Nå har jeg ikke brukt Skydemon selv, men slik jeg har forstått det så bruker Skydemon en annen tjeneste, EuroFPL, til å sende reiseplan inn i AFTN (som er det nettet som ATC bruker).Virket ikke for meg når jeg filet fra ENJB (Jarlsberg), jeg så at adressaten ble ENJB i Skydemon vinduet, jeg satte inn ENTO som kopi siden Jarlsberg ligger i Torp CTR og det er de som åpner den, men de hadde den ikke i sitt system
Med flere ledd i "saksgangen" kan det jo hende at noe forsvinner på veien?Secondly, since Eurocontrol doesn't handle the distribution of VFR flight plan messages, it becomes the filer's responsibility to make sure that all addressing of the flight plan is covered as per NOTAMs and as prescribed by any departure, destination, and enroute authorities.
In some cases you'll see addressing suggested that includes a single point contact for the departure authority. This is by design as said authority has indicated they will assume responsibility for the distribution and coordination of the plan. To ensure they have met the obligation of processing of your plan it may be necessary to contact the authority prior to departure to determine whether your flightplan has been passed down the line, all the way through to your destination.
For å flisespikke, det skilles mellom flyplasser tilknyttet AFTN (Aeronautical Fixed Telecommunication Network), og flyplasser ikke tilknyttet AFTN.Noen som vet hvordan det fungerer når man flyr fra ukontrollert plass og vil åpne flight plan i lufta? Når man filer med Skydemon sender den flight plan til plassen man flyr fra, dvs at den ikke kommer frem noe sted såvidt jeg kan forstå?
De kommenterte umiddelbart at den så litt "rar" ut men godtok den. Den manglet noen opplysninger, bl.a. antall passasjerer i flyet. Dette la de inn manuelt i sitt system.
Det som imidlertid viser seg å være et problem, som ikke Notam-kontoret påpekte, men som lokal ATC klaget på i ettertid var at ruten som SkyDemon filer kun viser koordinater - ikke stedsnavn. Slik så det ut for min del:
(FPL-LNASP-VG
-C172/L-S/C
-ENZV0900
-N0105VFR DCT 5858N00544E DCT 5936N00547E DCT 5952N00544E DCT
5956N00547E DCT 5956N00553E DCT 5959N00601E DCT 6000N00556E DCT
5956N00546E DCT 5936N00547E DCT 5902N00535E DCT
-ENZV0119 ENHD
-RMK/PILOT ERLEND MOEN +47 99593318, CREATED BY SKYDEMON, SUPP INFO
RQS KBLIHAEX DOF/140424)
Addresses: ENZVZPZX
Dette var en tur fra Sola (ENZV) nordover til Hardanger og retur samme vei omtrent.
Alle waypoints rapporteres da inn av SkyDemon som koordinater. Dette gjelder også de waypoints som er predefinerte (typisk rapporteringspunkt osv). Jeg skjønner veldig godt at lokal ATC stusser her, siden vi skal rapportere inn navn og ikke koordinater i Norge.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.