Vibrasjoner i SAS A333

OSLJW

Newcomer
Hei,

Satt i Y (Rad 16) på SK907 i går og la merke til at flyet vibrerte med nesten helt jevne intervaller så lenge det var i marshøyde. Opplevde det samme på CPH-ORD i Mars med samme flytype og lurer på om noen vet hva dette skyldes? Vibrasjonene kommer ca hvert 3-4 sekund og med en gang man har lagt merke til dem blir de ganske irriterende når man forsøker å sove.

I går var det Sigrid Viking SE-*** som fløy ruten.

Gøy hvis noen har lagt merke til det samme eller har en forklaring på hva det skyldes.. Fløy videre med en 777 fra CO, som i mine øyne er en fantastisk behagelig maskin!
 
A330 synes jeg er en av de aller mest behagelige flytypene å være pax i. Langt bedre enn 777, som jeg opplever som mer støyende. Vibrasjon kan jeg ikke si jeg har opplevd i A330.
 
Nå liker jeg både A330 og 777 veldig godt, og pendler fortiden med AF A330 med sete 23-26A som ikke ulikt der trådstarter satt og har aldri opplevd noen form for vibrasjoner - AF har GE motorer og ikke Rolls<<>$$|#%{ Royce - muligens det kan ha noe å si ? Du er vel nære vingen på Rad 16 hos SAS ? Rad 20-26 er ved vingen hos AF - ellers enig i at A330 er en drøm - og kjempenedtur når AF setter inn A340
 
Uten at jeg er jet-ekspert så tipper jeg at det var motorene som var litt ute av synk. Et system synkroniserer motorturtallet på den ene motorene etter turtallet på den andre for å unngå generende støy og vibrasjoner. Kanskje var det dette du opplevde.
 
Dette fenomenet opplevde jeg i en Asiana B777 i fjor, i ganske ekstrem grad.
Da jeg spurte en av flyvertinnene om dette var normalt fikk jeg beskjed om at dette var et problem i B777-200 på akkurat denne raden. Husker ikke radnummeret, men det var like foran motoren på høyre side.
 
Last edited:
Uten at jeg er jet-ekspert så tipper jeg at det var motorene som var litt ute av synk. Et system synkroniserer motorturtallet på den ene motorene etter turtallet på den andre for å unngå generende støy og vibrasjoner. Kanskje var det dette du opplevde.

Det pussige er at jeg har opplevd dette på 2 ulike flygninger med SAS A330. I går var det SE-REE og er rimelig sikker på at LN-RKH var det andre. Satt hhv på rad 16 og 18. Vibrasjonene var ikke kraftige, men nok til at de utgjorde et frustrasjonsmoment når jeg skulle sove (Og da særlig med ørepropper)..

Mulig det bare er jeg som er oversensitiv, men har ikke opplevd tilsvarende på andre TATL flygninger..
 
Uten at jeg er jet-ekspert så tipper jeg at det var motorene som var litt ute av synk. Et system synkroniserer motorturtallet på den ene motorene etter turtallet på den andre for å unngå generende støy og vibrasjoner. Kanskje var det dette du opplevde.


Høres mer ut som synkroniseringen på en turbopropp dette.
 
Jeg har opplevd noe liknende i en A320. Det var ikke vibrasjon, mer en uling i flyet jeg ikke tidligere har hørt (bortsett fra ved når'n gir full gass). Riktignok var det en del turbulens som sikkert førte til kontinuerlig variasjon i motorkraften, men likevel ganske nytt for meg. Da satt jeg på 12A, forøvrig.
 
Jeg har opplevd noe liknende i en A320. Det var ikke vibrasjon, mer en uling i flyet jeg ikke tidligere har hørt (bortsett fra ved når'n gir full gass). Riktignok var det en del turbulens som sikkert førte til kontinuerlig variasjon i motorkraften, men likevel ganske nytt for meg. Da satt jeg på 12A, forøvrig.

På 320 er det vel en hydraulic transfer pump som kan lage en uling i alle fall. Det har vært beskrevet noen andre steder, men den skal bare høres i korte perioder etter mye bruk av hydraulik, f.eks. etter gear up.
 
..men den skal bare høres i korte perioder etter mye bruk av hydraulik, f.eks. etter gear up.

Her er det snakk om 6-7 timer i strekk, dog varierende grad på hvor kraftige vibrasjonene er selv om frekvensen hele tiden er konstant. Vibrasjonene ble forøvrig forlenget/konstante når det ble økt thrust (riktig beskrivelse av økning i "gass"?)

Da vibrasjonene kun oppstod i marshøyde falt mine tanker med en gang i retning av en slags korreksjon el. av autopiloten, men kanskje dårlig konfigurert? (En lekmanns gjetning) På en av flightene var de således ganske kraftige til tider..
 
Har opplevd dette selv, det er nok motorene. Prøv å få deg sete lengre vekk fra vingen/motor.
 
Fra tid til annen vil det være vibrasjoner fra motorene. De hydrauliske pumpene kjører i blant (som en kommenterte her), men vibrerer ikke. De hydr. pumpene høres typisk etter landing, på inntaxing på en A330, da man kjører flaps og spoliers opp, og bruker hydr. nesehjulsstyring.

Vibrasjonene skal være "grove" før det har noen operativ betydning, og man har vibrasjonsmålere på flight deck på N1 / N2 (fanblades og kjernemotor) (N3 på R&R-motorer).

Tally-Ho
 
Har en teori her om at vibrasjoner er feil ord å bruke og lav during er mer korrekt.
 
Har en teori her om at vibrasjoner er feil ord å bruke og lav during er mer korrekt.

Eller enda mer korrekt: en stående bølge når frekvensen på to eller flere kilder samenfaller og istedet for å kansellere hverandre så forsterker de hverandre, som vel dekkes av begrepet resonans.

http://en.wikipedia.org/wiki/Standing_waves
http://en.wikipedia.org/wiki/Resonance

Har hørt dette selv, og ikke bare på fly. Et annet daglig eksempel er om man har en tørketrommel som står på gulv som har noe gi. Da vi lden ved enkelte frekvenser gå helt av skaftet. :)

Og som beskrevet over, det er noe man hører på helt spesifikke rader/seter i et fly, avhengig av hvilke frekvenser det er og samspillet med mediumet de går igjennom og så videre.

Det skulle ikke forundre meg om den elektroniske støydempingen i kabinen på en Q400 driver og leker litt med dette fenomenet, for har man to bølger som kansellerer hverandre hører man ikke noe som helst.

-A
 
Last edited:
Back
Top