Vekt og balanse på Dash 8

Re: Vekt og balanse på Dash 8

Hvem er de vanskeligste å ha med å gjøre med, da, Superhai ? ;-) Bare tenkte fra mitt ståsted.

Som andre har vært inne på så er det kanskje ikke riktig å si at noe er lettere eller vanskeligere, og ulike typer operasjoner og last gir mange ulike utfordringer.

Men et fly som er "lett" å ha med å gjøre, har relativt sett store marginer før man er "ute av balanse", men har man allerede planlagt ved grensene, så er man jo utenfor selv med bare en kasse fisk eller bag ekstra.

Sånn apropos, så den gang vi hadde handling av AFL Tu-154 så signerte vi aldri l/s, men bare oppga hvor mye last - selv med EDP L/S så ignorerte kapteinen stort sett balanseberegningen. Men med et fly med tre "rakettmotorer" så var det vel ikke så nøye, og å spare på drivstoff var heller ikke så mye å hente på. De hadde også mulighet for trimming via flytte av drivstoff.

Begrensingene er også svært konservative, og selv når man er "ute av balanse" så fører det ikke til at flyet faller ned. De er satt så flyet er trygt selv når flyforholdene er tøffe, og selv om f.eks. en motor faller ut så skal det være innenfor operative grenser.

Det er også flere ting man prøver å oppnå med balanseringen, én ting er at det skal være innenfor strukturelle/operasjonelle grenser, men en annen ting er at det skal være økonomisk, så man prøver i tillegg å finne en balanse hvor flyet bruker minst mulig drivstoff.

Alt dette skal gjøres innenfor visse tidsaspekter, og praktisk gjennomføring. Dermed kommer bruken av f.eks. standardvekter, tabeller, og seksjonering av flyene. For å ta WF og bygge videre på det imm sa. Turnaround tiden beregnet til en WF-DHC1 er svært kort, og med free seating, så vet man ikke hvordan passasjerene sitter før siste passasjer er ombord. På 100 serien bruker man 5 seksjoner for å balansere passasjerene i kabinen (A til E). Siden lastingen som oftest er kjent før passasjerene er klare, så lager man balanseberegning ut fra dette uten passasjerene. Så går man utifra at passasjerene er omtrentlig jevnt fordelt, og ved å bruke en graf som viser hvor mange passasjerer man trenger å ha i seksjon E (eller bakerste seksjon) for at balansen fortsatt skal være innenfor begrensningene.

Alternativet ville være å telle passasjerene etter omborstigning, deretter gjøre balanseberegningen (men det tar laaang tid om man ser på t/a-tiden), eller å lage en balanseberegning hvor man plasserer passasjerene i hva man forventer at passasjerene vil sitte, og deretter flytte passasjerene som "sitter feil". Som man ser så er begge disse måtene mer ineffektive og mindre passasjervennlige enn den over.

Hvor nøyaktig er disse? De er beregnet til å være nøyaktig nok for at det skal være helt trygt å fly. Det kan være at man taper noe i kostnader til drivstoffbruk, men med tanke på at de fleste strekningene er på timen og under i flytid, så tror jeg heller at økonomisk, så koster 1 minutt tapt t/a-tid adskillig mer enn tapet i drivstoff.

Fraktefly er på motsatt ende av skalaen når det gjelder utfordringer, her har man relativt romslig med tid, og last som stort sett er svært forutsigbart og klart lenge før flyet skal gå. Utfordingen spesielt på f.eks fiskefrakterene fra OSL ligger mest i planlegging så tett opp mot MTOW som mulig, samtidig som man må ta hensyn til strukturelle begrensinger i lasterom som gulv, låser og konturer. Paletter på 3-5 tonn gir solide utslag i balansen, og med flytid med maskiner på flere hundre tonn, så vil en så ideel balansering som mulig gi større innsparinger.

Jeg synes vel ikke Robert sitt spørsmål er dumt og gøy å se at tråden har engasjert, men han kunne vært noe mer ydmyk i konklusjonene i spørsmålet!

Vekt og balanse på Dash 8

Dette må være den mest interessante og informative tråden på flere år! Takk til robertaas for at du kom på å stille akkurat det spørsmålet, og at du fulgte opp på en måte som "vekka" fagfolka. Og takk til fagfolka som har bidratt med nyansering, innsikt og kunnskap. En fryd! [emoji106]

Last edited:

Så for å oppsummere, en *lett* lastet MD80 vil ha en tendens til å være baktung,
mens en *lett* lastet Dash 8 vil ha en tendens til å være fortung og man kan derfor risikere
å måtte flytte på seg.

W

Ryanair burde være vant til denne, men selv der kan folk oppleve å bli bedt om å sitte i en annen del av kabinen.

Ryanair har nok betydelig mindre innsjekket bagasje, lettere kolli og langt mindre frakt - dermed blir justeringene mer synlig for Per Passasjer;)

Ryanair har nok betydelig mindre innsjekket bagasje, lettere kolli og langt mindre frakt - dermed blir justeringene mer synlig for Per Passasjer;)

Kjenner noen som jobber med Ryanair. De vil visstnok ha all baggasje foran

Du mener at 737 har ekstra bagasjerom forran under panseret slik som en Tesla? ^_^

Ryanair har standard lasting. Lasterom 2 fylles først, med 160 kolli. Alt over det skal i et annet lasterom. Men de har aldri så mye bagasje. Men før gebyrene kom så hadde også de mye.

Tidligere, da Ryanair hadde free seating så var fremre og bakerste seksjon sperret intill man hadde nærmest fullt fly. Mange trodde dette var for å spare vasking. Men det var for å sikre at man var innenfor på balanseringa. Ved å ikke bruke ytterseksjonene så blir da balanseforskyvningen minimal.

Ryanair har standard lasting. Lasterom 2 fylles først, med 160 kolli. Alt over det skal i et annet lasterom. Men de har aldri så mye bagasje. Men før gebyrene kom så hadde også de mye.

Tidligere, da Ryanair hadde free seating så var fremre og bakerste seksjon sperret intill man hadde nærmest fullt fly. Mange trodde dette var for å spare vasking. Men det var for å sikre at man var innenfor på balanseringa. Ved å ikke bruke ytterseksjonene så blir da balanseforskyvningen minimal.

Nå skal det være utrolig små kolli for å ha 160 bag i cpt 2. Går såvidt med det i cpt 3, og da skal man stue godt.

Nå er det en stund siden jeg har drevet med slikt men mener å huske vi (ATA) startet med 150 lokalkolli (pleide å holde) i cpt 3 og transferbags (vanligvis under 30 kolli) i cpt2. Og det var med F-kabin foran.

Nå skal det være utrolig små kolli for å ha 160 bag i cpt 2. Går såvidt med det i cpt 3, og da skal man stue godt.

Det er flere år siden vi hadde slike mengder bagasje på Ryanair. Og ofte pleide vi å stoppe på 140 og puttet resten forran.

Mener å huske fra tidligere diskusjon at Ryanair pga korte stagelenghts hadde mer nytte av en standard lasteplan enn det de eventuelt tapte på ekstra fuelforbruk .. Men nå som de flyr lengre, virker det på meg som at denne praksisen er moden for revurdering .. ?

Mener å huske fra tidligere diskusjon at Ryanair pga korte stagelenghts hadde mer nytte av en standard lasteplan enn det de eventuelt tapte på ekstra fuelforbruk .. Men nå som de flyr lengre, virker det på meg som at denne praksisen er moden for revurdering .. ?

Nja... Det krever endel arbeid. Hvor mange jobber med det i SAS for eksempel. 10-15 personer i Køben, 10-15 i Sockholm og også i Oslo?

Med standard lasting behøver man ikke slik.

Nja... Det krever endel arbeid. Hvor mange jobber med det i SAS for eksempel. 10-15 personer i Køben, 10-15 i Sockholm og også i Oslo?

Med standard lasting behøver man ikke slik.

Ingen, tror jeg .. det er vel fullt outsourcet til et loadsenter nede i Asia et sted .. hører en del murring om loadplaner fra Helvete ...

Ingen, tror jeg .. det er vel fullt outsourcet til et loadsenter nede i Asia et sted .. hører en del murring om loadplaner fra Helvete ...

Hehehe, ja jeg har hørt historier fra tidligere tider da det ble gjort fra Asia.

50% rett. De er fra helvete, men et nærmere helvete. Står ofte navn som Piotr og [SIZE=-1][/SIZE][SIZE=-1][SIZE=-1]Krzysztof på de, så da skjønner vel de fleste hvor det kommer fra[/SIZE][/SIZE]

Men sitter vel noen nordmenn igjen og har ansvar for WF. De kommer enn så lenge med norske navn. Har hørt rykter om at WF skal over på manuell lasteordre, noe kanskje MOW kan bekrefte/avkrefte?

Njæææ .. de driver visst å tester no verktøy, men det er visst et stykke igjen til det er klart. Ikke helt innen mitt kjerneområde for tiden, så jeg vet ikke mer enn dette.

Siden vi er inne på feil bygget fly, hvorfor taxer dash'ene til Widerøe alltid med spoiler oppe?
Hadde en uke jobb i Tromsø hvor jeg endte opp med litt spotting i lunsjen, og alle maskinene til Widerøe taxet ved avgang med spoiler oppe, for så å legge dem ned rett før man "ga gass"... er det flyet i seg selv, eller rutiner hos Widerøe?

Atle

I flyene (unntatt -300) har man en bryter som styrer spoilerene. Denne har to posisjoner. Flight og taxi. Taxi benyttes på bakken og gjør at spoilerne ligger flush med vingen. Før avgang setter vi bryteren i flight og spoilerne reiser seg opp. Når man så gir gass over en viss mengde legger spoilerne seg automatisk ned. Etter landing når man har weight on wheels og lite power, popper spoilerne opp for å dumpe løft og bremse opp. Deretter legges spoileren ned igjen ved å sette bryteren i taxi.

Back