Vil fly – men får ikke lov

Re: Vil fly – men får ikke lov

Ok, han sutre-ler da :)

Men greit nok, Kjos uttaler seg nok på veldig generelt grunnlag om at han gjerne skulle flydd mer i Finnmark, uten at han hverken har planer eller kanskje ser for seg at det er et marked hvor DY kan gjøre spesielt med penger. Bare et inntrykk jeg får når jeg ser innslaget. Kjos vil selvfølgelig alltid uttale seg positivt når han blir spurt om han vil fly "hit" og "dit".

Jeg tror lokalpolitikerne i Finnmark skal vokte seg vel for hva de önsker seg. En ren kommersiell operasjon vil ikke lønne seg, og om man begynner å undergave FOT-regimet med å tillate f.eks. DY (eller SK) å frakte passasjerer på KKN-ALF eller andre "add-ons" innen fylket.

Selv om jeg ikke er uenig i det du skriver CK, så ser det jo ut til at DY kanskje mener at det er grunnlag for en kommersiell operasjon. At det ikke er lønnsomt for et selskap (fx SAS) betyr jo ikke at det ikke kan være det for et annet (fx DY). Om det er slik at det faktisk er kommersielt bærekraftig med et omfang som er hensiktsmessig så er det ingen grunn til at ruten skal være en anbudsrute. Nå er det vel veldig lite informasjon om fx DY faktisk vil kunne drive lønnsomt med tilstrekkelig stor frekvens, så jeg skal ikke være veldig bombastisk i så måte.

Bare et inntrykk jeg får når jeg ser innslaget. Kjos vil selvfølgelig alltid uttale seg positivt når han blir spurt om han vil fly "hit" og "dit".

Ikke ulikt en sjef i et annet stort flyselskap når man spør om oversjøiske destinasjoner osv....;)

Selv om jeg ikke er uenig i det du skriver CK, så ser det jo ut til at DY kanskje mener at det er grunnlag for en kommersiell operasjon. At det ikke er lønnsomt for et selskap (fx SAS) betyr jo ikke at det ikke kan være det for et annet (fx DY). Om det er slik at det faktisk er kommersielt bærekraftig med et omfang som er hensiktsmessig så er det ingen grunn til at ruten skal være en anbudsrute. Nå er det vel veldig lite informasjon om fx DY faktisk vil kunne drive lønnsomt med tilstrekkelig stor frekvens, så jeg skal ikke være veldig bombastisk i så måte.

Isåfall kan jo bare DY legge inn et "0-bud" (eventuelt vesentlig under Widerøe sitt) på ruten ved neste anbudskonkuranse, hvor sier det skal fly på strekket med tilstrekklig frekvens uten å måtte motta støtte fra staten for å drive......da er det jo nesten garantert at de vil få lov til å fly der

Isåfall kan jo bare DY legge inn et "0-bud" (eventuelt vesentlig under Widerøe sitt) på ruten ved neste anbudskonkurranse, hvor sier det skal fly på strekket med tilstrekkelig frekvens uten å måtte motta støtte fra staten for å drive......da er det jo nesten garantert at de vil få lov til å fly der

Hele Finnmark utenom Lakselv er slått sammen til et anbud, så da må de også fly Berlevåg, Båtsfjord osv. Tror ikke Kjos er spesielt gira på akkurat det.

Back