Vad händer med gamla kommersiella flygplan?

Quagmire

Newcomer
Vad händer med gamla kommersiella flygplan?

En liten fundering: Om stora flygbolag som SAS och British Airways idag bestämmer sig för att förnya sig och införskaffa nyare, tystare, mer bränslesnåla flygplan, vad gör man med de gamla planen? Eftersom SAS-flottan har en genomsnittålder på mer än 11 år antar jag att många av flygplanen är svåra att sälja i Europa eller Nordamerika.

Säljs planen till Afrika och Asien eller skrotas de? Någon som har koll på detta?

Tacksam för svar!
 
Re: Vad händer med gamla kommersiella flygplan?

images
 
Re: Vad händer med gamla kommersiella flygplan?

Ok, så om vi säger att SAS vill göra sig av med ett 15 år gammalt MD81-plan så skrotas det med största sannolikhet? Är det ingen som säljer gamla plan till Afrika längre? :)
 
Re: Vad händer med gamla kommersiella flygplan?

Nå eier vel ikke SAS så veldig mange av sine fly lengre. Dermed går vel disse tilbake til sine respektive eiere for ny lease. Evt. lagring på et dertil egnet sted (les: ørken).
 
Re: Vad händer med gamla kommersiella flygplan?

Nej, precis. Enligt senaste årsredovisningen var 185 av deras 260 flygplan leasade. Det jag mest undrade var om det kan finnas någon begagnatmarknad i någon annan världsdel för planen om de inte anses duga för större västerländska flygbolag.
 
Last edited:
Re: Vad händer med gamla kommersiella flygplan?

Det er en del, men ikke nok til aa ta alle maskinene som blir ledige.
 
Re: Vad händer med gamla kommersiella flygplan?

En liten fundering: Om stora flygbolag som SAS och British Airways idag bestämmer sig för att förnya sig och införskaffa nyare, tystare, mer bränslesnåla flygplan, vad gör man med de gamla planen? Eftersom SAS-flottan har en genomsnittålder på mer än 11 år antar jag att många av flygplanen är svåra att sälja i Europa eller Nordamerika.

Säljs planen till Afrika och Asien eller skrotas de? Någon som har koll på detta?

Tacksam för svar!

Generellt brukar utrangerade flygplan från Europa och Nordamerika hamna i Afrika, Sydamerika eller Sydostasien. Av SAS MD-80-flotta har redan många gått till Allegiant i USA, dit även FlyNordics samtliga MD-80 kommer att levereras under de närmaste åren.
 
Re: Vad händer med gamla kommersiella flygplan?

Generellt brukar utrangerade flygplan från Europa och Nordamerika hamna i Afrika, Sydamerika eller Sydostasien. Av SAS MD-80-flotta har redan många gått till Allegiant i USA, dit även FlyNordics samtliga MD-80 kommer att levereras under de närmaste åren.

Tack så mycket för ett utförligt svar!

Tack ni andra också :)
 
Back
Top