Utfasing av B747

Ser det står «CAT 1 ONLY» Var det vanlig, eller var det noe spesielt på akkurat dette flyet? Trodde alle 747 var minst CAT 2..?

Dette flyet var vel ikke vedlikeholdt for Cat II, husker ikke i farten.
Kanskje hadde ikke selskapet godkjenning heller, alle selskap av denne typen er forskjellig.
Jeg fløy for er selskap som hadde classic 747 godkjent for Cat III men det var i midtøsten hvor dem hadde bestilt jumboer fra Boeing med alt mulig slags ekstra utstyr.

Saudia setter tilsynelatende inn B747-400 i reguler trafikk mellom JED og ALG til våren. Antakelig operert av Air Atlanta Europe, som da evt. må hente ut noen fly fra langtidslagring.
Vet ikke om noen har noen flere detaljer om det ruteprogrammet?

Attachments

• Screenshot 2023-02-22 152254.jpg
    Screenshot 2023-02-22 152254.jpg
    57.2 KB · Views: 1,201
Saudia setter tilsynelatende inn B747-400 i reguler trafikk mellom JED og ALG til våren. Antakelig operert av Air Atlanta Europe, som da evt. må hente ut noen fly fra langtidslagring.
Vet ikke om noen har noen flere detaljer om det ruteprogrammet?

Lukter hadj .. Air Atlanta er store på den trafikken.

Lukter hadj .. Air Atlanta er store på den trafikken.

Ja, sikkert Hadj.
Fløy endel slike selv på Saudia kontrakter og så mye Air Atlanta i samme ærend.
(Dem hadde utrolig snærtne vertinner fra Island, friske pust i Jeddah må vite. :cool:)

Kanskje dere har rett, men det ser ut som en vanlig ruteflyging for min del. Hadj er ved månedskiftet juni-juli i år. Det kan eventuelt være umrah-turisme som selges direkte på Saudia sine hjemmesider. Ser at noen flyginger på samme rute også opereres med A300.

Air Atlanta Europe 9H-AZA tok av fra Kemble i går og fløy til Jakarta, med fuel stop i Liege.

Last edited:
Om flytype og antagelse om Air Atlanta stemmer, så er det i så fall snakk om TF-AMH, siden den er "mixed"

Kanskje dere har rett, men det ser ut som en vanlig ruteflyging for min del. Hadj er ved månedskiftet juni-juli i år. Det kan eventuelt være umrah-turisme som selges direkte på Saudia sine hjemmesider. Ser at noen flyginger på samme rute også opereres med A300.

Air Atlanta Europe 9H-AZA tok av fra Kemble i går og fløy til Jakarta, med fuel stop i Liege.

Det var også noe som het Teacher's Hadj i sin tid, alle lærere skulle hjem på sommerferie. Sikkert mest til India, husker ikke detaljene, men vi som var lavest på lista måtte være igjen etter vanlig hadj for å fly resten av det.
Vi malte til og med (de mest skranglete) flyene for å se ut som Saudi sine maskiner så disse kontraktene gikk nesten året rundt.
Glad jeg slipper å se sandkassa noe mere på nært hold, huttetu..:8:

Jeg har ennå ikke somlet meg til å reise med B747. Jeg må prøve å få tatt en tur en gang før de forsvinner for godt. Lufthansa beholder forhåpentligvis 747-8 en del år ennå så muligheten er jo der. Interkontinentale reiser er fremdeles uaktuelt for min del. Trenger nok et år til der alt er stabilt før jeg begir meg ut på noe slikt.

Aeroroutes har laget en oppsummering over ruter planlagt fløyet med 747 sommeren 2023

https://www.aeroroutes.com/eng/230327-ns23747

The following is a list of Boeing 747 operator’s planned passenger scheduled service during Northern summer 2023 season between 26MAR23 and 28OCT23. Information is correct as of 26MAR23, although further changes may be adjusted pending on market demand and operational requirement.

Last edited:
Back