Jeg tilbringer urovekkende mye tid sammen med SK, og jeg må dessverre si at standarden har gått noe nedover de siste par årene. Både utvendig vask og innvendig vedlikehold er dårligere nå enn før, og jeg opplever stadig oftere fly som har feil, skader eller mangler innvendig. Situasjonen er på ingen måte slik at flyene ser ut som vrak, men blir etterslepet for stort kan det bli skikkelig ille før man greier å rydde opp.
Samtidig vil jeg si meg enig med flere talere før meg. Dårlig visuelt vedlikehold gir et inntrykk av at man kanskje slurver litt med annet vedlikehold. Vi her inne vet kanskje bedre. Det gjør ikke kunden uten noe innsikt i bransjen.
Jeg er enig med deg i det, men det blir feil når folk prøver å skape en myte om at SAS-maskiner generelt er i elendig stand. Svært mange av SAS' maskiner ble levert rundt årtusenskiftet, så når vi opplever at flyene begynner å bli slitte innvendig kan det rett og slett være fordi de trekker på årene og at ettersynet og vedlikeholdet om bord nå må være av en annen karakter enn tidligere. Det har kanskje ikke SAS tatt inn over seg. Maskinene har lenge fløyet rundt som "nye", men etter et visst antall år blir slitasjen mye lettere synlig og behovene for ettersyn blir mye større. Det er bl.a. derfor en del selskaper ikke har flyene lenger enn et visst antall år.
Last edited: