Virket ikke for meg når jeg filet fra ENJB (Jarlsberg), jeg så at adressaten ble ENJB i Skydemon vinduet, jeg satte inn ENTO som kopi siden Jarlsberg ligger i Torp CTR og det er de som åpner den, men de hadde den ikke i sitt system
Nå har jeg ikke brukt Skydemon selv, men slik jeg har forstått det så bruker Skydemon en annen tjeneste, EuroFPL, til å sende reiseplan inn i AFTN (som er det nettet som ATC bruker).
Klippet fra EuroFPL;
Secondly, since Eurocontrol doesn't handle the distribution of VFR flight plan messages, it becomes the filer's responsibility to make sure that all addressing of the flight plan is covered as per NOTAMs and as prescribed by any departure, destination, and enroute authorities.
In some cases you'll see addressing suggested that includes a single point contact for the departure authority. This is by design as said authority has indicated they will assume responsibility for the distribution and coordination of the plan. To ensure they have met the obligation of processing of your plan it may be necessary to contact the authority prior to departure to determine whether your flightplan has been passed down the line, all the way through to your destination.
Med flere ledd i "saksgangen" kan det jo hende at noe forsvinner på veien?
Litt vanskelig å si helt klart, med mindre noen kan produsere/vise den flightplanen som havner inn i AFTN, og sammenligne med det man har skrevet inn i Skydemon..
Det høres i utgangspunktet "fail-safe" ut at ENTO skulle ha reiseplanen, i alle fall siden du angivelig hadde lagt inn Torp som kopi...
Såvidt jeg kan erindre, så er det i NAIS (som er Norges "egen" del av det internasjonale AFTN) sånn at reiseplanen automatisk distribueres til
avgangsplass, overliggende kontrollsentral, (evt flere kontrollsentraler), ankomstplass.
Altså er det ikke gitt at ENTO automatisk mottar en kopi av reiseplanen, men at det er den overliggende kontrollsentralen som må manuelt distribuere den videre til ENTO (og eventuelle andre enheter på din reiserute). Når man leverer reiseplan via IPPC, ivaretas denne adresseringen av AIS/Notam.
Mitt tips blir derfor;
Neste gang legger du inn overliggende kontrollsentral (i dette tilfellet ENOS for Oslo) som kopi (eller hvordan dette nå legges inn som såkalt "enroute authority"), og ser om det hjelper noe... og gjerne ENTO.
Jeg garanterer ikke at det fungerer, med mange mellomledd involvert (Skydemon, EuroFPL, ++) kan det rett og slett hende at distribueringen ikke er i henhold til "nasjonale standarder"..