• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Vemodig å lese

• Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date
Replying to Topic 'Vemodig å lese'

Saken er ikke at det koster pga topografien, men pga de kravene veivesnet stiller på estetikk.

BTW, topografi spiller en stor rolle, men so what

Trodde det viktigste var at man bygde fancy broer til bygder med 100 innbyggere, som står klare når 50% har allerede flyttet ut. Husk også at distriktspolitikk betyr i nær klartekst å bygge ut til områdene hvor folk ikke bor. Slik at folk ikke skal trives der flertallet bor.

Bra poeng Superhai... Det virker som om vi ikke skal ta hensyn til hvor det bor FLEST mennensker i dette landet...

Norsk distriktspolitikk synes jeg er bra, men mener at det har gått for langt når man forlanger fergefri veger til alle avsidesliggende kroker. Sentrale byormåder har helt klart blitt nedprioritert. Man bør se nærmere på kost/nytte-verdien av vegprosjekter.

Linx hadde ikke en sjanse når det ble billigere å ta flyet OSL-ARN enn å ta toget, som selv om man la skikkelig go'viljen til ikke slo flyet på tid. Oslo-Stockholm er en flydistanse. At det ikke burde være mulig å tjene penger på å fly OSL-KRS og OSL-GOT er en annen sak - begge to er faktisk ruter som går godt for de som flyr der. Jeg gråter ingen tårer over at toget ikke lenger går direkte mellom Oslo og Stockholm.

Nå stopper jo toget på stasjoner mellom de store byene... Det gjør ikke SAS, flyNordic eller Norwegian!!!

EB har et viktig poeng der. Toget har mulighet til å stoppe underveis, Fly går ikke ned i f.eks. Karlstad. Reisetiden med Linx mellom Stockholm og Oslo er mellom 4,5 og 5 timer. Skal du med fly og flytog i begge ender så bruker du 3 timer fra by til by. Det er raskere med fly men ikke så fryktelig mye heller. En høyhastighetsbane ville ha gjort jernbanen svært konkuransedyktig på denne strekningen.

Intressant hur man upplever gräset som grönare på andra sidan. Vet inte hur mycket mer/mindre det satsas på infrastuktur i Sverige jämfört med Norge, men även här är frågor angående väg- och järnvägsprojekt ett hett samtalsämne. I Stockholm hörs upprörda röster om att det satsas för lite på infrastrukturen i regionen. Politiker anklagar regeringen för att skjuta till för lite pengar på vägprojekt i huvudstaden. I åratal har en "Västerled" diskuterats och Norra länken, en planerad motorväg strax norr om centrala Stockholm, har tidigare skjutits upp pga av överklaganden från privatpersoner. Drömen hos många politiker och privatpersoner är en "ringled" runt Stockholm, i den ingår förutom Norra länken också nyligen invigda Södra länken, den 30 år gamla Essingeleden och en framtida Österled. En ringled runt stan har funnits på planeringsbordet sedan 1950-talet - en fingervisning hur lång processen kan vara från planeringsstadet till att det en dag står färdigt. Vi talar ytterligare 20 år framåt i tiden innan Stockholm eventuellt slutligen får sin ringled.

Ja toget hadde kunnet blitt en veldig god konkurrent til flyene på nettopp denne strekningen Oslo-Stockholm. Når man i tillegg vet at dette er bedre for miljøet....og at svenskene allerede har gjort jobben på svensk side er det er paradoks at man ikke klarer å få gjort noe mer på norsk side. Har ingenting i mot at det man erstatter litt av flytrafikken mellom de to byene og samtidig før bedre tilbud for alle som bor langs sterkningene. Kanskje noen vogntog på vegene hadde blitt fjernet også.

Originally posted by jikswoboB

Intressant hur man upplever gräset som grönare på andra sidan. Vet inte hur mycket mer/mindre det satsas på infrastuktur i Sverige jämfört med Norge, men även här är frågor angående väg- och järnvägsprojekt ett hett samtalsämne. I Stockholm hörs upprörda röster om att det satsas för lite på infrastrukturen i regionen. Politiker anklagar regeringen för att skjuta till för lite pengar på vägprojekt i huvudstaden. I åratal har en "Västerled" diskuterats och Norra länken, en planerad motorväg strax norr om centrala Stockholm, har tidigare skjutits upp pga av överklaganden från privatpersoner. Drömen hos många politiker och privatpersoner är en "ringled" runt Stockholm, i den ingår förutom Norra länken också nyligen invigda Södra länken, den 30 år gamla Essingeleden och en framtida Österled. En ringled runt stan har funnits på planeringsbordet sedan 1950-talet - en fingervisning hur lång processen kan vara från planeringsstadet till att det en dag står färdigt. Vi talar ytterligare 20 år framåt i tiden innan Stockholm eventuellt slutligen får sin ringled.

Problemet for mange mennesker her i Norge er at de tror -alt- automatisk er mye bedre og billigere i Sverige. Men jeg vil tippe at det faktisk er noen ting som dere svensker mener er bedre i Norge enn i Sverige..

Et eksempel er at folk generelt skryter av det lave skattenivået i Sverige, men for noen uker siden kom det en undersøkelse som beviste at det totale skattenivået faktisk er lavere i Norge enn i Sverige .. Det er absolutt noe med at gresset alltid er grønnere på den andre siden, ja. ;)

Originally posted by Herlov

Problemet for mange mennesker her i Norge er at de tror -alt- automatisk er mye bedre og billigere i Sverige. Men jeg vil tippe at det faktisk er noen ting som dere svensker mener er bedre i Norge enn i Sverige..

Et eksempel er at folk generelt skryter av det lave skattenivået i Sverige, men for noen uker siden kom det en undersøkelse som beviste at det totale skattenivået faktisk er lavere i Norge enn i Sverige .. Det er absolutt noe med at gresset alltid er grønnere på den andre siden, ja. ;)

Har vært diskutert tidligere men det var få som trodde meg da jeg sa at skatten i Norge ikke er høyest. I Norge har vi heller avgifter, bommer og en masse administrasjon for å kreve pengene inn. Alle folk i arbeid!!

Att Norge har lägre skatt än Sverige förvånar mig inte. Sverige tillsammans med Belgien och Danmark brukar räknas som de tre länder med högst skattetryck i världen.

För mig är gräset grönare i Asien. Där verkar allting gå mycket fortare - motorvägar, skyskrapor, järnvägar, hamnar byggs i rasande tempo. Från ord till handling verkar mycket kortare. Såklart är detta en illusion - det går ju inte att generalisera som jag gör. Asien är stort och en hel del suger faktiskt. Vad det gäller järnvägar är Thailand, Malaysia och Singapore, tre moderna länder, hopplöst efter. I Singapore ser det ut som om järnvägsstationen håller på att rasa ihop och förbindelsen till malaysiska fastlandet består av ett enkelspår (så var det åtminstone år 2000)! Vid möte får ett tåg köra in på ett stickspår. Man kan knappt tro det är sant att Singapore - detta infrastrukturmecka med sin superhamn, sin superflygplats, sina supermotorvägar och MRT - är så efter när det kommer till sin järnväg. Nu har jag visserligen hört att det är malaysiska staten som äger stationen och järnvägsspåret - det skulle ju kunna vara en förklaring.

Da jeg har familie og venner i KSD, er jeg ikke glad over hva som skjer. Veldig synd. Leste noe om at det ble lagt frem et forslag om tax-freesalg på toget. Noen som vet noe om det?

Originally posted by CK

Jeg gråter ingen tårer over at toget ikke lenger går direkte mellom Oslo og Stockholm.

Tror miljøet gjør det.

Originally posted by DY

Oslo-Bergen er helt utrolig dårlig. Har opplevd å bli stoppet av turister som lurte på om dette var vegen til Oslo. De trodde de hadde kjørt feil......og for å være ærlig så begynte jeg også å lure. Makan til dårlig veg.....og ja jeg vet det koster å bygge veg i Norge pga topografien.
Kjør over Hardangervidda og Voss, og slipp problemet!

Forslaget om tax-free (hvorfor har de aldri tenkt på dete tidligere???) kom litt for sent!

Hadde toglinjene vært bedre bygget ut i Norge hadde det vært mindre luftfart, og da hadde vel det vært galt også. Nå må dere bestemme dere! :)

Vil da heller at man unngår noen dødsulykker med å sette ned fartsgrenser, så jeg syntes det er verdt det.

Er jo enig i at det burde vaere mindre ulykker, men en kan jo gjoere det paa riktig maate. Jeg sier ikke at en skal sette opp farten paa daarlige veier, men bygg ut til fler-felts, og sett opp farten da! Er jo litt rart at en kan klage paa veistandarden og hoeye ulykkesstatistikker, og bare sette ned farten?

Originally posted by EB

(...ja ja jeg vet at du fra Trondheim og Narvik kan ta tog til Sverige...)

Jepp, enn så lenge kan jeg det!:D :p Men det skulle ikke forundre meg om ikke disse tilbudene forsvinner snart også. LKAB, som er gruveselskapet som utvinner malm i Kiruna, og frakter den til Narvik hvor den skipes ut, ønsker å fjerne persontrafikken fra Ofotbanen fordi de mener den hindrer malmtogene. Og tilstanden på Meråkerbanen er så dårlig at det begrenset hvilke tog som kan bruke den. Elektrifisert er den heller ikke, noe som betyr at de som kommer med tog fra Sundsvall og skal til Trondheim må bytte til lokaltog i Østersund eller på Storlien.

Svenskene satser ihvertfall på togtrafikken i nord, med Botnia- og Norrbotniabanan. Ser ikke akkurat for meg noen storsatsning på Nordlandsbanen i fremtiden, lang mindre noen bygging av Nordnorgebanen. (Ja, jeg vet at mange Stockholmere er i mot Botniabanan (og enda mer i mot Norrbotniabanan) men jeg synes det er flott at politikerne er i stand til å se lenger enn til den byen de selv sitter i. Både Umeå og Luleå er store byer med vekstpotensiale.)

Back