Vekterstreik stenger flere flyplasser - trafikkonsekvenser

Vektere = de som ellers ikke får seg noen annen jobb... f.eks. i kassa på Rimi eller Rema... Hva kreves for å bli vekter a? Godkjent grunnskole? Synd om Krohn Air blir offer for disse viktigperene av noen vektere med altformange striper på skuldra... Hvorfor har de striper i det hele tatt?

For å bli vekter kreves vekterkurs. Er vel helst gjennomført VGS, og rent rulleblad. Striper er ansenitet. Vekterne gjør mye annet enn å være på flyplasser.
Resten av det du skriver er stortsett bare vås, så det gidder jeg ikke å bruke energi på. Kanskje du bør tenke deg litt bedre om før du poster noe neste gang? :rolleyes:

Last edited:
<mod>
Vennligst gå tilbake til tema som er trafikkkonsekvenser av streiken

Utdannelsen til vekterene og lignende tema, bes diskuteres et annet sted
</mod>

Veldig on topic det her:
Bestilte akkurat billett på WF745, RVK-TRD på Fredag.

Iflg Avinor så er verken TRD eller RVK særlig berørt av streiken.
Noen som vet utsiktene, og en evt transport ved streik også der?

Ser nå på nrk.no at HAU stenger helt fra i morgen kveld. Jeg skal naturligvis ut å reise på fredag. Er det noen som kan gi en kvalifisert gjetning på om SAS kommer til å tilby buss til f.eks Stavanger og utreise derfra?

Jeg skal fly med Icelandair TRD-KEF på mandag. Det står i VG at 25% av vekterne streiker på TRD fra mandag kl. 06. Noen som vet hvordan det vil fortone seg? Blir det åpent, men med lang kø i sikkerhetskontrollen eller blir det tidvis eller delvis stengt?

Blir vel bare litt redusert kapasitet til tider på Værnes. KEF-flyet går 1500, omtrent en hel time etter forrige avgang. Så i utgangspunktet lite trafikk om man kommer tidlig nok (det er tross alt rett før rush-trafikken starter).

Etter denne streiken håper jeg flyselskapene vurderer egen securityavdeling. Håpløst at dette skal gå såpass mye utover tredjemann.

EN ting er sikkert, dæven for ei kø det var på Sola i dag! Rett og slett køa fra helvete. Jeg har aldri i mitt liv stått i en så lang kø, det tok drøyt 40-60 minutter. For de som er lokalkjent gikk den ut alle de 8-10 svingene ved securityen, ned rulletrappa, i en sving forbi døra og ned til bagdrop'en, snudde der, gikk tilbake opp forbi norwegianinnsjekkinga og rundt den....

Jeg kom inn, hadde 40 minutter igjen før avgangen (var sjekket inn og levert baggasjen) - og kjente en stein synke ned i magen. Heldigvis gikk det bra.

Det var éi sluse åpen. Mange fly var forsinka.

Etter denne streiken håper jeg flyselskapene vurderer egen securityavdeling. Håpløst at dette skal gå såpass mye utover tredjemann.

Du mener at flyselskapene skal ta over sikkerhetskontrollen på f.eks. OSL?

Det som da vil skje, er at f.eks. SAS tar over, G4S mister kontrakten fordi SAS fikk den. SAS trenger folk, de som jobber i G4S trenger ny jobb, og SAS ansetter (flesteparten) av disse. Da har man omtrent de samme folkene, og de er fortsatt oraginsert selv om de har en annen arbeidsgiver.

Du mener at flyselskapene skal ta over sikkerhetskontrollen på f.eks. OSL?

Det som da vil skje, er at f.eks. SAS tar over, G4S mister kontrakten fordi SAS fikk den. SAS trenger folk, de som jobber i G4S trenger ny jobb, og SAS ansetter (flesteparten) av disse. Da har man omtrent de samme folkene, og de er fortsatt oraginsert selv om de har en annen arbeidsgiver.

...og i neste runde av SAS Core, så blr de outsourcet, tilbake til G4S, men nå i SAS-unform. Leve forvirringen. ;)

-A

Hadde. Kontrakten som WF hadde med AVINOR er "long gone". WF har ingen part i sikkerhetskontrollene på kortbaneplassene.

Noen som har et svar? :)

"Bestilte akkurat billett på WF745, RVK-TRD på Fredag.

Iflg Avinor så er verken TRD eller RVK særlig berørt av streiken.
Noen som vet utsiktene, og en evt transport ved streik også der?"

Avinor says
Avinor varsler permitteringer som følge av vekterstreiken
6/17/10 2:51 PM
Onsdag 16. juni sendte Avinor ut permitteringsvarsel til egne ansatte ved de lufthavnene som er rammet av vekterstreiken i regi av Norsk Arbeidsmandsforbund. – Vi beklager at vi nå må gå til dette skrittet, men konfliktens omfang og varighet og mulig opptrapping gjør at vi må forberede oss på permitteringer, sier konsernsjef i Avinor, Sverre Quale.
I øyeblikket er det meste av rutetrafikken innstilt ved Kristiansand lufthavn/Kjevik, Ørsta/Volda lufthamn/Hovden, Kristiansund lufthavn/Kvernberget, Harstad/Narvik lufthavn/Evenes, Lakselv lufthavn/Banak, Haugesund lufthavn/Karmøy, Førde lufthavn/Bringeland, Molde lufthavn/Årø, Stokmarknes lufthavn/Skagen og Hammerfest lufthavn på grunn av streiken som startet 12. juni.

I tråd med Hovedavtalen § 18 og § 20, som sier at arbeidsgivere som blir rammet av konflikt i annen virksomhet, har mulighet til å permittere ansatte som ikke kan beskjeftiges på en rasjonell måte, har Avinor derfor sendt ut permitteringsvarsel. Det er foreløpig ikke tatt stilling til når permitteringene eventuelt vil tre i kraft.

Parallelt med permitteringsvarslet skal det utarbeides bemanningsplaner som er tilpasset driftssituasjonen ved den enkelte lufthavn.

Vil ikke ramme ambulanse, søk og redning
En eventuell permittering av medarbeidere vil ikke påvirke ambulansetjenste, søk og redning. Det vil til en hver tids være tilstrekkelig bemanning for ivareta hensynet til liv og helse.

Kontaktpersoner:
Kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen, tel. 41 300 200
Pressesjef Sindre Ånonsen, tel. 916 75 707

Ha ha! Denne historien begynner å bli mer og mer fantastisk. Nå viser det seg at det er NHO som nekter Krohn Air å fly.

LO og Arbeidsmannsforbundet har sagt ja til at uorganiserte kan gjennomføre kontroll på Krohn Airs flygninger fordi de har forståelse for at situasjonen er vanskelig for et lite nyoppstartet firma. Dette ifølge Krohn selv.

Det her begynner å bli X-files, når organisasjonen for bedriftene er den som stikker kjepper i hjulene...

http://www.rbnett.no/lokal/molde/article238198.ece

Etter mange runder med NHO fikk Krohn endelig en form for forklaring. I NHO sa de at de ikke kunne gi noen form for forskjellsbehandling, og at hvis Krohn Air skulle få operere, måtte hele flyplassen åpnes- også for Norwegian og SAS.
Dette er vel rett og rimelig?

Misforstå meg rett, jeg skjønner at situasjonen er tøffere for Krohn Air enn SAS og DY, da hele operasjonen deres blir påvirket. Jeg skjønner også at det er frustrerende for Krohn at dette skjer på den måten som det gjør, spesielt med tanke på askekaoset for et par måneder siden.

Men uansett hvor håpløst feil denne streiken rammer, så synes jeg ikke man kan gi spesialdispensasjon til enkelte fordi streiken rammer det selskapet ekstra hardt. Skulle man gitt unntak fra konsekvensene av en streik til alle foretak som vil slite på grunn av den så mister jo streiken en god del tyngde og innflytelse.

Det her begynner å bli X-files, når organisasjonen for bedriftene er den som stikker kjepper i hjulene...
NHOs oppgave er vel ikke kun å sikre gode vilkår for Krohn Air, men også for de andre flyselskapene som også rammes av streiken.

Jeg mener ikke å yppe opp til noe Molde-orientert hetsing, men jeg synes at vilkårene for streiken skal være lik og gjeldende for alle innvolverte. Og bare så det er sagt - jeg unner ikke Krohn Air å gå konkurs eller å måtte avvikle drift, og jeg håper situasjonen løser seg før det evt. går så langt.

Hallo folkens, skal dere ut å reise torsdag, da spesielt fra OSL, møt opp i god tid. Nei forresten, i veeeeldig god tid.

Back