin tror jeg kan være meget dumt, det vil skape gnissninger og dårlig klima mellom disse gruppene.

Å "outsource" kabinen føles feil (http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=6489 ) og må sees på som core business.

Nei, la oss heller betale 30-40 kroner mer pr bilett og gjenninføre anstendige arb. villkår som gjør at man kan jobbe hele sin yrkesakrive karriere (-60 år) på samme sted ( i kabinen) om man ønsker det.

Amen! Legger vi på nye 30-40 kroner så er serveringen tilbake også!!!

Originally posted by Cloudius

Originally posted by ANX

Var bare nytt uttrykk for meg, så takk for opplysningen:hi2

Personlig overraskes jeg ikke av noe av det lavpris-ligaen finner på. Spesielt ikke overfor sine ansatte. (Èn ting skal de dog ha: de har sørget for at de etablerte selskapene har tatt en skikkelig gjennomgang av sin egen drift.)

Av den grunn reiser jeg ikke med dem om jeg så skulle få billetten gratis. Ønsker ikke å støtte opp om den type virksomhet.

Gjelder forøvrig også i andre sammenhenger. LIDL f.eks.

Cloudius

Jeg forstår det slik at du ar stinn av gryn! Fint for deg, men andre er ikke i din situasjon og må venne på hver krone!

Man må ikke være stinn av gryn for å velge det nest billigste alternativet...

Originally posted by EB

Man må ikke være stinn av gryn for å velge det nest billigste alternativet...

Helt riktig EB:up:

Etikk er et stor tema i næringslivet både nasjonalt og internasjonalt.

Kansje vi som forbrukere bør stille litt etiske krav til oss selv også?

Eks.:

Et selskap som nekter de ansatte en kollektiv avtale og driver utstrakt trusseltaktikk(f.eks. Ryan) vil for meg være HELT UAKTUELT å reise med. Det ville vært sparte kroner med skikkelig bismak.

Cloudius

Som når det kommer tilstykket kanskje ikke ble det billigste alternativet... Men nordmenn elsker TILBUDSPRISER!!!

Originally posted by Cloudius........................Et selskap som nekter de ansatte en kollektiv avtale og driver utstrakt trusseltaktikk(f.eks. Ryan) vil for meg være HELT UAKTUELT å reise med. Det ville vært sparte kroner med skikkelig bismak.

Cloudius

Høres edelt og fint ut det. Utfordringen for oss som driver i denne bransjen, og som konkurrerer med Ryanair, er at svært mange ikke tenker som du gjør. De velger det billigste alternativet, hvilket tvinger oss andre til å lete febrilsk etter innsparinger for å redusere drifts kostnadene. Dårligere arbeidsforhold for de ansatte er veldig vanskelig å unngå. Alternativet er gjerne at vi må innstille driften, og da vant jo LCC alt. Jeg tror ikke det er i passasjerenes interesse.

Til syvende og sist er det vel markedsføring for å fylle opp setene til en meget høy loadfaktor som sørger for at selskap tjener penger. Nødvendigvis ikke kr. 30 for pr. billett extra for "this og that".

Som man har sagt på forumet her BLÅSER folk i arbeidsvilkår til de ansatte, prisen og sin egen lommebok bestemmer hvilket selskap en skal reise med.

Og jeg er en av dem som elsker FR og er superfornøyd med produktet. Gleder meg til hver tur.

Egentlig viser cabincrew der en iver som spesielt cabincrew fra BU-delen i BUSK totalt mangler. ( Gammelt oppgulp fra meg på dette forumet, så la det ligge ).

LCC ansatte har sikkert langt i fra de beste arbeidsforhold i verden, men dette er et springbrett videre.

Uansett de er der frivillig. Samme som norske LO-folk klager på minimum salary i USA på $ 5-6 i timen. De er der frivillig istedenfor foodsatamps ( eler hva det heter ).

I Norge velger man trygden og blir der livet ut. Bedre betalt.......

Back