Originally posted by CK
joda, jeg kjenner godt til argumentet om at det tar tid å skaffe nye flygeledere, som må utdannes i Norge. Men, det var jo lenge snakk om at norske flygeledere dro til utlandet under Randi Fleslands utrenskninger. Hva gjør Avinor for å få dem tilbake? Om det ble kuttet 80-100 flygelederstillinger, hva gjør disse nå? Hva gjør Avinor for å få dem tilbake?
Jeg ser ikke på Ole Johans kommentarer som noen kritikk av flygelederne som yrkesgruppe eller deres fagforening (som jo har vist at de er sterke og står på for sine medlemmer), men heller en ganske kraftig (dog understated) kritikk av Avinor og ansvarlige myndigheter. Vi har slitt med en anltfor lav bemanning av luftkontrollen i tre år nå, og som OJB sier virker både Avinor og statsråden ganske tafatte, og borte fra debatten. Vi kan ikke ha en situasjon over flere år der flypassasjerer gang på gang opplever at fly blir innstilt eller forsinket pga for dårlig bemanning på Avinors side. resultatet blir at "the hassel factor" som det snakkes mye om i USA bare øker, og det er skikkelig dårlig nytt for bransjen. For flypassasjerene er det ett fett om det er teknisk på DY, streik i SK ellerferieavvikling eller sykdom i Avinor som gjør at de ikke kommer seg frem - de har ikke betalt flyselskapene for å sitte på en terminal og dingle, og faren - fra bransjens side - er at toget og annen bakketransport blir mer atraktivt.
Vi er i ferd med å nå det tredje "nivå" i opplevelsen av en flyreise - fra noe glamorøst og spennende (ca1930-1995), via noe dagligdags, a'la en bussreise (ca 1995-2003) til noe som eretnødvendig onde forbundet med venting, stress og mas (forsinkelser, fulle fly, dårlig service, for strenge sikkerhetstiltak etc)