Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Nå som det etterhvert er andre aspekter enn korona, som direkte og indirekte påvirker flytrafikken, så lager vi en slags samletråd for 2023


Først ute er Widerøe, som forventer en vledig svak vinter, men enn sterk sommer

Bak betalingsmur, men finnes i adegns Aftenposten
https://e24.no/naeringsliv/i/VP4Pxl/wideroee-varsler-bekmoerk-vinter-men-glohet-reisesommer

Widerøe varsler bekmørk vinter, men glohet reisesommer
 
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Vanskelig å forholde seg til prosentene de slenger ut, da det er litt vanskelig sammenligne epler mot epler mistenker jeg, men ser både Ving og TUI stadig er ute å melder om sterkt salg av reiser. Både i vinter og kommende sommer
 
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Uke to endte på -13% målt mot 2019, mens uke 3 foreløpig ligger på -17%. Dog tror jeg at hvis man nå sier at markedet er -15% mindre enn i 2019, så tror jeg man er rimelig innenfor en akseptabel feilmargin
 

Attachments

  • Avinoruke3-23.PNG
    Avinoruke3-23.PNG
    71.1 KB · Views: 1,366
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Jeg satt i utkanten av en diskusjon på jobben her forleden og hørte en del faste spaniareisende klage sin store nød over hvor dyre flybillettene var blitt for sommerens reiser. Dette er folk som ikke reiser charter, men har leiligheter eller organiserer sine egne overnattinger osv. Hvis det nå faktisk er blitt dyrere å fly på en del typiske feriedestinasjoner, så øker vel ikke akkurat det heller salget.
 
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Passasjertallene har startet stige, som mer eller indre forvnetet i henhold til sesongsvingningene så holder ennå følge med den vanlig utviklingen, så man så faktisk en liten forbedring fra -16% bak 2019 i uke 3 til -15% i uke 4
 

Attachments

  • Avinoruke4-23.PNG
    Avinoruke4-23.PNG
    72.6 KB · Views: 1,198
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Jeg satt i utkanten av en diskusjon på jobben her forleden og hørte en del faste spaniareisende klage sin store nød over hvor dyre flybillettene var blitt for sommerens reiser. Dette er folk som ikke reiser charter, men har leiligheter eller organiserer sine egne overnattinger osv. Hvis det nå faktisk er blitt dyrere å fly på en del typiske feriedestinasjoner, så øker vel ikke akkurat det heller salget.

Gjelder ikke bare på Spania. Følger med på syd Frankrike og det er også svinedyrt i forhold til tidligere.
 
Last edited:
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Hotellpriser er jo helt ville for tiden rundt om nå, så det hjelper neppe på reiselysten heller.
 
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Gjelder ikke bare på Spania. Følger med på syd Frankrike og det er også svinedyrt i forhold til tidligere.

Men er de noe høyere enn i fjor?

Nå er vi jo inne på veldig annekdotiske bevis, men til NCE synes jeg prisnivået er veldig likt som i fjor. Da holdt flyselskapene prisene veldig høye mye lenger enn normalt, frem til de tydeligvis trengte å fylle flyene og satte de kraftig ned langt nærmere avreise enn hva jeg har opplevd tidligere.

Min strategi for returen min fra NCE i august er i hvertfall å vente så lenge som mulig med å booke, da det er begrenset hvor mye dyrere enn mest sannsynlig vil bli
 
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

For USA virker det som om hotellpriser og fly fra Europa har gått ned ganske mye fra i fjor, i alle fall basert på mine to planlagte ferier. Er billigere å fly til USA enn til Søreuropa i mange tilfeller.
 
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

For USA virker det som om hotellpriser og fly fra Europa har gått ned ganske mye fra i fjor, i alle fall basert på mine to planlagte ferier. Er billigere å fly til USA enn til Søreuropa i mange tilfeller.

Enig med flypriserne til USA. Det er markant billigere end sidste år. Hotelpriserne synes jeg ikke er ændret markant - i hvert fald ikke mere end, hvad er kan forklares med fald i dollarkursen...
 
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

For USA virker det som om hotellpriser og fly fra Europa har gått ned ganske mye fra i fjor, i alle fall basert på mine to planlagte ferier. Er billigere å fly til USA enn til Søreuropa i mange tilfeller.

Ja, det har jeg også "bevis" på fra reiseregninger fra 2-3 USA turer sommer/høst i fjor som var svinedyre og 4 planlagte nå i vår som er på 2019 nivå (more or less).

Vi ser vel det samme på deler av Asia nå, som vi så på USA for et år tilbake.

Men er de noe høyere enn i fjor?

Trodde det, men mulig minnet feiler. Uansett er det vel en god ide å vente.
 
Last edited:
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Anekdotisk føles (i hvert fall fly) rimeligere i år enn i fjor, og da har vi tatt med at man nå trenger 3 seter på flyet i stedet for bare 2. Leiebil føltes stivere priset og er fortsatt ikke overbevist om at prisen jeg fikk på det ikke er feilprising.
 
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Jeg elsker tråder med synsing.. Vi har mye USA i år i tillegg til Spania, Frankrike og Thailand. Vi (Dragen) har budsjetert mininumum 50% høyere reisebudsjett for 2023 kontra 2019 (som var et brutalt reiseår)

- USA: Hoteller, fly, leiebil 50-100% dyrere.
- Spania: Hoteller nesten det samme, hus litt dyrere, fly og leiebil mye dyrere.
- Frankrike: Fly og leiebil mye dyrere.
- Thailand: Wow!! Fly for fem med fem stjerners "normalt" hotell: Triplet seg.

Så grovt regnet blir privat-reisebudsjettet for 2023 blir ca 2-3 Tesla Y.

Det jo do idioter som oss som holder prisene oppe, firdi vi er dumme nok til å reise for det.
 
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Jag tillhör de som har semesterlägenhet i Spanien. Behöver också hyrbil i åtminstone medelstor kombi då min dotter har med sig en rullstol. Har rest mycket ARN/NYO-BCN sedan 2005 fram till pandemin.
Flygpriserna har ökat långsamt, men 2018-2019 steg de kraftigt på sommaren. Och där håller de sig. Från €150 tur och retur så är det nu svårt att boka under €350 med bagage etc.
Men det är INGENTING mot hyrbil. Jag har kunnat boka bil 4 veckor i juli för så lite som €400 2017-2019. Det var extremt lågt, €800 har varit en mer normal nivå. 2021 och 2022 skulle det ha kostat mig €3500 för fyra veckor...
Så det har lett att alla mina resor 2021 och framåt har skett i bil. Slut på en-veckas resor. Tur att jag inom kort är pensionär och antal semesterdagar inte kommer att vara ett problem.
 
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

USA som land tror jeg har lavere priser enn i fjor på hotell og leiebiler, men de store reisemål i ferien vet nok og ta seg betalt. Vi går stort sett mot strømmen, og reiser i lav eller skulder sesong, f eks Arizona i fjor høst rett før skolene begynte.
Fly billetter har vel holdt seg ganske stabile, mye høyere enn i Europa, med svært høye priser i trykk periodene.
Problemet er og at nordmenn har blitt vant til 199nok billetter til Syden(hvor det nå enn er). Med nye fly over en milliard, fuel, forsikring, lønn og litt særnorsk flyskam avgift, så kommer nok ikke prisene ned der de var på en stund.
 
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Fall i pasasjertall i uke 5, både relativt og absolutt. Så fra -14% til -17% målt mot 2019.

Om det er en liten Flyr-effekt inni her er vanskelig å si, men ikke umulig det kan forklare et prosentpoeng eller to
 

Attachments

  • Avinoruke5-23.PNG
    Avinoruke5-23.PNG
    72.6 KB · Views: 803
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Ser Flyr uoffisielt nevnte beleggtall på over 80% for januar og Norwegian for januar nevner «fulle fly til Syden». Så tyder vel på at akkurat det segmentet går bra
 
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Nå har det jo aldri vært så mye der ute uansett, men på OSL er det egentlig primært når man drar fra C-gatene man føler trafikken ikke helt er tilbake. Ritazza og kiosken innerst er jo åpen, men Norgesglasset er ennå stengt og det står et tomt og ledig lokale lenger ut
 
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Norwegian sier de merker lite til økte renter og inflasjon

Oslo (Infront TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle har ikke opplevd eller sett tegn til makroeffekter fra økte renter og inflasjon i selskapets bookinger.

Det sier konsernsjef Geir Karlsen til TDN Direkt torsdag.
 
Back
Top