Uvirkelig lørdag 23 juli

Status
Not open for further replies.
Re: Uvirkelig lørdag 23 juli

Og i kveld klokken 2130 flyr SK7081 B736 LN-RPF OSL-BOO-TOS-KKN-OSL(ferry) med mange av de unge AUF`ene som er nordfra som skal få komme seg hjem. Dette vil jeg si er meget godt gjort av SAS at de klarte å finne ett fly som kunne fly disse hjem til nord. Og all skryt går til SAS at de klarte å skaffe ett fly, selv i disse travle chartertider på sommeren.

Helt enig at dette er flott gjort av SAS, men det skal sies at det ikke er noen sensasjon at de har ett sparefly en Lørdag kveld midt i fellesferien.

Ingen gode dager dette. Har vært sjokkerende og veldig trist å følge nyhetene disse dagene.

Har slektninger på besøk fra USA, som trodde de kom til stille, rolige og trygge Norge. De skulle egentlig til Oslo i går, men de ombestemte seg heldigvis.

Sender de varmeste tanker til alle som måtte være berørt av disse grusomme handlingene.

Det er sjokkerende og uvirkelig det som skjer og har skjedd igår og også i dag. Rett og slett helt uvirkelig

Jeg vil også sende min størst medfølelse til de overlevende, pårørende og til de som mistet sine i hva som ikke kan kalles noe annet enn en masaker.

Tankene i dag går til hendelsene i Oslo og på Utøya, til de som er direkte rammet, pårørende og andre. Uvirkelig og ufattelig...

Death leaves a heartache no one can heal, love leaves a memory no one can steal ♥ ♥ ♥

Selv mere enn en dag senere virker det alt surreal. Kan det virkelig vaere sann? Aldri i mine villeste tanker ville jeg kunne har tenkt meg som slike ting skulle skje i Norge, med en gjerningsman fra Norge. Det hva enda mer sjokkerer er perversjonen av gjerningsmannen. Skyte pa ungdommer som er pa ferie. Vi hadde her nede skyte-episoder i skoler, men dette er en helt annen dimensjon. Dette er masse-drap, intensjonelt og med full fravaer av en eneste menneskelig emosjon.

Mine tanker gar ut til de mange paberörte familier. For en tragedie er dette. Ingen foreldre skulle ga til grav av sitt eget barn. Og snart ma over 80 familier begraver sine döttre og sönner. Jeg har sett mye i mine arene i THW, men dette er noe som ogsa bekymrer meg sterk. Mange vil trenge mye stötte i de arene fremover.

For gjerningsmannen sa kan jeg bare föle dypt avsky. Jeg ville ikke arrestert mannen, da blir jeg aerlig. Na far han en platform for sine sinn-syke ideer, som har en tendens a forhane de mange uskyldige ofre. Det hva smerter mest er faktum at ingen straff, hva som helst, vil vaere fair-enough for denne mannen som tok livet av sa mange og sa mange sa unge som hadde en hel liv foran seg.

Är i Spanien och har följt detta via svenska och norska websidor. Att något sådant här inträffar är ju helt otroligt. Det närmaste jag kan komma på i närheten är ju den finländare som sköt i Vanda...
Men som tidigare har sagt, i dag är vi alla norrmän och vi lider med er!

Og her i loungen på EWR er det tydelig å se hva som opptar folk. Men ser lett hva folk her leser i aviser og på padder og PCer.

Æ har ikke ord... å orke ikke skrive på bokmål engang.... drar t Oslo på mandag... Har vænna som må trøstes... Rætt å slætt uvirkelig.... D som e vikti e at vi står sammen! Vi må alle sammen komme sterkere ut av d hær...

Fløyet Charter i dag T/R CHQ fra en vestlandsby.
Var en merkelig, lang, og tung dag.
Mange berørte passasjerer, og feriemodusen var ikke helt til stede.
Hele omfanget slo oss veldig da vi landet og så flagg på halv stang.

uvirkelig føles den ja.....

men virkelig nok, mer enn virkelig nok!
Vond har dagen vært, spesielt for alle disse som nå savner sine kjære, og ikke minst de som enda ikke vet!

Nå er NRK sending slutt, og de spiller "ensomme stunder" av Ole Bull
ikke noe dumt valg. Men samtidig, vi står sammen i sorgen
Vi skal kjempe for et godt, inluderende åpent samfunn

og så er det godt at gjeningsmann er bak lås og slå, og han vil få sin rettergang. (om de nå har tatt alle..? )

Jeg har ikke noe problem med å forstå at man kan føle behov for å ønske mannen både det ene og det andre, men vi må holde fast ved rettstaten også mht hans rettssak.

Det er stor avstand mellom talen tidl pr Bush holdt 12.sept 2001, og statsm Stoltenberg i dag 23.juli 2011, heldigvis (uten sammenlikning forøvrig)

god kveld herfra

Tror ikke det er mulig å tenke seg hvor grusomt det var på Utøya i går.
Bare timer før dette skjedde reiste vi fra hytta til svigermor som ligger på andre siden av Tyrifjorden med utsikt rett mot Utøya. Vi så lysene og hørte musikken derifra. Vi snakket om hvor herlig de hadde det der ute.
Torsdag morgen var jeg ute og tok et stemningsbilde. Bare litt over et døgn etter er idyllen man kan skimte midt på blitt snudd helt rundt.

Har nå sett mangfoldige timer på tv. Men en kan bare ikke forstå grusomhetene.

S

Attachments

• ImageUploadedByTapatalk1311458208.202302.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1311458208.202302.jpg
    88.4 KB · Views: 346

Dagen i Sarpsborg ble tragisk nok avsluttet med et drap i byen pga knivstikking:headbang og skudd fra politiet.

Så ja denne dagen har vært virkelig uvirkelig.

For gjerningsmannen sa kan jeg bare föle dypt avsky. Jeg ville ikke arrestert mannen, da blir jeg aerlig. Na far han en platform for sine sinn-syke ideer, som har en tendens a forhane de mange uskyldige ofre.

Desverre har du helt rett. Ved å arrestere mannen og gi ham en 'rettferdig' rettergang, har vi spilt kortene rett i hånden hans. Nå har han fått seg en scene hvor han kan propagandere for sitt syn og ett navn som gir ham et stort og lydhørt publikum. Og når rettsaken er over, vil vi få bøker og andre skrifter produsert på cella. Det synes mer og mer åpenbart at dette er en kalkulert plan fra hans side og grunnen til at han lot seg så lett pågripe.

Desverre har du helt rett. Ved å arrestere mannen og gi ham en 'rettferdig' rettergang, har vi spilt kortene rett i hånden hans. Nå har han fått seg en scene hvor han kan propagandere for sitt syn og ett navn som gir ham et stort og lydhørt publikum. Og når rettsaken er over, vil vi få bøker og andre skrifter produsert på cella. Det synes mer og mer åpenbart at dette er en kalkulert plan fra hans side og grunnen til at han lot seg så lett pågripe.
Bok har vi allerede fått. Hans egen 1500 siders detaljerte beskrivelse av planlegging og utførelse av ugjerningen. Han har faktisk planlagt dette i 9 år, og det mest skremmende er at det gies rom for tolkninger som går på at at han er del av et nettverk på flere personer i flere land.

OJB: Jeg leser alltid dine veloverveide uttalelser nøye! Du har selvfølgelig helt rett. Han skal behandles i forhold til gjeldende regler. Men man synes vel at landets lover og regler ikke strekker helt til i forhold til de forhold han er tiltalt for og som han nå vel mer eller mindre har innrømmet.

Når man ser litt tilbake på Stortingets avgjørelse for noen år siden at Norge ikke kan benytte seg av dødsstraff selv i Krigsstid, må man jo ha lov til å stille seg spørsmål om hvorvidt denne avgjørelsen ble tatt i en rikitig tid?

Det er tydelig som andre også omtaler at hans handlinger var veloverveid. Man kan vel allikevel spørre seg om hva som var hovedtanken bak når han foretar en så dramatisk bombesprengning fredag kl 1530 i fellesferien i forhold til om han hadde foretatt tilsvarende en tirsdag kl 1400 utenom hovedferiene? Så da må vi kanskje se for oss at angrepet på Utøya var hovedangrepet?

Og selv om man vet at han vil bli behandlet i forhold til norsk lov, vet man jo at de som allerede sitter bak murene har en striks internjustis i forhold til enkelte lovbrytere, så man kan jo håpe at en slik justis hjelper oss i forhold til at vi kan slippe å se denne samfunnsfiende nr 1 på gaten igjen i fremtiden.......

Det er vel nettopp disse verdiene det norske demokratiet er tuftet på, og som er angrepet nå, nemlig ytringsfrihet og "likhet for loven". Det er klart han skal få lov å gi ut bøker hvis han vil og får det til. Det er klart han skal få en rettferdig rettergang. Hvis vi fraviker disse grunneggende kjennetegnene på et sivilisert samfunn, har han oppnådd det han ville. Da har han med de uhyrlige handlingene sine lyktes i å endre samfunnet i den retningen han vil. Det ville være et gigantisk nederlag.

Det er klart det var en kalkulert plan fra hans side. Hadde han ikke lagt fra seg våpnene med en gang, hadde han vært skutt. Han hadde skuddsikker vest, så beredskapsstyrkene hadde siktet etter og truffet hodet.

I Norge har vi forvaring i tillegg til straff for de tilfellene hvor man antar at straff ikke er nok. Hensynet bak forvaringsinstituttet er renovasjon, altså allmennhetens krav på beskyttelse. Forvaring er oppbevaring på ubestemt tid. Du kan bli sittende livet ut. Du kan ikke benådes.

Sammenligningen med Treholt er lite treffende, selv om benådningen av Treholt kan kritiseres. Treholt hadde mektige venner i AP og utgjorde etter kort tid ingen fare for allmennheten. Det var heller ingen gjentakelsesfare. Massedrapsmannen har imidlertid bare uvenner i AP, utgjør en stor fare for allmennheten og det vil sannsynligvis alltid være gjentakelsesfare. Dessuten stiller massakre av barn og ungdom i en annen liga når det gjelder avskyelighet.

Mannen är uppenbarligen väldigt mentalt sjuk.
Han ser sig själv som korsfarare och tempelriddare med en viktig uppgift, som han nu har utfört.
Är det möjligt i Norge att döma en sinnenssjuk människa till fängelse eller förvaring?
I Sverige är det inte möjligt att döma en allvarligt sinnessjuk mäniska till fängelse. Personen döms här till vård. Däremot "friska" människor kan dömas till livstids fängelse.

Last edited:
Det er vel nettopp disse verdiene det norske demokratiet er tuftet på, og som er angrepet nå, nemlig ytringsfrihet og "likhet for loven". Det er klart han skal få lov å gi ut bøker hvis han vil og får det til. Det er klart han skal få en rettferdig rettergang. Hvis vi fraviker disse grunneggende kjennetegnene på et sivilisert samfunn, har han oppnådd det han ville. Da har han med de uhyrlige handlingene sine lyktes i å endre samfunnet i den retningen han vil. Det ville være et gigantisk nederlag.

Det er klart det var en kalkulert plan fra hans side. Hadde han ikke lagt fra seg våpnene med en gang, hadde han vært skutt. Han hadde skuddsikker vest, så beredskapsstyrkene hadde siktet etter og truffet hodet.

I Norge har vi forvaring i tillegg til straff for de tilfellene hvor man antar at straff ikke er nok. Hensynet bak forvaringsinstituttet er renovasjon, altså allmennhetens krav på beskyttelse. Forvaring er oppbevaring på ubestemt tid. Du kan bli sittende livet ut. Du kan ikke benådes.

Sammenligningen med Treholt er lite treffende, selv om benådningen av Treholt kan kritiseres. Treholt hadde mektige venner i AP og utgjorde etter kort tid ingen fare for allmennheten. Det var heller ingen gjentakelsesfare. Massedrapsmannen har imidlertid bare uvenner i AP, utgjør en stor fare for allmennheten og det vil sannsynligvis alltid være gjentakelsesfare. Dessuten stiller massakre av barn og ungdom i en annen liga når det gjelder avskyelighet.

Dette er noe av det klokeste jeg har lest om denne saken siden Fredag!

Jeg er veldig glad for at gjerningsmannen er tatt, og at det ikke er utenlandske terror organisasjoner som staar bak.
Min lille datter ble livredd da hun fikk vite at mange barn og ungdommer var skutt, men slo seg til ro da vi kunne fortelle at han som drepte de var tatt av politiet og skal i fengsel.

Jeg synes det er en avskylig handling, og lurer veldig paa hva som faar folk til aa gjoere slike ting. Vi har alle vaert mer eller mindre like fra starten av, men for noen saa gaar det galt underveis. Og det er alltid en aarsak til at ting blir som de blir. Ikke missforstaa meg, og tro at jeg ikke oensker han straffet, men jeg lurer paa hva som har hendt med han, hva som har gjort at han har faatt dette voldsomme hatet.

Status
Not open for further replies.
Back