Venter milliardtap fra SAS

Omtrent som forventet og tilsynelatene uten noen store overaskelser. Går vel under betegnelsen: dårlig, men udramatisk.

Ja, man kan godt kalle det dårlig men udramatisk når man ser på kvartalet alene. Men ser man det store bildet, at SAS har tapt penger i lang tid, og tapt mye, synes ihvertfall jeg at det ser virkelig stygt ut.

Og for legge til så er Blue1 strekt rød. Overraskende også Widerøe har kommet blant de røde og det skyldes hovedsakelig sterk nedgang på over 40% for "other revenue" (wideroe.no selger dårligere på grunn av finanskrisen?).

Overraskende også Widerøe har kommet blant de røde og det skyldes hovedsakelig sterk nedgang på over 40% for "other revenue" (wideroe.no selger dårligere på grunn av finanskrisen?).

Er ikke sikker på hva som menes der, men det er mulig Farmer kan utdype litt nærmere. Ellers:

nntektene er i januar til mars 5 prosent lavere enn i 2008. Enhetskostnaden er i 1. kvartal på 2,34, noe som er på sammen nivå som samme periode i 2008. 484 661 passasjerer fløy med Widerøe i første kvartal 2009, noe som er en økning på 3 prosent fra i fjor.

http://www.wideroe.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=11&I=4829

Og for legge til så er Blue1 strekt rød. Overraskende også Widerøe har kommet blant de røde og det skyldes hovedsakelig sterk nedgang på over 40% for "other revenue" (wideroe.no selger dårligere på grunn av finanskrisen?).

Er ikke sikker på hva som menes der, men det er mulig Farmer kan utdype litt nærmere. Ellers:

http://www.wideroe.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=11&I=4829

Endel av det skyldes at WF visstnok fikk 52 millioner i kompensasjon fra Bombardier i 2008. Her er hva SAS selv skriver om WF

The decline in earnings of MSEK -52 was
primarily attributable to the compensation from Bombardier
that Widerøe received last year. In other respects, the
deviation was primarily attributable to lower revenues from
tender routes.

Ja, man kan godt kalle det dårlig men udramatisk når man ser på kvartalet alene. Men ser man det store bildet, at SAS har tapt penger i lang tid, og tapt mye, synes ihvertfall jeg at det ser virkelig stygt ut.

Denne uttalelsen deler jeg med deg.

Ifølge dn.no hadde de fleste analytikerne ventet et marginalt bedre resultat enn dette. Aksjekursen akkurat nå er ned 1,5% som vel ikke indikerer at dette var bedre enn ventet.
Bedre gikk det med Yara, og der har jeg aksjer :cheers:

Ifølge dn.no hadde de fleste analytikerne ventet et marginalt bedre resultat enn dette. Aksjekursen akkurat nå er ned 1,5% som vel ikke indikerer at dette var bedre enn ventet.

For å kverulere så er de ca likt med resten av børsen som er ned 1,2% idag, hvilket tyder på at markedet tok resultatet som nøytralt og ca som forventet

kjedelig lesning men;

hvor mange har egentlig klart å lage overskudd i Q1 i år?

Sikkert ikke mange.
Mer viktig er kanskje hvor mange som har klart å gå med overskudd de 4-6siste år? At man kan gå i rødt et kvartal eller tre er ingen krise for de fleste. Værre er det når man gjør det år etter år.

Sikkert ikke mange.
Mer viktig er kanskje hvor mange som har klart å gå med overskudd de 4-6siste år? At man kan gå i rødt et kvartal eller tre er ingen krise for de fleste. Værre er det når man gjør det år etter år.

selve kjernedriften i SAS har jo ikke gjort det så aller verst... men i disse tider tror jeg man kan se bort ifra hva som har blitt gjort om det så er de siste årene eller for 50 år siden; situasjonen i verden i dag er ekstraordinær!

Back