SAS - service og håndtering av forsinkelser og kanselleringer (splittet)

Re: SAS - service og håndtering av forsinkelser og kanselleringer (splittet)

Nå blander du litt roller her. Hovedproblemet er at reisebransjen (som er noe helt annet enn flybransjen) i mange tilfeller ikke gir flyselskapene den informasjonen de trenger. Og når de heller ikke gjør informasjonen tilgjengelig, blir det vanskelig å informere. Kjøper du en billett f.eks. hos KIWI.com som vel er stortilbyder på f.eks. Finn, er ingen av kundens kontaktdata tilgjengelig for flyselskapet. Og det har ingenting med deres datasystemer å gjøre. Og det er ikke kundens feil heller, men reisebyråets.

Flyselskapet kan fint be om data fra passasjer før/ved innsjekk, likt API.

Inget telefonnummer, inget boarding pass. Par exemple.

Carrier kan få all den informasjonen de trenger og har rett til.
 
Re: SAS - service og håndtering av forsinkelser og kanselleringer (splittet)

Flyselskapet kan fint be om data fra passasjer før/ved innsjekk, likt API.

Inget telefonnummer, inget boarding pass. Par exemple.

Carrier kan få all den informasjonen de trenger og har rett til.

Det ligger et telefonnummer og en email i bestillingen, men ikke passsjerens. Dette kan selvfølgelig modifiseres, men da må kunden kontakte flyselskapet. Kunden vet imidlertid ikke at flyselskapet ikke har deres kontaktinfo - det har jeg sett gang på gang ...
 
Re: SAS - service og håndtering av forsinkelser og kanselleringer (splittet)

Da har flyselskapet muligheten til å be kunden bekrefte eller endre kontaktinfo.

Jeg ser ikke problemet.
 
Re: SAS - service og håndtering av forsinkelser og kanselleringer (splittet)

Da har flyselskapet muligheten til å be kunden bekrefte eller endre kontaktinfo.

Jeg ser ikke problemet.

Jeg ser minst ett: SAS IT.
 
Re: SAS - service og håndtering av forsinkelser og kanselleringer (splittet)

Da har flyselskapet muligheten til å be kunden bekrefte eller endre kontaktinfo.

Jeg ser ikke problemet.

Noen ganger trenger man å få tak i folk før de står i skranken eller på gaten.
Det blir fort litt vanskelig man ikke har kontaktinfo. Man kan sende til dummyadressen til man blir blå i fjeset uten at noe skjer.
 
Re: SAS - service og håndtering av forsinkelser og kanselleringer (splittet)

Noen ganger trenger man å få tak i folk før de står i skranken eller på gaten.
Det blir fort litt vanskelig man ikke har kontaktinfo. Man kan sende til dummyadressen til man blir blå i fjeset uten at noe skjer.

Fair enough, men de fleste SAS-passasjerer sjekker inn før de står på flyplassen eller gate antar jeg?

Har på følelsen at svakeste ledd her er rutinene og systemene til flyselskapet, ikke mangel på korrekt kontaktinfo eller tredjepart –
med tanke på at SAS sliter med å levere IRROPS-meldinger til reisende de allerede har all info tilgjengelig på.
 
Re: SAS - service og håndtering av forsinkelser og kanselleringer (splittet)

Dessuten kan man jo gjøre en bedre jobb mot de kundene man har kontaktopplysninger på.
 
Re: SAS - service og håndtering av forsinkelser og kanselleringer (splittet)

Dessuten kan man jo gjøre en bedre jobb mot de kundene man har kontaktopplysninger på.


Enig, noen ganger får jeg tilbud om å sjekke inn, noen ganger får jeg info om gatebytte, men faktisk de fleste gangene ingenting. Om det har med at jeg reiser på standby vet jeg ikke, men opplever det veldig tilfeldig
 
Re: SAS - service og håndtering av forsinkelser og kanselleringer (splittet)

Og hvis man ser på det han skriver så vitner det om at han null peiling på transport/luftfart og kanskje det skorter litt på både datasikekrhet og personvernforståelse også. Satser på at han bedre peiling på IT. Hvordan i allverden han mener man skal booke om over 1000 charterturister til konkurrerende selskaper i juli er jo noe AI ikke kan løse uansett hvor flik "professoren" er.

Hvordan folk skal få beskjed på SMS når de selv tuller det til med
1) skrur av telefonen i utlandet pga. roaming
2) oppgir hjemmetelefonnummer
3) booker gjennom tredjepart som ikke videresender kontaktinfo
4) booker en SAS-flight som Aegean codeshare gjennom en suspekt tredjepart
for så å sutre i avisen er jo en gåte.
Hvor stort problem er disse punktene egentlig for SAS?

I EU/EØS koster data, minutter og SMS det samme som i Norge. SAS flyr til 5 land utenfor Europa.

Folk er opptatt av å være tilgjengelige. De kan se innkommende anrop og skrur eventuelt av dataroaming på telefonen. SMS trenger ikke data.

Det er ca. 240 000 privatkunder igjen på fasttelefoni i Norge. Vil tro de fleste av disse også har mobilnummer. Må være en marginal problemstilling.

Punkt 3 og 4; det er flyselskapets ansvar å ha den kontaktinfo på PAX de trenger. (Selv om de skal henvise kunden til andre for å ordne opp).

AI er ikke nevnt i artikkelen. "IFTTT" og automasjon er ikke AI.
 
Re: SAS - service og håndtering av forsinkelser og kanselleringer (splittet)

Enig, noen ganger får jeg tilbud om å sjekke inn, noen ganger får jeg info om gatebytte, men faktisk de fleste gangene ingenting. Om det har med at jeg reiser på standby vet jeg ikke, men opplever det veldig tilfeldig
Det er vel ikkje alle som brukar denne, men appen plar få med seg det meste som skjer, på avreisedag, om ikkje anna. Åresvis (bank i bordet) sidan eg har vore borti særleg irr som har vore skikkeleg plagsom. Sist hjalp ikkje appen (viste flyet i rute) sidan berre første del av TRD-BOO-TOS var kansellert.
 
Re: SAS - service og håndtering av forsinkelser og kanselleringer (splittet)

Flyselskapene har mulighet til å ta i mot informasjonen, men når tredjepart i form av online reisebyråer velger å ikke videresende informasjonen (eller bytter den ut med egen kontaktinformasjon som de oversender) så står man der. Oppsummert så synes jeg han skyter for mye på flyselskapene (slik jeg leser artikkelen), som i en del av tilfellene i sommer er uten skyld. Er man på chartertur er det charterselskapet, ikke flyselskapet, som skal rydde opp (ref Ving-problemene). Har man booket gjennom reisebyrå og reisen blir endret/kansellert før avgang så skal man forholde seg til sitt reisebyrå osv. Det er jo nok eksempler på folk som klager på at $SettInnNavnPåOTA ikke gir beskjeder, ikke fikser ting eller at det ikke er mulig å få tak i dem.
:
Dette er jo problemstillinger som like aktuelle den gangen jeg satt som billett trykker paa Fornebu og LN-MOW ikke engang hadde blitt ansatt i SAS (med andreordveldiglengeside(tm) .... naar det forblir like uloest - er det kanskje paa tide aa tenke litt utenfor boksen ?

Nå blander du litt roller her. Hovedproblemet er at reisebransjen (som er noe helt annet enn flybransjen) i mange tilfeller ikke gir flyselskapene den informasjonen de trenger. Og når de heller ikke gjør informasjonen tilgjengelig, blir det vanskelig å informere. Kjøper du en billett f.eks. hos KIWI.com som vel er stortilbyder på f.eks. Finn, er ingen av kundens kontaktdata tilgjengelig for flyselskapet. Og det har ingenting med deres datasystemer å gjøre. Og det er ikke kundens feil heller, men reisebyråets.

Nei nei og atter nei - det er idag 100% flyselskapene sitt problem, problemet har vaert identisk siden SAS mottok nye DC-9-41 og med all den utviklingen man har med kommunikasjons plattormer med kundene - hvorfor staar selskapene paa stedet hvil og peker fingrer - (PS endel selskaper har loest dette - og har f.eks. 6% klager paa statistikken du la frem on Via Air ^_^)

Hvor stort problem er disse punktene egentlig for SAS?

I EU/EØS koster data, minutter og SMS det samme som i Norge. SAS flyr til 5 land utenfor Europa.

Folk er opptatt av å være tilgjengelige. De kan se innkommende anrop og skrur eventuelt av dataroaming på telefonen. SMS trenger ikke data.

Det er ca. 240 000 privatkunder igjen på fasttelefoni i Norge. Vil tro de fleste av disse også har mobilnummer. Må være en marginal problemstilling.

Punkt 3 og 4; det er flyselskapets ansvar å ha den kontaktinfo på PAX de trenger. (Selv om de skal henvise kunden til andre for å ordne opp).

AI er ikke nevnt i artikkelen. "IFTTT" og automasjon er ikke AI.

Endelig noen som tenker i nye baner - og noen selskaper tenker langs de samme linjene....og vaager aa kommunisere med kundene uten aa vaere laast til mobil telefon nummer - jeg vet at ofte er App'er dommedags konstruksjoner blant noen her inne (selv noen med tuing IT bakgrunn) men en boer huske at man ikke maa ha enkelt loesninger som oppfyller 100% - men et sett med loesninger som tar seg 90-95% av kommunikasjonen....i dag kommuniserer min hovedleverandoer av Fly Reiser meget effektivt via App'en (jeg er ikke redd for apper), jeg vet ikke om reisebyraaet vaart (Egencia) videre sender telefon nummeret mitt (men jeg mottar 0 sms/telefoner og har null behov for det) derimot faar jeg allt det jeg trenger via App'en. App'en vet i dag at jeg er i terminalen, ikke har sjekket inn bagasje og kan raskt inkludere meg om en kan faa en gruppe (kriterier: er i terminalen har ikke sjekket inn bagasje) med en tidligere flight, det klarte selv United i 2014 !

SMS / Telefon mister store kunde grupper - hvor sitte aa se paa noe en ikke har klart aa loese paa 35 aar......og peke fingerer:headbang
 
Re: SAS - service og håndtering av forsinkelser og kanselleringer (splittet)

Basert på hva som skrives på SAS sin Facebookside, så ser man at SAS ikke sender strandede pax med DY, men heller lar folk som skulle reist i dag, vente helt til mandag og ledige plasser på SAS, selvom DY har plasser i morgen formiddag. Må jo være uhorvelig dyrt å være så standhaftige?? En ekstra natt på hotell, et ekstra døgn med mat, og ikke minst; Hoppande gærne pax.

Når noen bekjente sto fast når DY surret i fjor sommer, ble de sendt med SAS.
 
Re: SAS - service og håndtering av forsinkelser og kanselleringer (splittet)

Basert på hva som skrives på SAS sin Facebookside, så ser man at SAS ikke sender strandede pax med DY, men heller lar folk som skulle reist i dag, vente helt til mandag og ledige plasser på SAS, selvom DY har plasser i morgen formiddag. Må jo være uhorvelig dyrt å være så standhaftige?? En ekstra natt på hotell, et ekstra døgn med mat, og ikke minst; Hoppande gærne pax.

Når noen bekjente sto fast når DY surret i fjor sommer, ble de sendt med SAS.
Hva om man tar saken i egne hender, vel og merke etter å ha konferert med reiseforsikringen, for deretter å la de ta seg av folkene?

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
 
Re: SAS - service og håndtering av forsinkelser og kanselleringer (splittet)

Hva om man tar saken i egne hender, vel og merke etter å ha konferert med reiseforsikringen, for deretter å la de ta seg av folkene?

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk

Standard svar fra 98% - å, nei det er SAS som skal betale. :headbang
Hvorfor har de da reiseforsikring i det hele tatt:8:
 
Re: SAS - service og håndtering av forsinkelser og kanselleringer (splittet)

SAS leier nå inn gammelt metall for å bøte på krisen.
Fra Flysmart24.no:
SAS-krisen fører nå til at selskapet leier inn et 27 år gammel fly i faste ruter. Flyet operer også på norsk rute. Flyet eies av det danske flyselskapet DAT.
Det gamle flyet brukes på en rekke europeiske ruter ut fra Danmark, og har også vært brukt på ettermiddagsavganger fra København til Bergen ved flere anledninger – senest tirsdag.
https://flysmart24.no/2018/08/08/sas-bruker-27-ar-gammelt-fly-i-sommer/
 
Re: SAS - service og håndtering av forsinkelser og kanselleringer (splittet)

Fristende med en MD80-tur, men dyr moro. 3099 én vei BGO-CPH både i dag og i morgen.
 
Back
Top