Vask og service på SAS A330?

Status
Not open for further replies.
Jeg tilbringer urovekkende mye tid sammen med SK, og jeg må dessverre si at standarden har gått noe nedover de siste par årene. Både utvendig vask og innvendig vedlikehold er dårligere nå enn før, og jeg opplever stadig oftere fly som har feil, skader eller mangler innvendig. Situasjonen er på ingen måte slik at flyene ser ut som vrak, men blir etterslepet for stort kan det bli skikkelig ille før man greier å rydde opp.

Samtidig vil jeg si meg enig med flere talere før meg. Dårlig visuelt vedlikehold gir et inntrykk av at man kanskje slurver litt med annet vedlikehold. Vi her inne vet kanskje bedre. Det gjør ikke kunden uten noe innsikt i bransjen.

Jeg er enig med deg i det, men det blir feil når folk prøver å skape en myte om at SAS-maskiner generelt er i elendig stand. Svært mange av SAS' maskiner ble levert rundt årtusenskiftet, så når vi opplever at flyene begynner å bli slitte innvendig kan det rett og slett være fordi de trekker på årene og at ettersynet og vedlikeholdet om bord nå må være av en annen karakter enn tidligere. Det har kanskje ikke SAS tatt inn over seg. Maskinene har lenge fløyet rundt som "nye", men etter et visst antall år blir slitasjen mye lettere synlig og behovene for ettersyn blir mye større. Det er bl.a. derfor en del selskaper ikke har flyene lenger enn et visst antall år.
 
Last edited:
Re: Vask og service på SAS A330?

krølle da, har vi ikke to rævskalker og dritten kommer ut mellom disse?
 
Re: Vask og service på SAS A330?

Ser at SAS har skiftet coverbilde på Facebook, så man faktisk kan se hvordan en A330 ser ut når den er ren

Hva er forresten estimert levetid for flymaling? Og er det en eller to av A340 som fikk et nytt strøk i vinter?
 
Re: Vask og service på SAS A330?

krølle, det kan jo hende at setet har en feil på ene siden, er skjervt og har ingen støtte den ene rumpeskalken - og dette var slik det var i de to tilfellene som jeg beskrev. Med andre ord et utslitt sete - enten er det rammen eller skumgummi/fjærer som har feilet.
 
Re: Vask og service på SAS A330?

I følge Lufthansa sitt magasin så vasker de deres 747 hver 90. dag
 
Re: Vask og service på SAS A330?

Var på et foredrag med Charles Duncan (Vice president sales i UA) i fjor høst, han mente det var vesentlig å hele tiden holde flyene så rene som mulig pga drivstoff kostnader. Skitt kan bidra til å gjøre flyene mindre aerodynamiske.
 
Re: Vask og service på SAS A330?

Hvor bekymret man, rasjonelt eller irrasjonelt, blir av slike fly er kun ett av problemene her. Noe annet er hvor ubehagelig det kan være å fly. Jeg postet forrige sommer bilder jeg hadde tatt inni et fly og fikk masse pepper for det her.
attachment.php

Her var det et tykt lag med klebrig skitt etter hva som må ha vært årevis uten vask. Og om man ikke ser seg for hos SAS får man slikt på fingrene. Når også klaffbordet i tillegg til å være skranglete og oppskrapet har flere lag med tykke flekker så får i alle fall jeg problemer med å spise ombord på et slikt fly.

Og å ha på seg hvite klær når man flyr SAS er jo en skikkelig bommert.

Har ikke flydd lokale fly i India, men jeg ser for meg at det er dit man må dra for å finne lignende fly.
 
Re: Vask og service på SAS A330?

Det har vært kommentert på tidligere at mangelfull vask primært ser ut til å være et problem i den danske delen (som har ansvar for Airbus). Spørsmålet er: hvordan er renholdet på svenskbaserte vs. danskbaserte MD80?
 
Re: Vask og service på SAS A330?

Og idéen bak illustrasjonen var altså skittent fly = billig fly?
 
Re: Vask og service på SAS A330?

Har fløyet via København en rekke ganger i det siste - og A340-maskinene tar seg faktisk veldig bra ut sammenliknet med A330.
 
Re: Vask og service på SAS A330?

Og idéen bak illustrasjonen var altså skittent fly = billig fly?

Det som hadde vært interessant å gjøre var å spørre hva folk tenkte på da de så 10-15 forskjellige fly, skittene og rene, gamle og nye. Hva slags assosiasjoner får dem. Så får vi svar, en gang for alle om det er et issue for valg av selskap.
 
Re: Vask og service på SAS A330?

FlightDeck
Re: Vask og service på SAS A330?
Har fløyet via København en rekke ganger i det siste - og A340-maskinene tar seg faktisk veldig bra ut sammenliknet med A330.

Er det så å forstå at 340 maskinene bare flyr på CPH. Men 330 deles med OSL og ARN?
 
Re: Vask og service på SAS A330?

Noen som klarer komme opp med et bilde av et like skittent fly fra Ryanair? :stir
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top