Originally posted by Desk pilot
Jeg sier det igjen - én flyplass på Møre, og den hadde hatt fly hver time!
Jeg tror også at færre flyplasser i Møre og Romsdal ville ha vært gunstig når det gjelder å få opp antall avganger. Dersom man kun tar hensyn til byene Ålesund, Molde og Kristiansund så vil det være nok med en flyplass.
Imidlertid er M&R et grisgrendt fylke der folk bor både på holmer og skjær samt langt inne i trange daler. For dem vil det bli svært langt å kjøre til en sentral fylkesflyplass. Jeg har derfor mer tro på to store flyplasser her i fylket, mot dagens fire.
Originally posted by Someone
hmmm fra Oslo Vest til Gardermoen er det 45 min med bil.....og selv fra Østkanten skal man kjøre "aktivt" for å komme under 30 min (tror jeg har greid det ett par ganger og da hadde det blitt dyrt hvis jeg hadde blitt tatt)
Originally posted by LN-KOG
Jeg synes i det hele tatt vestlendinger og nordlendinger burde holde kjeft hva flyplasser angår.
Jeg synes i det hele tatt vestlendinger og nordlendinger burde holde kjeft hva flyplasser angår. Tenk på folk fra Trysil eller Skjåk. De har lenger vei (eller veig som man sier i Skjåk) til en flyplass enn noen i Møre og Romsdal. Men det teller ikke for på Østlandet har man både tog og motorvei. Det er bare så synd at det gjelder en liten del av Østlandet...
Jeg synes i det hele tatt vestlendinger og nordlendinger burde holde kjeft hva flyplasser angår.
Originally posted by TOS
Jeg skal definitivt ikke klage - jeg har max 5 minutter fra døra hjemme og til innsjekkingsskranken på Tromsø Lufthavn, men det er jo relativt langt mellom de flyplassene i nord-Norge som tar imot trafikk av fly større enn Dash-8 o.l. Jeg har et lite inntrykk av at man på nordvestlandet ikke ville vært fornøyd med et propelltilbud, noe man vel i nord stort sett kan unngå bare i Kirkenes, Alta, Tromsø, Bardufoss (som velø ikke ville hatt mye aktivitet hadde det ikke vært for Forsvaret), Evenes og Bodø (og det er relativt langt mellom disse stedene).
Originally posted by Egil
Se bare på Røros! Hvilket flytilbud er det der i dag? Heller bedrøvelig spør du meg! :huh:
Egil
Originally posted by GFL
De har 2 daglige til OSL, samt ikke altfor mange timer med tog til Trondheim, og heller ikke OSL. Så at de har så bedrøvelig, vil jeg hvertfall ikke jeg påstå. Med en pris fra 478. Men du får da mene det. De greide da ikke å fulle opp en BU-737 for noen år siden...
Originally posted by GFL
Prisen gjenspeiler vel marked. At flyplasser som er små og lite trafikk har dyrere priser, har det vel alltid vært? Hvis man skal dumpe prisen, må vel staten betale ennå mer?
Originally posted by CK
ENML: dine angrep på meg og Lars D. blir bare feil - hvem tror du VET hvordan belegget på flyene ser ut - både historisk og fremover? De som sitter med tallene foran seg (ikke jeg lenger, men jeg kjenner historien) eller du og odrføreren 8for å være slem tilbake)? SKBU skal tjene penger, og de reduserer ikke rutetilbudet for moro skyld? Hadde det være stor pågang av fullprisbetalende passasjerer hadde det vært fly på tarmac for å si det sånn. Mye av Ormen-trafikken går også med egne charterfly.
Hvorvidt Lars D. snakker selvmotigende, eller om det er journalisten fra Budstikka som har skrevet det som passer skal jeg ikke uttale meg om.
Originally posted by LN-MOW
Kanskje paa tide med kampanjen 'MO'L til MOL' ??![]()
Sorry ..... klarte ikke aa holde meg ..... :white
Originally posted by TOS
Jeg skal definitivt ikke klage - jeg har max 5 minutter fra døra hjemme og til innsjekkingsskranken på Tromsø Lufthavn, men det er jo relativt langt mellom de flyplassene i nord-Norge som tar imot trafikk av fly større enn Dash-8 o.l..
Originally posted by Trash2000
Originally posted by TOS
Jeg skal definitivt ikke klage - jeg har max 5 minutter fra døra hjemme og til innsjekkingsskranken på Tromsø Lufthavn, men det er jo relativt langt mellom de flyplassene i nord-Norge som tar imot trafikk av fly større enn Dash-8 o.l. Jeg har et lite inntrykk av at man på nordvestlandet ikke ville vært fornøyd med et propelltilbud, noe man vel i nord stort sett kan unngå bare i Kirkenes, Alta, Tromsø, Bardufoss (som velø ikke ville hatt mye aktivitet hadde det ikke vært for Forsvaret), Evenes og Bodø (og det er relativt langt mellom disse stedene).
Nei? Men så har det seg vel slik at årsaken til at propellflyene i Nord-Norge faktisk går der på tunge statlige subsidier og fortsatt ikke går fulle? På nordvestlandet går da flyene vitterlig uten subsidier, og halvfulle fly i de interessante tidsrommene er heller ikke noe problem.
Originally posted by LCH78
Originally posted by Someone
hmmm fra Oslo Vest til Gardermoen er det 45 min med bil.....og selv fra Østkanten skal man kjøre "aktivt" for å komme under 30 min (tror jeg har greid det ett par ganger og da hadde det blitt dyrt hvis jeg hadde blitt tatt)
Fult mulig å kjøre på drøye 20min fra OSL og ned til Hotel Opera i byen daHører med til historien at det ikke var jeg som kjørte da
![]()
Originally posted by TOS
Originally posted by Trash2000
Originally posted by TOS
Nei? Men så har det seg vel slik at årsaken til at propellflyene i Nord-Norge faktisk går der på tunge statlige subsidier og fortsatt ikke går fulle? På nordvestlandet går da flyene vitterlig uten subsidier, og halvfulle fly i de interessante tidsrommene er heller ikke noe problem.
Jeg tror du misser poenget mitt. Jeg synes at det stadig vekk klages over at man setter inn f.eks. F50 på nordvestlandet i stedet for B737, og tolker det dithen at man ikke er fornøyd med propelltilbud. At man må bruke subsidier for å få ting til å gå rundt i Nord-Norge er vel forsåvidt en annen sak, og ikke relevant for SAS sin beslutning om å redusere kapasiteten på f.eks. MOL. Mitt poeng var en kommentar til at man i f.eks. Nord-Norge (og vestlandet) ikke skulle klage på antall flyplasser, og hvor jeg skrev at flyplasser som tar i mot rutetrafikk med fly på størrelse med B737 ligger relativt langt fra hverandre. Om staten finner det fornuftig å utlyse flytransport på anbud på nordvestlandet så må de gjerne gjøre det, men det er altså en annen diskusjon. På distriktsflyplassene i Nord-Norge ville det nok ikke vært noe særlig tilbud uten subsidier, mens man klarer å opprettholde et kommersielt tilbud på nordvestlandet uten subsidier.
Originally posted by rampen
Nå ble jo flyplassen i Molde i utgangspunktet laget for å være parkeringsplass, og ikke flyplass. Og at en moldenser ergrer seg over at rutetilbudet svekkes, så hva? Det samme har skjedd på Kvernberget i flere år, og hvem er det sin skyld? Distriktsjefen i SASBraathens bor i Molde, og han skal ha den store æren for at tilbudet dere har hatt har vært så bra som det har vært. Legg ned småflyplassen utenfor Molde, og reis til Ålesund eller Kristiansund så blir tilbudet bedre for hele fylket. Og hvorfor skal dere i molde ikke klare å ta buss en time til de andre byene? Det er jo helt vanlig på østlandet.
Jeg tror også at færre flyplasser i Møre og Romsdal ville ha vært gunstig når det gjelder å få opp antall avganger. Dersom man kun tar hensyn til byene Ålesund, Molde og Kristiansund så vil det være nok med en flyplass.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.