VARSLEDE FORSINKELSER

• Thread starter Thread starter OJB
  • Start date Start date
Originally posted by CK

Men, det var jo lenge snakk om at norske flygeledere dro til utlandet under Randi Fleslands utrenskninger. Hva gjør Avinor for å få dem tilbake? Om det ble kuttet 80-100 flygelederstillinger, hva gjør disse nå? Hva gjør Avinor for å få dem tilbake?

Godt poeng! men hvor mange er det som er 'ute' og som kunne tenke seg aa komme hjem dersom forholdene laa til rette?

Originally posted by LN-MOW

Godt poeng! men hvor mange er det som er 'ute' og som kunne tenke seg aa komme hjem dersom forholdene laa til rette?

Vel, som flere her på forumet har nok har erfart så er det ofte det ikke frister med retur til Norge når man har bodd noen år i utlandet.

Det er ikke bare pga det faglige og det å oppleve noe mer spennende at jeg mer eller mindre har tilbrakt de siste 7 årene stort sett i utlendighet:p

Originally posted by CK
er at toget og annen bakketransport blir mer atraktivt.

Nåja, med de samme myndighetene som også har ansvaret for bane her i landet, holder jeg fortsatt en knapp på fly jeg da... På banesiden er det vel om mulig mere rot her i landet hvertfall, enn det som er på luftfartssiden.. Og ikke tegn til noe snarlig løsning på problemene på bakken heller...

Originally posted by CK

joda, jeg kjenner godt til argumentet om at det tar tid å skaffe nye flygeledere, som må utdannes i Norge. Men, det var jo lenge snakk om at norske flygeledere dro til utlandet under Randi Fleslands utrenskninger. Hva gjør Avinor for å få dem tilbake? Om det ble kuttet 80-100 flygelederstillinger, hva gjør disse nå? Hva gjør Avinor for å få dem tilbake?

Jeg ser ikke på Ole Johans kommentarer som noen kritikk av flygelederne som yrkesgruppe eller deres fagforening (som jo har vist at de er sterke og står på for sine medlemmer), men heller en ganske kraftig (dog understated) kritikk av Avinor og ansvarlige myndigheter. Vi har slitt med en anltfor lav bemanning av luftkontrollen i tre år nå, og som OJB sier virker både Avinor og statsråden ganske tafatte, og borte fra debatten. Vi kan ikke ha en situasjon over flere år der flypassasjerer gang på gang opplever at fly blir innstilt eller forsinket pga for dårlig bemanning på Avinors side. resultatet blir at "the hassel factor" som det snakkes mye om i USA bare øker, og det er skikkelig dårlig nytt for bransjen. For flypassasjerene er det ett fett om det er teknisk på DY, streik i SK ellerferieavvikling eller sykdom i Avinor som gjør at de ikke kommer seg frem - de har ikke betalt flyselskapene for å sitte på en terminal og dingle, og faren - fra bransjens side - er at toget og annen bakketransport blir mer atraktivt.

Vi er i ferd med å nå det tredje "nivå" i opplevelsen av en flyreise - fra noe glamorøst og spennende (ca1930-1995), via noe dagligdags, a'la en bussreise (ca 1995-2003) til noe som eretnødvendig onde forbundet med venting, stress og mas (forsinkelser, fulle fly, dårlig service, for strenge sikkerhetstiltak etc)

Det ble aldri kuttet 80-100 flygelederstillinger i Avinor. Randi Fleslands luftslott gikk ut på å re-sektorisere luftrommet i Norge slik at det ble 8 sektorer bemannet med 2 flygeledere i hver. Dengang var det 14 sektorer i Norge, og du kan jo selv tenke deg hvor mye folk man ville spare på dette, hvertfall på papiret. Avinor gikk så til Eurocontrol for å få simulert dette, men der fikk man beskjed om at det eksisterende konseptet var nok det sikreste, og at man heller burde vurdere andre tiltak. Av en eller annen grunn fortsatte man å tro at det var 80-100 stillinger for mye, så man stoppet utdannelsen i 2003, noe som sløyfet 72 aspiranter inn i systemet.

NFF mente dengang at vi manglet ca 50 stillinger, hvis jeg ikke husker feil, så en kjapp summering gir totalt ca 120 i manko.

Etter 2005 reiste ca 30 flygeledere til utlandet (hovedsaklig til gulfen). Noen av dem er kommet hjem, andre kommer hjem i løpet av 2009/2010, noe som blir en kjærkommen tilvekst. Problemet er at det tildels er bedre lønnsbetingelser i utlandet enn her, selv om man hvertfall har fagforening og litt innflytelse i Norge, noe som er mangelvare i f.eks. Emiratene. Og at folk har bundet seg gjennom tidsbestemte kontrakter med oppsigelseskostnader.

Det som er den store bøygen er innføringen av nytt luftrom over østlandet. Her blir det flere sektorer og dublert bemanning (noe man ikke har idag). Dette genererer ekstra behov for nye flygeledere. Mitt tips er at man ikke kommer opp på en mer normal bemanning før i 2013-14. :o

Når det gjelder media, så er ikke de interessert i å fortelle om hvordan det egentlig står til, de er mer opptatt av fete typer og store salgstall. Tabloidavisene peker alltid ut et eller annet "mobbeoffer" som det er allment akseptert å henge ut, som f.eks. flygeledere og heismontører. Jeg opplever sjeldent at media er genuint interessert i å finne ut av årsakene til at situasjonen er som den er, noe som er trist. Det er nok av skandalemateriale å finne dersom man vil grave litt i Avinor i periode 2002-2006, og jeg er ikke i tvil om at det kunne blitt en interessant sak hvis man hadde kunnet regne ut hvor mye Randi Flasland "sparte" og hvor mye hun faktisk kostet det norske samfunnet i penger og irritasjon. Det ville nok bli mye mer enn de "innsparte" 400 millionene per år som TakeOff-05 skulle ordne.

Back