Vet ikke SAS at det er påske?

Re: Vet ikke SAS at det er påske?

Dette er et kjent fenomen, og her borte vil du finne mange som aldri sjekker andre enn Southwest. Norwegian har mye av den samme stillingen i Norge som Southwest har/hadde - de var det første selskapet som heldekker markedet med lcc-konseptet.

Det er mange forskjeller mellom DY og Southwest, men de har begge dette 'folkelige' som har vært uvurderlig og git mange den oppfatningen om at selskapet 'alltid er billigst' ..

Her borte har vi ikke så mange aktuelle aktører at folk finner det vanskelig å sjekke pris hos 1-2-3 aktører. I tillegg skal man være nokså nedsnødde for å ikke ha fått med seg SAS sin kampanje om tillegg i pris. I tillegg finnes det mange søkemotorer som gjør prissammenlikninger relativt enkle.

Må innrømme at jeg mange ganger i året må jeg mobbe venner som forteller meg hva de har bestilt såå billig og jeg må fortelle dem hva de kan få det andre steder... Mye billigere med mat , drinker setevalg og koffert.

Generelt LH. Men de svarer "direkte". Joda da må jeg dra fram gangetabell og multiplisere ofte tall over tusen med antall pax som reiser sammen, deretter dele tall i tusenklasse med antall timer spart og regne ut timeprisen pr pax for "direkte". Store flyplasser i Europa er fali de for mange..

DY har fabelaktig flott webside som er den letteste å bruke og default for så mange. En stor del av befolkningen...

Last edited:

Må innrømme at jeg mange ganger i året må jeg mobbe venner som forteller meg hva de har bestilt såå billig og jeg må fortelle dem hva de kan få det andre steder... Mye billigere med mat , drinker setevalg og koffert.

Generelt LH. Men de svarer "direkte". Joda da må jeg dra fram gangetabell og multiplisere ofte tall over tusen med antall pax som reiser sammen, deretter dele tall i tusenklasse med antall timer spart og regne ut timeprisen pr pax for "direkte". Store flyplasser i Europa er fali de for mange..

DY har fabelaktig flott webside som er den letteste å bruke og default for så mange. En stor del av befolkningen...

Det er sikkert riktig, men samtidig så er jeg overrasket over hvor mange jeg snakker med som er mer opplyste enn meg om hva som er billigste alternativ (og det inkluderer mine foreldre som ikke reiser spesielt mye)...;) Jeg har tro på at folk har en brukbar evne til å gjøre seg opp en kvalifisert mening, men at det finnes mange som uansett velger alternativ X tror jeg nok sikkert også stemmer. Det blir nok færre og færre av disse.

Last edited:

Er enig med at folk lærer fort, spes hvis de har blitt opplært litt, og nå hjelper finn.no mye...

Bruker selv finn.no som ofte leder meg direkte til de billigste, som på nåværende tur jeg er på, som seat24 solgte et par tusenlapper billigere pr person en CO/UA direkte.... Og etter mottak av ref, rett inn på deres sider for bestilling av seter , endring etc....

Det er vel mange her som også går på Rikardson-aid...:rolleyes: Totalt latterlig argument... En seriøs undervurdering av folks evner til å velge.

Hva er Rikardson-aid? Jeg har knapt sett han i media, og noen klar profil har han ikke klart å gi SAS. Han har ikke gitt mannen i gata inntrykk av at SAS burde være førstevalg på noen som helst måte, i motsetning til det Kjos har gjort for Norwegian.

Når folk velger DY så virker det som mange synes å mene at dette er fordi de ikke er opplyste konsumenter, mens dersom de velger SK så er det fordi de har de har erfart at SK gir bedre valuta for pengene...
.

Siden du har sitert meg, er det meg du sikter til i dette utsagnet?

Det er sikkert riktig, men samtidig så er jeg overrasket over hvor mange jeg snakker med som er mer opplyste enn meg om hva som er billigste alternativ (og det inkluderer mine foreldre som ikke reiser spesielt mye)...;) Jeg har tro på at folk har en brukbar evne til å gjøre seg opp en kvalifisert mening, men at det finnes mange som uansett velger alternativ X tror jeg nok sikkert også stemmer. Det blir nok færre og færre av disse.

Etter et år i "hjemme" i Norge er jeg fremdeles overrasket over hvor mange som velger og foreslår Norwegian som eneste alternativ, både blant de jeg møter i arbeidslivet og privat. Etter ferien på Sicilia var det flere som fortalte oss hvor flott det var at Norwegian gir oss muligheter til oppdage slike perler (Disclaimer Norwegian flyr kun fra Sverige til Sicilia !)

Det kan være (og er nok) forskjell på folks generelle oppfatning av hvem som er billigst, og hvordan folk velger når de faktisk skal ut og reise. Det at enkelte blir overrasket når de får høre at SAS var billigere enn DY over en gitt strekning på et gitt tidspunkt, betyr ikke at de ikke hadde sjekket ut SAS (eller andre) hvis de faktisk skulle ut og fly.

Men DYs omdømme gjør nok at de så å si alltid kommer i betraktning når pris teller. Og det øker selvsagt sjansen for at de blir valgt.

Ellers har vel både AirbusTrond og TOS rett i at SAS er et dyrere selskap enn DY, så de må hente inn mer penger enn DY for å få det til å gå rundt.

Last edited:

Jeg er litt overrasket selv over hvor mange i vår bedrift som anbefaler Norwegian. For eksempel til vårt kontor i Dubai (hvor det er mye trafikk på grunn av 350 ansatte) så anbefaler nesten alle Norwegian. Dette er ”gutta” som har gladkort hos de fleste og har vel reist nok til å ikke legge ut om det på forum.

Privat også hører jeg bare godord om DY i form av service osv. Så en blanding av dette og noe typisk norsk patriotisme kan vel forklare populariteten.

Hva er Rikardson-aid? Jeg har knapt sett han i media, og noen klar profil har han ikke klart å gi SAS. Han har ikke gitt mannen i gata inntrykk av at SAS burde være førstevalg på noen som helst måte, i motsetning til det Kjos har gjort for Norwegian.

Min kommentar var ment som en sarkastisk kommentar i forhold til bruken av begrepet Kjos-aid som jeg oppfatter som en undervurdering av folks evner til å gjøre et opplyst valg. Mange her inne velger SAS basert på egne preferanser, også når SaS er dyrere enn f.eks. DY og da er det snakk om folks preferanser, men når man velger DY så er det basert på Kjos sin medieprofil (underforstått at det ikke kan være at folk foretrekker DY basert på produktet de leverer)...

Siden du har sitert meg, er det meg du sikter til i dette utsagnet?

Beklager, det var ikke spesifikt rettet mot ditt innlegg. Det er en mer generell kommentar, basert på det man leser: De som velger DY gjør dette fordi de i mindre grad sjekker ut alternativer.

Men DYs omdømme gjør nok at de så å si alltid kommer i betraktning når pris teller. Og det øker selvsagt sjansen for at de blir valgt.

Det tror jeg du har rett i. Samtidig så har vel SAS brukt såpass mange reklamekroner på å opplyse nordmenn om fordelene med å fly med SAS (0,- kampanjene), slik at det vil overraske meg om det er slik at nordmenn flest ikke sjekker alternativene. Jeg antar at SAS selv tror at dette har en effekt, for ellers ville de vel neppe brukt store midler på disse kampanjene.

Etter ferien på Sicilia var det flere som fortalte oss hvor flott det var at Norwegian gir oss muligheter til oppdage slike perler (Disclaimer Norwegian flyr kun fra Sverige til Sicilia !)

Jeg har vel også hørt slike uttalelser, men da ment litt mer generelt. Dvs. at man ikke mener en gitt destinasjon spesifikt, men "perler" generelt. Dette har ikke nødvendigvis relevans i forhold til dine venners og kollegaers uttalelser...;)

Men har vi konkludert ifht. påsken og Ålesund?

Ja en klar Flyprat konklusjon - hvor konklusjonen absolutt ikke har noe som helst med det som ble diskutert:)

Ja en klar Flyprat konklusjon - hvor konklusjonen absolutt ikke har noe som helst med det som ble diskutert:)

Jepp. Saken er klar. ;) Og diskusjonen ovenfor er ikke helt irrelevant, heller...

Vi har vel hatt flere eksempler på at SAS har priset seg overraskende lavt i deler av året der flyene uansett fylles opp (før jul var vel også noen eksempler på dette - jeg tror det var Dag Viking som tok dette opp i en tråd før jul).

Det er vel iallefall to forklaringer på dette:
1. At man dermed "bommer" litt på prissettingen, enten fordi SAS har mistet gode folk i revenue management avdelingen eller fordi prisingsalgoritmene/-systemene deres ikke er tilpasset dagens situasjon (jeg tviler litt på denne forklaringen, men all den tid det har vært flere eksempler på lav prising der man skulle tro at flyene uansett fylles opp så er jeg usikker).
2. Etterspørselen etter billetter på SAS-avgangene er lav enn så lenge, mens de som har bestilt hos DY har vært tidlig ute for å få billige billetter.

Den tredje forklaringen er vel at alle alltid velger å booke med DY fordi de er uopplyste konsumenter, og at SAS sine "0,- tillegg" reklamekampanjer ikke har fungert (og at de dermed kan spare seg å bruke penger på dette)...;)

Last edited:

Ser man på nyttårssalget nå er mitt inntrykk at SAS har vært "flinkere" med å ikke legge ut for mange lavprisbilletter, i alle fall på de mest attraktive avgangene. På de destinasjonene jeg har søkt opp har tilgjengeligheten på billigste billett denne gangen vært så som så, mens den tidligere ofte har overraskende god.

Ser man på nyttårssalget nå er mitt inntrykk at SAS har vært "flinkere" med å ikke legge ut for mange lavprisbilletter, i alle fall på de mest attraktive avgangene. På de destinasjonene jeg har søkt opp har tilgjengeligheten på billigste billett denne gangen vært så som så, mens den tidligere ofte har overraskende god.

Uten at det har direkte sammenheng med nyttårssalget så satt jeg akkurat nå og kikket på en reise London-Oslo t/r om 2 uker. Der har BA en avgang kl 1700 og SK en avgang kl. 1730 (fra London), hvor BA selger sin billigste billett til drøyt 900 kr, mens SAS har sin billigste billett på ca 3000 kr. Omtrent samme forholdet er på returen. De selger seg iallefall ikke billig da...;) For meg er forsåvidt valget enkelt - det blir, om jeg drar, BA ut og enten BA eller DY hjem (avhengig av hvor tidlig jeg skal reise tilbake).

SAS er flinke til å skru opp prisen når det nærmer seg avreise. Booket SVG-OSL i dag, da var det kun klasse D og oppover igjen.
Booket nå nettopp OSL-SVG-OSL for i morgen, da var det tålig billig happy vestover, men kun dyre flex tilgjengelig på returen. Flighten jeg venter på nå er oversolgt.
Det ser ut som både SAS og Norwegian har færre avganger enn vanlig, er det etterslep etter nyttårshelga?

Det ser ut som både SAS og Norwegian har færre avganger enn vanlig, er det etterslep etter nyttårshelga?

SAS kjører ihvertfall redusert program på en rekke destinasjoner til langt uti januar

SAS er flinke til å skru opp prisen når det nærmer seg avreise. Booket SVG-OSL i dag, da var det kun klasse D og oppover igjen.
Booket nå nettopp OSL-SVG-OSL for i morgen, da var det tålig billig happy vestover, men kun dyre flex tilgjengelig på returen. Flighten jeg venter på nå er oversolgt.

For ettermiddagsavgangen fra London (i mitt tilfelle) så regner jeg med at det enn så lenge ikke er mange ledige seter allokert til economy (prisen på economy begynner å nærme seg laveste economy extra pris). Det er jo enda 2 uker til avgangen, men jeg antar at dette har sammenheng med at denne avgangen kanskje normalt sett har brukbart belegg med Y + C og at man nødig vil gå glipp av high yield trafikken.

Skrur de opp prisene når avreisen nærmer seg, eller har de et forhåndbestemt antall billetter i hver prisklasse, slik at når avreise nærmer seg, er det de dyreste billettene som er igjen?

Back