Re: Verdens tøffeste biz-jet
Du sammenligner igjen epler og poteter her. Mitt poeng - igjen - var at mens en 777 kan fly på kvart tank OSL-ORD med en cruice på 0,87, vil en G550 være 2000 nm unna maks rekkevidde med en 0,85 cruise..
Nå må du slutte å fantasere, en 772ER kan IKKE fly på kvart tank OSL-ORD. Selv med noen få VIP-passasjerer og VIP-interiør, så går det ca halv tank med Mach 0,84. Selv om 777 har en fantastisk bra vinge, er den ikke like godt optimalisert for et større mach-spektrum, slik som GX og G550 er, jeg tro vi snakker om bortimot 20% ekstra fuel fra mach 0,84 til mach 0,87. G550 flyr fremdeles 5000NM @ Mach 0,87, og det holder for de fleste.
Og på rekkevidde, sitter jeg og spiser biff i Buenos Aires etter en tur med 777 mens man ligger timen etter etter et fuel stopp i Sao Paulo med en G550. En 777 biz vil kunne rekke uansett destinasjon på jordkloden uten å refuele...
Dette stemmer IKKE. ORD-EZE går fint non-stop med G550, den kan til og med fly distansen @ Mach 0,87.
Hvilke flyplasser i Norge klarer en G550 å ta av fully loaded på vei til ORD der en 777 med 70-80 tonn fuel ikke klarer det?..
F.eks
KSU
MOL
RRS
SRP (i grenseland)
Norge er forsynt med ganske mange lange rullebaner, men i USA er det drøssevis med mindre GA-airports med 4000-6000ft rullebaner, der en GX kan komme ned, men en 777 har ikke sjans, på bakgrunn av rullebanelengde, bredde, footprint, og parkeringsplasser.
Den eneste plassen på denne jordkloden der dette argumentet vil holde stikk er trans cont USA. Jeg hører på Ch. 9 hele tiden og observerer biz jets i samme suppa som alle andre. G550 er ikke det optimale flyet for Trans Con USA, ta en titt på hva som flyr som GA her i landet: Challengers, mindre Gulfstreams og en skokk Citation/annet småtteri. Hadde jeg vært priviligert nok til å kunne kjøpe en 777, hadde jeg brukt det som langdistansefly og hatt en G500 for innenriks USA.
Jeg har bodd i USA, i en periode da alt jeg tenkte på var fly, så jeg vet veldig godt hva som flyr i luftrommet der borte, og på et annet grunnlag enn å høre på channel 9.
Jeg pleide å få 4-6 clearences pr dag, og det var alltid litt venting. Siden Florida er stinn av bizjets, så ble det alltid til at man fikk med seg mange clearences av denne sorten.
Hvis det var et "kapabelt" fly, fikk de alltid FL på 40-tallet, og en SID, et fix, og en STAR. Route of flight var direct. Dvs f.eks "Citation Six Six Romeo, cleared to Centennial Airport via Lamma 4 departure, direct Hugo, Quail 4 arrival. Maintain 8000, then FL460 after ten, frequency xxx and xxxx in the box."
En annen grunn til at høyt på 40-tallet er veldig bra, er at man kommer over mange thunderstorms som vanlige fly må fly rundt.
G550 er ikke optimalisert for transcon, men har en fleksibilitet som går utenpå alt annet. Hovedgrunnen til at det ikke finnes i flere eksemplarer er pris, siden de færreste flyr så mange lange turer at investeringen kan rettferdiggjøres. Skal man ha ett fly som kan fly korte hopp, mellomlange turer og de skikkelig lange turene, så er GX og G550 i en klasse for seg. Citation duger ikke, 777 duger ikke, learjet duger ikke. GX og G550 gjør!
Så du mener at å slippe NAT ikke er et argument? Du om det. Vet du i hele tatt hvordan NAT er konstruert?