VFR til Holland?

C172

ScanFlyer Gold
Hvordan er det å fly VFR til Holland? Må man ha Transponder S for å fly der? Senere må man ha et stempel i sertifikatet at en kan radio fraselogi på Engelsk! Har også hørt at man skrur av transponderen. Meg og min tar en tur nu i sommer!

Senere må man ha et stempel i sertifikatet at en kan radio fraselogi på Engelsk!
Regner med at du har vanlig PPL/Radiosertifikat uten begrensning til norsk. Iflg. LT må du få deg et vedlegg. Fikk det selv - sendte bare en mail med info til dem, så kom papiret i posten etter noen uker. Har du det ikke - fiks det nå:exclaimation (NB! Surprise!! Koster ingen ting!!!)

International Civil Aviation Organization (ICAO) har introdusert nye bestemmelser for dokumentering av språkferdigheter for alle flygere som flyr internasjonalt. Etter 5. mars 2008 må disse kunne dokumentere språkferdigheter i engelsk. http://www.luftfartstilsynet.no/allmennflyging/ga_operativt/article14396.ece

[FONT=arial,sans-serif][SIZE=-1] Helt spesifikt kan man sende en epost til postmottak@caa.no med tekst omtrent slik (de trenger navn, adresse og fødselsdato):

Med referanse til AIC-N 17/08 søker jeg om å få utstedt vedlegg til flysertifikat som dokumenterer min engelskkunnskap.

Med vennlig hilsen
Ola Normann
Storgata 789
1234 OSLO
Født: 01.02.1903

[/SIZE][/FONT]

Hei!
Pr. idag holder det med mode c, men iløpet av året er det snakk om at de bytter over til mode s (De har utstyret, men det er ikke tatt i bruk enda).
Problemet er at Tyskland krever mode s (det skal sies at jeg har selv fløyet på mode c uten å få smekk).
Om man skal fly i nærheten av schiphol (bla. Lelystad) stemmer det at man må holde 1500 eller lavere, men i resten av landet kan man fly så høyt som FL095 (alt ettersom hvor du er).
Om jeg ikke husker helt feil så er Dutch Mil. frekvensen 132.35 for vfr-trafikk.
God tur!

Vedr. Tyskland har jeg hørt at man kan fly med Mode C hvis man flyr utenfor TMA og under 5000 fot. (Det er ubekreftede rykter fra noen som var der nylig, men sjekk det!)

Det er en litt annen praksis og holdning til GA i G-luftrom nedover i Europa, i forhold til i Norge. Om du flyr i G-luftrom i Norge får du gjerne en squawk og en viss flight following-service fra ATC. ATC vil gjerne at man squawker, også i G-luftrom, så har de en oversikt over hva som beveger seg rundt omkring.

Nede på kontinentet tenker man gjerne annerledes. Der er det ofte så mye GA i ukontrollert luftrom at ATC ikke har noen kapasitet til å snakke med dem, og om alle skulle squawke ville radarskjermen bli full. Flyr man i ukontrollert luftrom, så flyr man ukontrollert, og får klare seg selv.

Skru av transponderen og hold kjeft, eller finn en frekvens der flygere i G-luftrom kan snakke seg imellom uten å forstyrre ATC, er ofte praksisen.

Der er det ofte så mye GA i ukontrollert luftrom at ATC ikke har noen kapasitet til å snakke med dem, og om alle skulle squawke ville radarskjermen bli full. Flyr man i ukontrollert luftrom, så flyr man ukontrollert, og får klare seg selv.

Uffamei, dette synes jeg er russisk rulett. Masse trafikk i ukontrollert luftrom.

Back