Re: Verdens tøffeste biz-jet
Jeg må nok si meg litt uenig her Tommy.
De cruiser IKKE på samme fart.
GX har en typisk cruise på M0.85, 777 har M0.83-0.84. GX har en high speed cruise på M0.87, og det er noe som ikke blir brukt i praksis på 777. Jeg har ikke hørt om tilfeller da den flyr i mer enn M0.85.
GX og G550 bruker ca 6000ft med MTOW og ISA, mens en 772ER krever ca 11 000ft. DET er en vesentlig forskjell. Dersom man ikke skal fylle opp GX eller G550 til å fly rundt halve jorda, så klarer de seg med ca 4000 ft, og det gir tilgang til veldig mange flyplasser rundt om i verden.
En annen vesentlig ting er celing. Hvis man kan klatre direkte til FL410 og senere enda høyere, slipper man problem med annen trafikk og kan fly på great circle til destinasjonen, evt den mest optimale pga vind. Dette sparer mye tid og drivstoff. Det privilegiet har ikke en 777.
Du sammenligner her hvordan man opererer en fullastet passasjer versjon av en 777. Har du råd til en slik biz jet spiller fuel ingen rolle.
Selv om 0,84 er typisk cruice (ifølge Boeings hjemmesider) mot 0,85 på en GX/G550, er maximum cruice på en 777 0,89. På alle flyene vi her snakker om, vil high speed cruice være mulig. Konsekvens? Flyet brenner mer suppe. Umulig? Selvsagt ikke.
En 777 BBJ vil aldri ha behov for å være i nærheten av MTOW, mens en GX eller en G550 stort sett alltid vil være maks loadet. Face it, markedet til GX og G550 er lang distanse, that's it. Ellers er det ingen poeng å kjøpe disse to flyene. Da holder det med G350 eller G450 som er bedre beregnet til kortere avstander, men kan også fly langt om nødvendig, bare ikke super langt.
Så mitt poeng er: Dersom en G550/GX eller 777-200ER skulle fly fra f.eks ORD-OSL med 14 pax og 28 kofferter ombord, totalt 1500 kilo, hvor mye fuel ville da 777en trenge og hvor mye rullebane vil 777en bruke?
Jeg har sett en AF777-300ER ta av på 1/4 av Payne Field, det er klart at vekta spiller stor rolle.
Når det gjelder ceiling, er dette klart et lite poeng, men de 8000 fotene G550 og GX har på 777 er da ikke så mye å skrive hjem om. Over de store hav er det ikke SÅ mye trafikk i diverse korridorer
Når det er sagt, ble Someone og jeg enige om at dersom man har råd til en 777 som biz jet, har man sikkert mer enn et fly