VFR programvare for Android: Skydemon, PocketFMS, AirNav

Kanskje derfor det kan være lurt å ringe Notam-kontoret etter en har filet? Mulig de gjør noen magiske triks for å få planen inn i systemet.

Virket ikke for meg når jeg filet fra ENJB (Jarlsberg), jeg så at adressaten ble ENJB i Skydemon vinduet, jeg satte inn ENTO som kopi siden Jarlsberg ligger i Torp CTR og det er de som åpner den, men de hadde den ikke i sitt system
Nå har jeg ikke brukt Skydemon selv, men slik jeg har forstått det så bruker Skydemon en annen tjeneste, EuroFPL, til å sende reiseplan inn i AFTN (som er det nettet som ATC bruker).

Klippet fra EuroFPL;
Secondly, since Eurocontrol doesn't handle the distribution of VFR flight plan messages, it becomes the filer's responsibility to make sure that all addressing of the flight plan is covered as per NOTAMs and as prescribed by any departure, destination, and enroute authorities.

In some cases you'll see addressing suggested that includes a single point contact for the departure authority. This is by design as said authority has indicated they will assume responsibility for the distribution and coordination of the plan. To ensure they have met the obligation of processing of your plan it may be necessary to contact the authority prior to departure to determine whether your flightplan has been passed down the line, all the way through to your destination.
Med flere ledd i "saksgangen" kan det jo hende at noe forsvinner på veien?
Litt vanskelig å si helt klart, med mindre noen kan produsere/vise den flightplanen som havner inn i AFTN, og sammenligne med det man har skrevet inn i Skydemon..
Det høres i utgangspunktet "fail-safe" ut at ENTO skulle ha reiseplanen, i alle fall siden du angivelig hadde lagt inn Torp som kopi...

Såvidt jeg kan erindre, så er det i NAIS (som er Norges "egen" del av det internasjonale AFTN) sånn at reiseplanen automatisk distribueres til avgangsplass, overliggende kontrollsentral, (evt flere kontrollsentraler), ankomstplass.

Altså er det ikke gitt at ENTO automatisk mottar en kopi av reiseplanen, men at det er den overliggende kontrollsentralen som må manuelt distribuere den videre til ENTO (og eventuelle andre enheter på din reiserute). Når man leverer reiseplan via IPPC, ivaretas denne adresseringen av AIS/Notam.

Mitt tips blir derfor;
Neste gang legger du inn overliggende kontrollsentral (i dette tilfellet ENOS for Oslo) som kopi (eller hvordan dette nå legges inn som såkalt "enroute authority"), og ser om det hjelper noe... og gjerne ENTO.

Jeg garanterer ikke at det fungerer, med mange mellomledd involvert (Skydemon, EuroFPL, ++) kan det rett og slett hende at distribueringen ikke er i henhold til "nasjonale standarder"..

Last edited:
Noen som vet hvordan det fungerer når man flyr fra ukontrollert plass og vil åpne flight plan i lufta? Når man filer med Skydemon sender den flight plan til plassen man flyr fra, dvs at den ikke kommer frem noe sted såvidt jeg kan forstå?
For å flisespikke, det skilles mellom flyplasser tilknyttet AFTN (Aeronautical Fixed Telecommunication Network), og flyplasser ikke tilknyttet AFTN.

AFIS-flyplasser (Notodden, Skien osv) er jo også ukontrollerte, men de er tilknyttet AFTN ;)
ENJB er ikke tilknyttet AFTN...

Men igjen - om en ringer Notam-kontoret etter å ha filet flightplan'en så får man i hvert fall bekreftet at planen er mottatt og ok. Det kommer jeg til å gjøre videre. :-)

Da har jeg fått litt mer erfaring med filing av FP's fra SkyDemon.
Det fungerer rent teknisk helt greit (fra pilotens ståsted).
Jeg filet FP'en fra PCen kvelden før og fikk kvittering på email om at alt var ok fra SkyDemon.
Ringte så Notam-kontoret påfølgende morgen. De måtte lete litt før de fant FP'en. De kommenterte umiddelbart at den så litt "rar" ut men godtok den. Den manglet noen opplysninger, bl.a. antall passasjerer i flyet. Dette la de inn manuelt i sitt system.
Det som imidlertid viser seg å være et problem, som ikke Notam-kontoret påpekte, men som lokal ATC klaget på i ettertid var at ruten som SkyDemon filer kun viser koordinater - ikke stedsnavn. Slik så det ut for min del:

(FPL-LNASP-VG
-C172/L-S/C
-ENZV0900
-N0105VFR DCT 5858N00544E DCT 5936N00547E DCT 5952N00544E DCT
5956N00547E DCT 5956N00553E DCT 5959N00601E DCT 6000N00556E DCT
5956N00546E DCT 5936N00547E DCT 5902N00535E DCT
-ENZV0119 ENHD
-RMK/PILOT ERLEND MOEN +47 99593318, CREATED BY SKYDEMON, SUPP INFO
RQS KBLIHAEX DOF/140424)

Addresses: ENZVZPZX

Dette var en tur fra Sola (ENZV) nordover til Hardanger og retur samme vei omtrent.
Alle waypoints rapporteres da inn av SkyDemon som koordinater. Dette gjelder også de waypoints som er predefinerte (typisk rapporteringspunkt osv). Jeg skjønner veldig godt at lokal ATC stusser her, siden vi skal rapportere inn navn og ikke koordinater i Norge.

Budskapet fra lokal ATC var at vi ikke bør file FP's via SkyDemon så lenge de rapporterer inn på denne måten. Jeg skal sjekke litt med SkyDemon om de kan gjøre noe med dette for Norge sin del. Det er jo mulig å legge inn navn på waypoints i programmet, så da burde det sånn sett være mulig for SkyDemon å bruke disse.

Nå skal det sies at Norge kanskje avviker litt fra resten av verden - i Sverige er det nettopp koordinater og ikke navn som skal rapporteres inn.

Rune - du vet vel litt mer om dette kanskje?

Uansett - konklusjonen for min del er å ikke file FP's via SkyDemon så lenge den er som den er. ATC er våre venner, og vi er best tjent med å gjøre jobben deres så grei som mulig.

Nå ser jeg i etterkant at jeg nok kan korrigere opp ruten min manuelt ved å slette koordinatene og heller legge inn stedsnavn før jeg filer FP'en, så det kan da fremdeles la seg gjøre å bruke SkyDemon, bare en korrigerer litt. Jeg skal teste litt mer neste gang jeg skal ut og fly.

Det er jo forsåvidt korrekte opplysninger du kommer med... i Norge bruker vi stedsnavn, og i Sverige koordinater for VFR.

Når det gjelder ATC, så er begrensningen vår først og fremst begrunnet i vårt flightplan/radarsystem (det er rett og slett dår.. eh - ikke optimalisert for koordinater). I utgangspunktet kan ikke vi finne ut hvor du har tenkt å fly uten å legge inn koordinatene manuelt, en for en... og det gjør vi ganske enkelt ikke.
(Det finnes riktignok en "jukse-mulighet", men den er både arbeidssom og litt teknisk..)

Så i korte trekk, en reiseplan med koordinater vises nøyaktig som det hos oss i ATC - nemlig koordinater på en papirlapp.

Det bør riktignok nevnes, at en reiseplan (i ATC forstand) ikke er det samme som en operativ flygeplan for piloten. (Det engelske ordet "flightplan" kan jo forvirre her..).

Det er ikke relevant for ATC nøyaktig hvilken rute du har tenkt å følge - vi er mer interessert i "the general direction of flight".
Det vil altså si at en flytur Sola-Hardanger-Sola godt kan skrives som "FOLGEFONNA EIDSFJORD STORD" i reiseplanen.. uten noe videre mer nøyaktig..

De kommenterte umiddelbart at den så litt "rar" ut men godtok den. Den manglet noen opplysninger, bl.a. antall passasjerer i flyet. Dette la de inn manuelt i sitt system.
Det som imidlertid viser seg å være et problem, som ikke Notam-kontoret påpekte, men som lokal ATC klaget på i ettertid var at ruten som SkyDemon filer kun viser koordinater - ikke stedsnavn. Slik så det ut for min del:

(FPL-LNASP-VG
-C172/L-S/C
-ENZV0900
-N0105VFR DCT 5858N00544E DCT 5936N00547E DCT 5952N00544E DCT
5956N00547E DCT 5956N00553E DCT 5959N00601E DCT 6000N00556E DCT
5956N00546E DCT 5936N00547E DCT 5902N00535E DCT
-ENZV0119 ENHD
-RMK/PILOT ERLEND MOEN +47 99593318, CREATED BY SKYDEMON, SUPP INFO
RQS KBLIHAEX DOF/140424)

Addresses: ENZVZPZX

Dette var en tur fra Sola (ENZV) nordover til Hardanger og retur samme vei omtrent.
Alle waypoints rapporteres da inn av SkyDemon som koordinater. Dette gjelder også de waypoints som er predefinerte (typisk rapporteringspunkt osv). Jeg skjønner veldig godt at lokal ATC stusser her, siden vi skal rapportere inn navn og ikke koordinater i Norge.

Når jeg forsøker å sende FP fra PC eller iPad så får jeg en varning, ved å bekrefte varningen kommer jeg inn på selve FP. Her kommer utfylt FP utfra tidligere innlagte opplysninger, her har du mulighet til å justere planen så den blir slik du ønsker den sendt fra IPPC sine sider.

Du kan også legge til hvem som skal motta planen, ved grensepassering er jeg usikker på om du kan legge til desken@toll.no

I adresse ruten kommer mottaker adresse utfra innlagt rute ex: ENZVZPZX Hvis ruten går gjennom flere land er jeg usikker på hvordan du evt legger til flere mottakere hvis det må gjøres.

Er det så enkelt at du ex. legger til ESGPZPZX EKCHZPZX osv ?

Så lenge funksjonen ligger der må det jo være mulig å få dette tillpasset med SkyDemon. Har hørt at SkyDemon er veldig lydhøre på hva brukerne ønsker på sitt forum.

http://www.skydemon.aero/forums/

Nå har jeg akkurat sendt en FP via SkyDemon.

Etter å ha satt min ønskede rute med ESEBA som grensepassering, FP går fra Sverige ESOH til Norge ENKJ, etter å ha korrigert info som riktig dato, klokkeslett, antall personer, alternate, endurance, mitt navn med tlf nummer osv Deretter tok jeg å aktiverte "Additional Addressing" Hovedadressen var da satt til ESOHZPZX. Under "Additional Addressing" la jeg til ENGMZPZX og sendt FP.

Fikk mail bekreftelse fra SkyDemon på FP.

Ringte deretter IPPC (64819000) for å be de sende melding til desken@toll.no De bekreftet å ha mottatt FP, FP var OK, de ville sende melding til tollen.

Jeg skulle egentlig ikke ha brukt "Additional Addressing" med ENGMZPZX med mindre jeg ønsket at de skulle varsle tollen. Derimot var ESOHZPZX riktig adresse (som lå ferdig utfylt på FP i SkyDemon) siden avgang var i Sverige.

NB! Send aldri FP fra SkyDemon uten å ha sjekket all info. Viktig! Navn og Tlf til på PIC.

Back