Vet ikke SAS at det er påske?

Re: Vet ikke SAS at det er påske?

Skrur de opp prisene når avreisen nærmer seg, eller har de et forhåndbestemt antall billetter i hver prisklasse, slik at når avreise nærmer seg, er det de dyreste billettene som er igjen?

De har nok en foreløpig allokering av antall billetter innenfor de ulike bookingklassene basert på historiske data og annen informasjon om spesifikke events for den/de aktuelle flightene, samt at tilgjengeligheten endres basert på bookingen for den aktuelle flighten. Prisen for en gitt bookingklasse endres nok ikke, men tilgjengeligheten av de laveste bookingklassene skrus nok igjen når det nærmer seg avgang. Det har imidlertid samme effekt som at gjennomsnittsprisen øker.:)

Må vel anta at en bookingklasse på en bestemt rute koster en konstant sum, men tilgjengelighet i hver bookingklasse varierer etter bl.a. forventet salg, oppnådd salg på aktuelt tidspunkt, tidspunkt flighten har, ukedag, dato og hvor lenge det er før avgang.
Når jeg skrev "skrur opp prisen" mener jeg selvsagt at det kun er tilgjengelig billetter i de dyre bookingklassene.

Må vel anta at en bookingklasse på en bestemt rute koster en konstant sum, men tilgjengelighet i hver bookingklasse varierer etter bl.a. forventet salg, oppnådd salg på aktuelt tidspunkt, tidspunkt flighten har, ukedag, dato og hvor lenge det er før avgang.
Når jeg skrev "skrur opp prisen" mener jeg selvsagt at det kun er tilgjengelig billetter i de dyre bookingklassene.

Da er vi enige :) (Jeg kan ikke så mye om akkurat disse tingene, så jeg passer bare på at jeg ikke misforstår :) )

Tilbake til Ålesund og påsken (om det interesserer) nå er prisen hos SAS nede på 363 kr til AES onsdagen i påskeuka - så nå kunne jeg fått t/r helt nede i NOK 855,- Samtidig har DY fra i går satt ned prisen denne onsdagen helt ned til 299,- (og det var den ikke rett etter at nyttårskampanjen startet)....! Virker ikke som om jeg har lært noe av min mangeårige lesing og deltakelse her inne. :drunk:

De har nok en foreløpig allokering av antall billetter innenfor de ulike bookingklassene basert på historiske data og annen informasjon om spesifikke events for den/de aktuelle flightene, samt at tilgjengeligheten endres basert på bookingen for den aktuelle flighten. Prisen for en gitt bookingklasse endres nok ikke, men tilgjengeligheten av de laveste bookingklassene skrus nok igjen når det nærmer seg avgang. Det har imidlertid samme effekt som at gjennomsnittsprisen øker.:)

Og så kan de enkelt sette opp at en bookingklasse må kjøpes x dager i forveien, og deretter kan den ikke kjøpes, helt uavhengig av hva som er solgt. (For de som tenker litt bakover i tid så var det jo kjøpe x uker i forveien, være borte over helgen osv. osv)

SAS kjører ihvertfall redusert program på en rekke destinasjoner til langt uti januar

Det ser ut som de er tilbake med 16 daglige nå.
Booket akkurat en billett for morgendagen mellom Oslo og Stavanger, og billigste pris for tidspunktene jeg ville reise på var 3854kr tur/retur.

Mener å ha lest at det strengt tatt ikke er noe problem å endre pris på en bookingklasse heller, men skal ikke påstå noe.

Ellers har mange selskap diverse "triks" for å tvinge de som har mulighet til å betale mer (f.eks. forretningsreisende) til å kjøpe dyre billetter, f.eks. kreve at de billigste bookingklassene kjøpes x dager forveien som nevnt, og at det må være en lørdagsnatt mellom utreise og retur (null problem for leisure, men uaktuelt for mange forretningsreisende).

Booket akkurat en billett for morgendagen mellom Oslo og Stavanger, og billigste pris for tidspunktene jeg ville reise på var 3854kr tur/retur.

Damn! :wow

Mener å ha lest at det strengt tatt ikke er noe problem å endre pris på en bookingklasse heller, men skal ikke påstå noe.

Selvfølgelig kan man endre priser, de er ikke fastsatt for all evighet. ;) Men justeringer av priser skjer helst ved "naturlige" justeringer slik som endring som følge av produkt, justeringer av kostnader, valutaverdi osv.
Rent teknisk så blir det feil å si pris per bookingklasse, ettersom man kan fint ha ulike priser per bookingklasse. Men ettersom bookingklassene ofte følger prisene og er et verktøy for inventory management for å kontrollerer tilgang. Og priser kan også justeres for rabatter av ulike slag, om man ikke lager en ny pris for kampanjer o.l.

Jeg vet ikke hva som er policy for SAS og prising langt frem i tid for tiden, men midt i påskeuken er ikke så hektisk som helgen før og mandag/tirsdag etter. Nå skrur ihvertfall SAS normalt ned programmet sitt, så det kan nok bli fullt likevel - spesielt på onsdag kveld. SAS tjener mest på avganger med mye forretningstrafikk, så det kan være at man ønsker ikke å skru opp prisene langt frem i tid på typisk avganger som ikke blir brukt av disse, før det nærmer seg tett på fullt eller nærmere avgang. Det for å vise at SAS har billigere avganger også.

Nå nærmer det seg påske, og jeg ser litt på priser siden den utreisen jeg egentlig hadde booket kanskje ikke passer lenger.

OSL-TRD fredag før palmehelga, avreise på kvelden
Fra kl 18:30 til 23:05 er det 5 avganger, 599,- på to avganger, 799,- på en avgang og 999,- på to avganger. Ikke avskrekkende for de som ikke har bestilt billett hjem til påske ennå.

Tirsdag i påskeuka får man 4 av 5 avganger til under 700,- en vei. Igjen, ikke spesielt dyrt. Tydelig at Norge står stille hele påsken, med bare 5 avganger mot normalt 18!

SAS synes ikke å ha satt opp prisene sine ifm påske, og dette til tross for bare to avganger onsdagen. Fikk samme turen med SAS for 957 NOK.

Synes det er noe snodig at SAS ligger såpass mye under her.....

Den samme turen nå, 1,5 uke før koster 2.738.

Og ikke uventet har utreisen steget mye, 1.500 OSL-AES kl 13:05 på onsdagen.

DY ligger om lag på samme prisen, om man inkluderer bagasje.

Så her burde nok SAS tatt en del mer tidligere.

Edit: Kikker jeg på det jeg har skrevet før, så var altså SAS i januar nede i 363 kr for onsdag før påske, mens de nå er oppe i 1.500. Det burde vel kanskje vært litt mer åpenbart at de to flyene OSL-AES onsdag før påske kom til å bli fulle?? Aner ikke, men for meg virker det å være litt slapphet i det som vel heter noe på R.. M..

Last edited:

Aner ikke, men for meg virker det å være litt slapphet i det som vel heter noe på R.. M..

Du får si fra neste gang du skal bestille billett, så skal jeg skrive mail til revenue management at de skal skru opp prisen. Det ville jo vært dumt at du føler de sover på jobb. ;)

Back