jikswoboB
Qwerty
Replying to Topic 'Vemodig å lese'
Jag tycker det ska få finnas plats för både satsningar på järnväg i norr och motorvägar i Stockholm. Tyvärr är pengar en knapp resurs och varje region ska ha sin andel. Mer pengar till ett projekt betyder mindre pengar för ett annat. Att många i Stockholm är emot Norrbotniabanan kan jag dels tänka mig beror på diskussionen om hur samhällsekonomisk järnvägen blir i slutändan (projektet har blivit anklagat för att vara orealistiskt), dels att byggandet av järnvägen betyder mindre anslag för vägprojekt i Stockholm. Nu skyller jag inte allt på regeringen - mycket av orsaken till att det går så trögt när det kommer till att satsa på nya vägar beror delvis på våra egna politiker i Stockholm men även också hur lagstiftningen är formad.
Originally posted by LCH
Svenskene satser ihvertfall på togtrafikken i nord, med Botnia- og Norrbotniabanan. Ser ikke akkurat for meg noen storsatsning på Nordlandsbanen i fremtiden, lang mindre noen bygging av Nordnorgebanen. (Ja, jeg vet at mange Stockholmere er i mot Botniabanan (og enda mer i mot Norrbotniabanan) men jeg synes det er flott at politikerne er i stand til å se lenger enn til den byen de selv sitter i. Både Umeå og Luleå er store byer med vekstpotensiale.)
Jag tycker det ska få finnas plats för både satsningar på järnväg i norr och motorvägar i Stockholm. Tyvärr är pengar en knapp resurs och varje region ska ha sin andel. Mer pengar till ett projekt betyder mindre pengar för ett annat. Att många i Stockholm är emot Norrbotniabanan kan jag dels tänka mig beror på diskussionen om hur samhällsekonomisk järnvägen blir i slutändan (projektet har blivit anklagat för att vara orealistiskt), dels att byggandet av järnvägen betyder mindre anslag för vägprojekt i Stockholm. Nu skyller jag inte allt på regeringen - mycket av orsaken till att det går så trögt när det kommer till att satsa på nya vägar beror delvis på våra egna politiker i Stockholm men även också hur lagstiftningen är formad.