Verdens tøffeste biz-jet

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Verdens tøffeste biz-jet

I følge Bombardier sine hjemmesider, er rangen til GX 6150 nm. 777-200ER med fullt hus har en rekkevidde på 7700 nm. De cruicer på samme fart og har samme toppfart. Det er null problem å kjøpe en 777-200LR som biz jet og få en rekkevidde på over 10.000nm uten modifikasjoner.

Og de som tror at GX og G550 gir deg tilgang til mindre flyplasser, think again. Flyene krever en god del rullebane for å ta av med fulle tanker.

Så var det dette med plassen ombord, da....

Ja uff, det var dette med å velge mellom G550 og B777 da. Det er ikke noe lett valg, men det er vel noe vi alle må igjennom i løpet av livet.. :)

Og tror han som kjøper seg A380 som privatfly ler av deg om du skryter av plassen i en B777.

I følge Bombardier sine hjemmesider, er rangen til GX 6150 nm. 777-200ER med fullt hus har en rekkevidde på 7700 nm. De cruicer på samme fart og har samme toppfart. Det er null problem å kjøpe en 777-200LR som biz jet og få en rekkevidde på over 10.000nm uten modifikasjoner.

Og de som tror at GX og G550 gir deg tilgang til mindre flyplasser, think again. Flyene krever en god del rullebane for å ta av med fulle tanker.

Så var det dette med plassen ombord, da....

Jeg må nok si meg litt uenig her Tommy.
De cruiser IKKE på samme fart.
GX har en typisk cruise på M0.85, 777 har M0.83-0.84. GX har en high speed cruise på M0.87, og det er noe som ikke blir brukt i praksis på 777. Jeg har ikke hørt om tilfeller da den flyr i mer enn M0.85.

GX og G550 bruker ca 6000ft med MTOW og ISA, mens en 772ER krever ca 11 000ft. DET er en vesentlig forskjell. Dersom man ikke skal fylle opp GX eller G550 til å fly rundt halve jorda, så klarer de seg med ca 4000 ft, og det gir tilgang til veldig mange flyplasser rundt om i verden.

En annen vesentlig ting er celing. Hvis man kan klatre direkte til FL410 og senere enda høyere, slipper man problem med annen trafikk og kan fly på great circle til destinasjonen, evt den mest optimale pga vind. Dette sparer mye tid og drivstoff. Det privilegiet har ikke en 777.

Last edited:

Og de som tror at GX og G550 gir deg tilgang til mindre flyplasser, think again.

Mindre flyplasser enn BBJ, 777, og denslags? Selvsagt gjør de det... Med reduserte vekter så kan G550 og Global Express operere på rullebaner kortere enn 1.000 meter...
Skal like å se noen gjøre det med en 777...
..for ikke å snakke om at mindre flyplasser ikke nødvendigvis bare er kortere rullebaner.

Hvor mange G550'er får man plass til innenfor "boksen" en 777 krever? Hva med bredden på takseveier?

Jeg må nok si meg litt uenig her Tommy.
De cruiser IKKE på samme fart.
GX har en typisk cruise på M0.85, 777 har M0.83-0.84. GX har en high speed cruise på M0.87, og det er noe som ikke blir brukt i praksis på 777. Jeg har ikke hørt om tilfeller da den flyr i mer enn M0.85.

GX og G550 bruker ca 6000ft med MTOW og ISA, mens en 772ER krever ca 11 000ft. DET er en vesentlig forskjell. Dersom man ikke skal fylle opp GX eller G550 til å fly rundt halve jorda, så klarer de seg med ca 4000 ft, og det gir tilgang til veldig mange flyplasser rundt om i verden.

En annen vesentlig ting er celing. Hvis man kan klatre direkte til FL410 og senere enda høyere, slipper man problem med annen trafikk og kan fly på great circle til destinasjonen, evt den mest optimale pga vind. Dette sparer mye tid og drivstoff. Det privilegiet har ikke en 777.

Du sammenligner her hvordan man opererer en fullastet passasjer versjon av en 777. Har du råd til en slik biz jet spiller fuel ingen rolle.

Selv om 0,84 er typisk cruice (ifølge Boeings hjemmesider) mot 0,85 på en GX/G550, er maximum cruice på en 777 0,89. På alle flyene vi her snakker om, vil high speed cruice være mulig. Konsekvens? Flyet brenner mer suppe. Umulig? Selvsagt ikke.

En 777 BBJ vil aldri ha behov for å være i nærheten av MTOW, mens en GX eller en G550 stort sett alltid vil være maks loadet. Face it, markedet til GX og G550 er lang distanse, that's it. Ellers er det ingen poeng å kjøpe disse to flyene. Da holder det med G350 eller G450 som er bedre beregnet til kortere avstander, men kan også fly langt om nødvendig, bare ikke super langt.

Så mitt poeng er: Dersom en G550/GX eller 777-200ER skulle fly fra f.eks ORD-OSL med 14 pax og 28 kofferter ombord, totalt 1500 kilo, hvor mye fuel ville da 777en trenge og hvor mye rullebane vil 777en bruke?

Jeg har sett en AF777-300ER ta av på 1/4 av Payne Field, det er klart at vekta spiller stor rolle.

Når det gjelder ceiling, er dette klart et lite poeng, men de 8000 fotene G550 og GX har på 777 er da ikke så mye å skrive hjem om. Over de store hav er det ikke SÅ mye trafikk i diverse korridorer

Når det er sagt, ble Someone og jeg enige om at dersom man har råd til en 777 som biz jet, har man sikkert mer enn et fly ;)

Dag Viking: Global Express kommer med EVS og Proline Fusion om ikke så lenge.

Tommy777: De bruker nå litt mindre bane enn de større flyene.
Kjenner en familie som som stadig bruker en G450 mellom KBUR og KONO (nesten 700nm). Rullebanen i Ontario er bare 4300' lang og har en elevation på 2200'.

Se selv!

Klart de bruker mindre bane, det var dog ikke poenget (se min siste post). G450 er et mye mer hensiktsmessig fly enn G550 dersom majoriteten av turene er kortere enn 6 timer. G550 er laget for lange avstander og er ikke et fly man ser mange av her i USA

Last edited:

Under 1000m for G550 eller GX høres ut som en meeeget sportslig operation.
Har selv fått oppleve performance til en forholdsvis lett lastet B777 på en flytur i underkant av 2 timer Wien-Paris. Gikk rett opp til FL400 fra take-off etter å brukt omtrent like mye bane som en full Q400. Regner med at det var med redusert thrust også. Most impressive...

Under 1000m for G550 eller GX høres ut som en meeeget sportslig operation.

Bør ikke være det, for det var publiserte tall... 4 pax med fuel for en 1.000 nm tur, skulle gi en avgangsdistanse på 880 meter elns. ved ISA. Tror det var for GX'en jeg fant de tallene..

Tommy777;244710 Når det er sagt said:
Jepp, jeg og Tommy kom frem til at man trenger et stort og et lite fly. Dog så vet jeg ikke om vi klarer å helt bli enige om nøyaktig hvilket. Personlig så ville jeg fortrukket en 340-500/600 og en G450, mens Tommy "overaskende" nok trolig vil ha en 777:p

En 777 BBJ vil aldri ha behov for å være i nærheten av MTOW, mens en GX eller en G550 stort sett alltid vil være maks loadet. Face it, markedet til GX og G550 er lang distanse, that's it. Ellers er det ingen poeng å kjøpe disse to flyene. Da holder det med G350 eller G450 som er bedre beregnet til kortere avstander, men kan også fly langt om nødvendig, bare ikke super langt.;)

Hvorfor vil en GX/G550 nesten alltid være max loadet? Den vil være det på de lange turene, men f.eks for OSL-NYC så kommer man gjerne ut vesentlig under MTOW hvis man ikke er så mange i flyet.
En GX er et fly som kan gjøre mye. Det kan fly Oslo-Tokyo, Oslo-New York og Oslo-Frankfurt, og er ikke kun laget for å fly langt. Det kan også gjøre seg nytte av de små flyplassene som det går kjapt å fly inn og ut av. Det er en stor fordel med en liten biz-jet, man kan bruke de små flyplassene som har minimal kø i lufta over flyplassen, på bakken på flyplassen, og på veiene rundt flyplassen.

Så mitt poeng er: Dersom en G550/GX eller 777-200ER skulle fly fra f.eks ORD-OSL med 14 pax og 28 kofferter ombord, totalt 1500 kilo, hvor mye fuel ville da 777en trenge og hvor mye rullebane vil 777en bruke?

Dette blir litt guesstimate, men jeg vil anta at man putter i 70-80 tonn fuel, pluss en god del interiør osv, så har man en TOW på ca 240 tonn, noe som gir 6400ft rullebane. Ikke mye, men heller ikke så lite at man kan bruke så mange flyplassene i Norge. For en G550 antar jeg at tallet hadde vært minst 1500ft mindre. På¨en strekning som NYC-LAX så trenger den bare 3500ft.

Når det gjelder ceiling, er dette klart et lite poeng, men de 8000 fotene G550 og GX har på 777 er da ikke så mye å skrive hjem om. Over de store hav er det ikke SÅ mye trafikk i diverse korridorer

Jo, de ekstra føttene er veldig viktige. Se på rutene man flyr på transcon i USA i forhold til great circle. Det er fort snakk om en del NM ekstra når man flyr airways i forhold til direct.
Hva med å krysse Atlanteren? Flyr man høyt nok så slipper man å fly på NAT, og kan velge det optimale ut fra rute og vindforhold. Er man heldig kan det bety over en halvtime spart på en havkryssing. I tillegg kan man fly "når man vil", og ikke være avhengig av samme klarering, og at det er ledig når man vil fly.

Når det er sagt, ble Someone og jeg enige om at dersom man har råd til en 777 som biz jet, har man sikkert mer enn et fly ;)

Helt enig her, en Citation Cj3 pluss en 777 hadde vært fint!

Hvorfor vil en GX/G550 nesten alltid være max loadet? Den vil være det på de lange turene, men f.eks for OSL-NYC så kommer man gjerne ut vesentlig under MTOW hvis man ikke er så mange i flyet.
En GX er et fly som kan gjøre mye. Det kan fly Oslo-Tokyo, Oslo-New York og Oslo-Frankfurt, og er ikke kun laget for å fly langt. Det kan også gjøre seg nytte av de små flyplassene som det går kjapt å fly inn og ut av. Det er en stor fordel med en liten biz-jet, man kan bruke de små flyplassene som har minimal kø i lufta over flyplassen, på bakken på flyplassen, og på veiene rundt flyplassen.

Du sammenligner igjen epler og poteter her. Mitt poeng - igjen - var at mens en 777 kan fly på kvart tank OSL-ORD med en cruice på 0,87, vil en G550 være 2000 nm unna maks rekkevidde med en 0,85 cruise. Rekkevidden er vesentlig kortere med høyere cruise. Noe som igjen betyr at den vil måtte være tilnærmet fullastet med fuel. G550 eller GX trenger mye mer rullebane enn f.eks. en G500 som trenger ca. 1000 fot mindre med MTOW og har 5800 nm rekkevidde, ca. 1000nm kortere enn G550. Hva er da motivasjonen for å kjøpe en G550 kontra en G500?? Utelukkende rekkevidden, intet annet. De flyr ellers helt likt, samme cruise og ceiling. Det er en grunn til at man aldri ser G550 trans kontinentalt eller innenriks i USA.... Flyet er ikke laget for det, flyet er en ultra long range biz jet. Har du ikke behov for ekstrem rekkevidde, kjøper man en G500 eller en G450 og sparer masse millioner.

Og på rekkevidde, sitter jeg og spiser biff i Buenos Aires etter en tur med 777 mens man ligger timen etter etter et fuel stopp i Sao Paulo med en G550. En 777 biz vil kunne rekke uansett destinasjon på jordkloden uten å refuele.

Dette blir litt guesstimate, men jeg vil anta at man putter i 70-80 tonn fuel, pluss en god del interiør osv, så har man en TOW på ca 240 tonn, noe som gir 6400ft rullebane. Ikke mye, men heller ikke så lite at man kan bruke så mange flyplassene i Norge. For en G550 antar jeg at tallet hadde vært minst 1500ft mindre. På¨en strekning som NYC-LAX så trenger den bare 3500ft.

Hvilke flyplasser i Norge klarer en G550 å ta av fully loaded på vei til ORD der en 777 med 70-80 tonn fuel ikke klarer det?

Jo, de ekstra føttene er veldig viktige. Se på rutene man flyr på transcon i USA i forhold til great circle. Det er fort snakk om en del NM ekstra når man flyr airways i forhold til direct.
Hva med å krysse Atlanteren? Flyr man høyt nok så slipper man å fly på NAT, og kan velge det optimale ut fra rute og vindforhold. Er man heldig kan det bety over en halvtime spart på en havkryssing. I tillegg kan man fly "når man vil", og ikke være avhengig av samme klarering, og at det er ledig når man vil fly.

Den eneste plassen på denne jordkloden der dette argumentet vil holde stikk er trans cont USA. Jeg hører på Ch. 9 hele tiden og observerer biz jets i samme suppa som alle andre. G550 er ikke det optimale flyet for Trans Con USA, ta en titt på hva som flyr som GA her i landet: Challengers, mindre Gulfstreams og en skokk Citation/annet småtteri. Hadde jeg vært priviligert nok til å kunne kjøpe en 777, hadde jeg brukt det som langdistansefly og hatt en G500 for innenriks USA.

Back