Verdens tøffeste biz-jet

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Verdens tøffeste biz-jet

Du sammenligner igjen epler og poteter her.

...og det kommer fra han som dro 777 inn i en diskusjon om biz-jets...^_^ Du sammenligner jo druer med fotballer... :rolleyes:

Hvilke flyplasser i Norge klarer en G550 å ta av fully loaded på vei til ORD der en 777 med 70-80 tonn fuel ikke klarer det?

Hvor mange flyplasser i Norge kan ta imot en B777 kontra G550/GX? Rullebanelengde er ikke alt... ;)

Du sammenligner igjen epler og poteter her. Mitt poeng - igjen - var at mens en 777 kan fly på kvart tank OSL-ORD med en cruice på 0,87, vil en G550 være 2000 nm unna maks rekkevidde med en 0,85 cruise..

Nå må du slutte å fantasere, en 772ER kan IKKE fly på kvart tank OSL-ORD. Selv med noen få VIP-passasjerer og VIP-interiør, så går det ca halv tank med Mach 0,84. Selv om 777 har en fantastisk bra vinge, er den ikke like godt optimalisert for et større mach-spektrum, slik som GX og G550 er, jeg tro vi snakker om bortimot 20% ekstra fuel fra mach 0,84 til mach 0,87. G550 flyr fremdeles 5000NM @ Mach 0,87, og det holder for de fleste.

Og på rekkevidde, sitter jeg og spiser biff i Buenos Aires etter en tur med 777 mens man ligger timen etter etter et fuel stopp i Sao Paulo med en G550. En 777 biz vil kunne rekke uansett destinasjon på jordkloden uten å refuele...

Dette stemmer IKKE. ORD-EZE går fint non-stop med G550, den kan til og med fly distansen @ Mach 0,87.

Hvilke flyplasser i Norge klarer en G550 å ta av fully loaded på vei til ORD der en 777 med 70-80 tonn fuel ikke klarer det?..
F.eks
KSU
MOL
RRS
SRP (i grenseland)
Norge er forsynt med ganske mange lange rullebaner, men i USA er det drøssevis med mindre GA-airports med 4000-6000ft rullebaner, der en GX kan komme ned, men en 777 har ikke sjans, på bakgrunn av rullebanelengde, bredde, footprint, og parkeringsplasser.

Den eneste plassen på denne jordkloden der dette argumentet vil holde stikk er trans cont USA. Jeg hører på Ch. 9 hele tiden og observerer biz jets i samme suppa som alle andre. G550 er ikke det optimale flyet for Trans Con USA, ta en titt på hva som flyr som GA her i landet: Challengers, mindre Gulfstreams og en skokk Citation/annet småtteri. Hadde jeg vært priviligert nok til å kunne kjøpe en 777, hadde jeg brukt det som langdistansefly og hatt en G500 for innenriks USA.

Jeg har bodd i USA, i en periode da alt jeg tenkte på var fly, så jeg vet veldig godt hva som flyr i luftrommet der borte, og på et annet grunnlag enn å høre på channel 9.
Jeg pleide å få 4-6 clearences pr dag, og det var alltid litt venting. Siden Florida er stinn av bizjets, så ble det alltid til at man fikk med seg mange clearences av denne sorten.
Hvis det var et "kapabelt" fly, fikk de alltid FL på 40-tallet, og en SID, et fix, og en STAR. Route of flight var direct. Dvs f.eks "Citation Six Six Romeo, cleared to Centennial Airport via Lamma 4 departure, direct Hugo, Quail 4 arrival. Maintain 8000, then FL460 after ten, frequency xxx and xxxx in the box."
En annen grunn til at høyt på 40-tallet er veldig bra, er at man kommer over mange thunderstorms som vanlige fly må fly rundt.
G550 er ikke optimalisert for transcon, men har en fleksibilitet som går utenpå alt annet. Hovedgrunnen til at det ikke finnes i flere eksemplarer er pris, siden de færreste flyr så mange lange turer at investeringen kan rettferdiggjøres. Skal man ha ett fly som kan fly korte hopp, mellomlange turer og de skikkelig lange turene, så er GX og G550 i en klasse for seg. Citation duger ikke, 777 duger ikke, learjet duger ikke. GX og G550 gjør!

Så du mener at å slippe NAT ikke er et argument? Du om det. Vet du i hele tatt hvordan NAT er konstruert?

Last edited:

Nå må du slutte å fantasere, en 772ER kan IKKE fly på kvart tank OSL-ORD. Selv med noen få VIP-passasjerer og VIP-interiør, så går det ca halv tank med Mach 0,84. Selv om 777 har en fantastisk bra vinge, er den ikke like godt optimalisert for et større mach-spektrum, slik som GX og G550 er, jeg tro vi snakker om bortimot 20% ekstra fuel fra mach 0,84 til mach 0,87. G550 flyr fremdeles 5000NM @ Mach 0,87, og det holder for de fleste.

Interessant regnestykke... Så du sier at en 777 bruker nesten 20% mer fuel fra 0,84-0,87. G550 har en maks rekkevidde på 6750Nm, den kan kun fly 5000Nm ved Mach 0,87? Kanskje min matte er elendig, men med de fakta du her legger på bordet øker ikke drivstoff forbruket til G550 mye mer enn 20% fra 0,85-0,87 dersom rekkevidden blir 5000Nm? ;)

Dette stemmer IKKE. ORD-EZE går fint non-stop med G550, den kan til og med fly distansen @ Mach 0,87.

Jeg tenkte på OSL-EZE, ikke ORD-EZE.. Igjen var det ikke det som var poenget. Poenget var med en 777 kan du rekke uansett destinasjon non stop på jordkloden. Med en G550 er det fortsatt områder som ikke kan nås med en G550. Og dersom man vil fly Mach 0,87 stopper det (ifølge deg) på 5000 Nm med en G550. Dette løser man jo lett med å endre en bokstav på Boeing bestillingen fra ER-LR

F.eks
KSU
MOL
RRS
SRP (i grenseland)
Norge er forsynt med ganske mange lange rullebaner, men i USA er det drøssevis med mindre GA-airports med 4000-6000ft rullebaner, der en GX kan komme ned, men en 777 har ikke sjans, på bakgrunn av rullebanelengde, bredde, footprint, og parkeringsplasser.

Mer fakta:

Fra Gulfstream sin hjemmeside om G550:

Take Off Distance MTOW: 5910 ft

Airport IATA Code : MOL
Airport ICAO Code : ENML
Airport Name : Aro
Type : Airports
Runway Length : 5249 ft.

Airport IATA Code : KSU
Airport ICAO Code : ENKB
Airport Name : Kvernberget
Runway Length : 5774 ft.
Runway Elevation : 204 ft.

Airport IATA Code : RRS
Airport ICAO Code : ENRO
Airport Name : Roros
Runway Length : 5610 ft.
Runway Elevation : 2054 ft

Airport IATA Code : SRP
Airport ICAO Code : ENSA
Airport Name : Stord Airport
Runway Length : 3936 ft.
Runway Elevation : 160 ft.

Er fullstendig klar over hvordan GA situasjonen er her i USA. Og hverken en G550 eller en 777 er optimale fly å operere her i landet. Det er DERFOR det ikke brukes mange GX eller G550 her til lands, ikke på grunn av prisen

Skal man ha ett fly som kan fly korte hopp, mellomlange turer og de skikkelig lange turene, så er GX og G550 i en klasse for seg. Citation duger ikke, 777 duger ikke, learjet duger ikke. GX og G550 gjør!

Igjen, her i USA vil hverken G550 eller 777 være optimale. En G550 er et genialt fly dersom man har råd til eget fly og ikke har behov for å ta helt av med en 777. Har man dog sinnsykt mye spenn og har råd til to fly, var vi jo tidligere enig i at en 777 + et mindre fly hadde vært den beste løsningen? ;)

Så du mener at å slippe NAT ikke er et argument? Du om det. Vet du i hele tatt hvordan NAT er konstruert?

Vet litt, har internet jeg også ;). Vet ihvertfall at du må file plan for å fly FL430+. Vet også at du ikke kan bevege deg i det blokkerte luftrommet mellom FL430 og FL290 dersom du har filet FL430+. Klart det kan ha fordeler, men det å si at man sparer en halvtime hver gang er bare tull

Det er mange steder du vil få problemer med å parkere en B777 i Norge selvom den greit lander.

Flyr man fra Norge til USA er ikke disse NAT-rutene viktig og det er sjelden man ikke får det man vil uansett høyde. Lengre sør er det andre boller.

Jeg vil ha en D-jet jeg, syns den er tøff :P

Last edited:

Her blir det bare et par korte svar, siden dette er min siste post i pissing-contesten:p

Interessant regnestykke... Så du sier at en 777 bruker nesten 20% mer fuel fra 0,84-0,87. G550 har en maks rekkevidde på 6750Nm, den kan kun fly 5000Nm ved Mach 0,87? Kanskje min matte er elendig, men med de fakta du her legger på bordet øker ikke drivstoff forbruket til G550 mye mer enn 20% fra 0,85-0,87 dersom rekkevidden blir 5000Nm? ;)

G550 har 6000NM@M0,85, 5000NM@M0,87 , en økning i forbruk på ca 20%. Kan anta at en 777 får en økning på litt mer fra M0,84 til M0,87, kanskje 25-30%.

En G550 vil fly deg og noen av vennene dine fra MOL, KSU og RRS til ORD. Skal du fylle opp flyet til MZFW så vil den ikke klare det.

Vet litt, har internet jeg også ;). Vet ihvertfall at du må file plan for å fly FL430+. Vet også at du ikke kan bevege deg i det blokkerte luftrommet mellom FL430 og FL290 dersom du har filet FL430+. Klart det kan ha fordeler, men det å si at man sparer en halvtime hver gang er bare tull

Jeg har ikke skrevet at man sparer en halvtime hver gang.
Jeg var ute med en kar som kjenner innsiden i corp-jet verden i går, og vi snakka litt om akkurat dette. Han sa det var en del å spare, men vanskelig å komme med konkrete tall. 15 minutter en gang, 30 minutter neste gang. Direct-klareringer er noe man liker veldig godt. En gang fikk de direct like etter TO i Kansas til et fix ved Island. Da ble det hektisk aktivitet med finne ut hvor i alle dager det fixet lå:p

Jeg syntes de militære utgavene av Biz-jetene er tøffe. Her i scandinavia fungerer Citation og Beech King Air maskinene utmerket. Etterspørselen etter maskiner som man kan stå oppreist i er økende. De vanligste turene er nok i scandinavia og Europa vil jeg tro.

Likte Javelin bedre. Har i det minste 2 motorer i tilfelle birdskrike i motor.

Back