Valg av bonusprogram i OneWorld

Har brukt både Finnair Pluss, BAEC og AAdvantage mere tidligere og fått fordeler ut av det, men er nå uten status hos alle.

Har 2 utfordringer:
a) Hvordan på reservert sete på en businesstur med BA jeg har i høst uten å måtte betale 965,- hver vei? Trenger for eksempel statusmatch til Saphire-nivå hos noen i One world, men for en chanllenge må jeg jo både betale like mye først og så må jeg ha en annen tur med One World først. Er det andre muligheter?

b) Hvordan få mest ut av en businesstur med BA til USA i høst og 2 med AA i økonomi neste år? Har satt opp hvor mye jeg vil tjene av forskjellige typer poeng hos de forskjellige, men er egentlig fortsatt forvirret da programmene er så forskjellige. Ser ut til at alle unntatt BA bruker kalenderår for opptjeningen. Det taler for BA hvor jeg får alle flightene i samme opptjeningsperiode.

Har EBG.

Vært litt frem og tilbake med Statusmatch hos Air Berl. Jeg fikk først nei, men to uker senere fikk jeg og familien statusmatch til OW Saphire. Mener det finnes en link her til offesiell match-side.

Vært litt frem og tilbake med Statusmatch hos Air Berl. Jeg fikk først nei, men to uker senere fikk jeg og familien statusmatch til OW Saphire. Mener det finnes en link her til offesiell match-side.

Var alle som søkte (familien som du skriver) *A Gold?

Hvis man legger inn et gullkort i bookingen på BA i C, er det kun fritt setevalg for innehaveren av kortet, eller også den andre passasjeren som er i bookingen, men som er statusløs?

Hvordan går det med å shoppe litt for samme booking?
-å ha brukt kort A når man booket
-endre bookingen til kort B hvor man har fått statusmatch
-så endre til C for opptjening når man flyr

Hvis man legger inn et gullkort i bookingen på BA i C, er det kun fritt setevalg for innehaveren av kortet, eller også den andre passasjeren som er i bookingen, men som er statusløs?
Samtlige i bookingen

Hos BA vil også samtlige i bookingen nyte godt av ekstrabag-fordelen til kortholder. Kun kortholder har fordel av økt bag-vekt der det slår inn.

Er det ikke tre inkluderte innsjekkede bagasjer i Club World da?

Man kan velge sete for alle på samme booking.

Jeg har ikke peiling på OW og trenger noen tips.

Er det noen av programmene i Oneworld som gir 200 % med BA i klassen "I" (discounted business)?

Skal ut å fly BA OSL - LHR (J), LHR - SAN (I), SAN - LHR (I), LHR - OSL (J) og lurer på hvilket OW program som gir best opptjening, samt best redemption muligheter.

Ser at jeg lander på rett i underkant av 20 000 avios om jeg velger BA EC.

Last edited:
Er det noe sted man får mer for Qatar-flightene sine enn noe annet sted? Jeg fløy fra OSL til BKK via DOH i dag og ble plutselig usikker på hvor jeg skal putte poengene. Den eneste OW-flyvningen jeg har hatt fra før er OSL-LHR-BOS / JFK-LHR-OSL for noen år siden og derfor nesten 8000 avios hos de. Likte QR veldig godt og kan tenke meg å bruke de igjen, spesielt hvis de fortsetter med tilbudene de har hatt i det siste.

Er det noe sted man får mer for Qatar-flightene sine enn noe annet sted? Jeg fløy fra OSL til BKK via DOH i dag og ble plutselig usikker på hvor jeg skal putte poengene. Den eneste OW-flyvningen jeg har hatt fra før er OSL-LHR-BOS / JFK-LHR-OSL for noen år siden og derfor nesten 8000 avios hos de. Likte QR veldig godt og kan tenke meg å bruke de igjen, spesielt hvis de fortsetter med tilbudene de har hatt i det siste.

http://www.wheretocredit.com/qatar-airways/i

Skift ut booking-classe I med ein anna hvis det ikkje er den du hadde.
Personlig så tjener eg opp i AA, med enkelte innskudd i BA (ekstremt nyttig for korte award-turar). QR har god opptjening, men er ikkje særleg nøgd med mogleghetene for å bruka dei.

Takk! Jeg ser nå at jeg hadde en klasse som såvidt gir 50 øre i poeng, så da er det ikke så mye å tenke på nå nå uansett. Jeg vil vel si at jeg flyr omtrent like mye østover, som vestover, men de aller fleste flightene er *A.

Back