Vekterstreik stenger flere flyplasser - trafikkonsekvenser

Rogaland
33 medlemmer i følgende virksomhet ved følgende flyplass:
Foretningsadresse:
Securitas Transport Aviation Security AS Postboks 35 Grønland, 0133 Oslo
- Stavanger lufthavn, Sola

Her står det 33 medlemmer, ikke "samtlige" som på andre, mindre flyplasser. Kan det tyde på at Sola slipper unna med litt lengre køer o.l.? Nå vet jeg ikke hvor mange vektere som er ansatt på flyplassen.

Det står også at streiken opptrappes ytterligere mandag 21. hvis ingen løsning er kommet til da.

Re: Vekterstreik stenger flere flyplasser

Sola og Kvernberget rammes fra tirsdag = problemer i oljeindustrien = tvungen lønnsnemd
Er det noe som egentlig hindrer drift av helikopterrutene til oljeinstallasjonene UTEN sikkerhetskontroll? De reisende her er jo kjent av selskapene de reiser for, de er sikkerhetsklarert for å jobbe på sine installasjoner etc etc, slik at hele trafikken er vel muligens å anse som chartertrafikk. Jeg vet ikke hvordan det er med GA trafikk, men der er det vel en enklere kontroll, og hva skal til for at Luftfartstilsynet kan nedjustere behovet for sikkerhetskontroll ?

Bare sånn av ren nyskjerrighet, er det mulig for oss som jobber på flyplassen til vanlig å bare dra en spansk en å ta ansatte sikkerhets kontrollen hvor det ikke er noe kø?

Bare sånn av ren nyskjerrighet, er det mulig for oss som jobber på flyplassen til vanlig å bare dra en spansk en å ta ansatte sikkerhets kontrollen hvor det ikke er noe kø?
Kommer vel anpå reglene for å benytte den inngangen (er ikke sikkert vi bør diskutere det her)

Føkk! Jeg skal reise til Østen for Sol og Vestenfor måne på torsdag, og reisen starter i Kristiansand og der skal de visst starte streik på tirsdag.

Noen som vet om det medfører full nedstenging av KRS, eller at det blir redusert bemanning. Og hvis det blir stengt, hva gjør SAS da? Booker oss om ut av Sandefjord eller noe?

Setter pris på info om noen har for her er jeg redd for at det blir endringer i ruta!!

BF:cool2

Re: Vekterstreik stenger flere flyplasser

Er det noe som egentlig hindrer drift av helikopterrutene til oljeinstallasjonene UTEN sikkerhetskontroll? De reisende her er jo kjent av selskapene de reiser for, de er sikkerhetsklarert for å jobbe på sine installasjoner etc etc, slik at hele trafikken er vel muligens å anse som chartertrafikk. Jeg vet ikke hvordan det er med GA trafikk, men der er det vel en enklere kontroll, og hva skal til for at Luftfartstilsynet kan nedjustere behovet for sikkerhetskontroll ?

Sikkerhetskontrollene på en heliport er av en litt annen karakter enn en vanlig sikkerhetskontroll.

Til de fleste installasjoner er det forbud mot å ta med fotoapparat og lightere. I tillegg er alkohol og narkotika forbudt. Medisiner må forsegles og det kan kun åpnes sammen med sykepleier offshore. Dessuten må man ha medbringertillatelse for å ta med PC og håndverktøy. Vektere er også inne i bildet ved mistanke om at man er beruset ved utreise.

Med andre ord vil jeg tro det er vanskelig å holde en heliport gående uten vektere på jobb.

Heldigvis har jeg aldri møtt en sur vekter på en heliport, i motsetning til på en flyplass. Dessuten piper ikke detektorene i hytt og pine på heliporten, slik som de tider gjør i en vanlig sluse på f.eks. OSL og SVG.

For de som skal fly fra Sola til uka ser hvert fall reisen ut til ikke å stå i fare.

Fra tirsdag morgen klokken 06.00 tas totalt 1.456 nye vektere ut i streik dersom partene ikke kommer til enighet før den tid.

– Ved Sola vil hver femte vekter bli tatt ut i streik. Det betyr at vi må redusere fra fem til tre eller fire sluser i sikkerhetskontrollen, sier lufthavnsjef Leif Lorentzen ved Stavanger lufthavn Sola.

Han ber folk møte en halvtime tidligere enn normalt.

– Dette er svært beklagelig, ikke minst i kjølvannet av askeproblemene. Men det er en lovlig streik, og vi gjør det vi kan for at trafikken skal gå så vanlig som mulig, sier Lorentzen.

For SVGs del fører det altså ikke til mer enn 1-2 sluser mindre åpne og litt lengre kø, der bør alle greie.

For Kristiansand står det følgende:

Han vet at alle organiserte vektere ved Kjevik flyplass tas ut i streik tirsdag morgen.
Det stod også på den ene linken her at samtlige organiserte ved Kjevik tas ut. Om det betyr at flyplassen blir stengt står det ikke noe om, kommer vel an på hvor mange uorganiserte de har og hvorvidt de har lov til å innkalle evt. uorganiserte som egentlig har fri, det blir jo sett på som streikebryteri.

For OSL står det at 59 av 670 ansatte er tatt ut i streik, og det antallet øker med litt over 50 til på tirsdag. Men ca. 1 av 6 vektere i streik betyr hvert fall at flyplassen holder åpent.

Streiken trappes som sagt ytterligere opp mandag 21. så de som skal reise etter det er det litt mer usikkert for.

Kilde: http://www.aftenbladet.no/lokalt/so...rstreiken_rammer_Stavanger_lufthavn_Sola.html

I følge den info jeg sitter med så stenger KRS på tirsdag.

Det rapporterer også fevennen her:

http://www.fvn.no/nyheter/article770087.ece

Streiker vekterne, vil ingen flyavganger kunne avvikles ved Kristiansand lufthavn på Kjevik. Reisende må belage seg på alternativ transport.

Pokkers! Hva skal jeg da finne på til torsdag? Hva er den nettadressen for leiebiler som skal fraktes fra A til B for leiebilselskapene? Dvs gratis bil, bare betal bensin.

Og nå kan streiken vise seg å få fatale konsekvenser for den nystartete firmaet Khron Air som flys mellom Molde-Trondheim. Nå går sjefen ut å rbnett.no og varsler at det kan bli kroken på døren for det lille firmaet, som ikke vil tåle en driftstans pga streiken. Nå håper jeg at vekterne finner sin besøkelsestid, jeg håper firmaet slipper å få problemer pga denne streiken. Synd om en streik skal velte selskapet.

Det rapporterer også fevennen her:

http://www.fvn.no/nyheter/article770087.ece

Pokkers! Hva skal jeg da finne på til torsdag? Hva er den nettadressen for leiebiler som skal fraktes fra A til B for leiebilselskapene? Dvs gratis bil, bare betal bensin.

Returbil.no? Min favoritt nr 1 om jeg vil ha meg en helgetur. Om man er heldig kan man sy sammen en spennende biltur nesten gratis. Og så får man prøvd å kjøre div. spennende (og mindre spennende) biler.

Og nå kan streiken vise seg å få fatale konsekvenser for den nystartete firmaet Khron Air som flys mellom Molde-Trondheim. Nå går sjefen ut å rbnett.no og varsler at det kan bli kroken på døren for det lille firmaet, som ikke vil tåle en driftstans pga streiken. Nå håper jeg at vekterne finner sin besøkelsestid, jeg håper firmaet slipper å få problemer pga denne streiken. Synd om en streik skal velte selskapet.

Håper Krohn klarer seg, ille hvis nok et driftsavbrudd i luftfarten skal ødelegge for de.

Siden vi startet i februar er vi blitt veldig godt mottatt i markedet. Folk setter pris på sørvisen og det tilbudet vi gir. Jeg liker utfordringer, og jeg liker å lykkes. Selskapet går godt og tjener penger når det er normale forhold. Jeg godtar når naturkreftene stopper oss, men det som skjer nå hadde jeg ikke forventet, sier Claus Krohn.

http://www.rbnett.no/lokal/molde/article236527.ece

Back