Utdanning: Det å bli pilot...

Flight Cancelled

Bonusjeger
Utdanning: Det å bli pilot...

...har jeg fryktelig mange spørsmål om!

Siden dette er et fly forum så krysser jeg fingrene for at noen her har litt bedre peiling på dette enn det jeg har for øyeblikket.

Jeg har lest veldig mange sider, og har lest både om UiT, Pilot (skole) og Luftfartskolens muligheter til utdanning til å bli pilot, og jeg vil ikke under noen omstendigheter binde meg til millitæret, så den er ut.

Det jeg ønsker er å bli pilot for et litt større flyselskap, slik som SAS, Norwegian, Ryanair, BA, Wizz Air osv. Slike regionale småselskap som bare flyver fokker, dash osv er jeg ikke intressert i, da jeg helst ønsker å fly større fly slik som Boeing og Airbus. Vet at dette høres litt spesielt og "cocky" ut, men det er det jeg ønsker, og hvis jeg først skal gå gjennom med drømmen om å bli pilot, så skal jeg gå helt gjennom med den.

Etter å ha lest hjemmesidene til de tre skolene, lest flere forumer opp og ned, lest flygerutdanning.com/, utdanning.no sine sider om pilot osv så må jeg si at jeg fortsatt er usikker. Og det på mange ting

1. Økonomi - jeg er ikke noen millionær, verken jeg eller familien er noe spesielt super rike, og vi er gjennomsnittslige normenn. Og utdanningen koster jo kjempe masse! Tips?
  2. Utlandet - jeg har lest masse om konvertering osv, og jeg ville helt ærlig likt å tatt det i utlandet, for å komme seg litt bort (bor i utlandet dette året også som utvekslingsstudent for VG2, og jeg må si at jeg liker det!) men dette er ingen must. Tips?
  3. Komme dit jeg vil - som sagt; jeg ønsker å bli pilot i et større selskap og fly litt større fly. Hva bør jeg da gjøre?
  4. Lønn - jeg vil nok få gode nok karakterer (snitt godt over 5), med både R2, Fysikk 2, Kjemi 2 og de harde realfagene, så jeg vil komme meg inn de fleste stedene jeg vil der det går på karakterer, og muligheten for en utdanning som gir jobber som lønner opptill 2 mio. er ikke usannsynlig. Derimot så er det noe å følge drømmen, men en sammensetning av alt er jo det som avgjør. Hvordan vil lønnen til en pilot bli? Jeg har lest MYE forskjellig her.

Tusen takk om du vet noe og legger igjen ett svar! :)

Re: Utdanning: Det å bli pilot...

Det jeg ønsker er å bli pilot for et litt større flyselskap, slik som SAS, Norwegian, Ryanair, BA, Wizz Air osv. Slike regionale småselskap som bare flyver fokker, dash osv er jeg ikke intressert i, da jeg helst ønsker å fly større fly slik som Boeing og Airbus.

Jeg skjønner tanken, men den endrer seg nok etterhvert som du lærer :)

Økonomi - jeg er ikke noen millionær, verken jeg eller familien er noe spesielt super rike, og vi er gjennomsnittslige normenn. Og utdanningen koster jo kjempe masse! Tips?

Ta deg en vanlig utdannelse først og legg deg opp en del penger på egenhånd før du starter utdannelsen. En utdannelse (hvis du ikke kommer inn på UiT) koster fort 800.000 - 1.000.000 og jeg vil ikke anbefale deg å få familie eller slekt til å garantere for et så stort studielån. Og med en annen utdannelse i tillegg har du noe å falle tilbake på hvis flyging likevel ikke var noe for deg....eller kanskje du er så heldig at du finner ut at du ikke vil fly likevel ;)

Komme dit jeg vil - som sagt; jeg ønsker å bli pilot i et større selskap og fly litt større fly. Hva bør jeg da gjøre?

Ta utdannelsen, bygge timer og søke jobber. Det er egentlig ikke en mer komplisert oppskrift enn det, bortsett fra at du bør ha gjort en gjennomsnittlig god jobb på videregående. I tillegg må du passe inn i den personprofilen selskapet ønsker seg hvis de har slike krav. Noen selskaper stiller dessverre bare krav til at du aksepterer kontrakten de har å tilby deg (ikke fast ansettelse). Som du skjønner, bransjen er i endring og det er mange måter å få fly Airbus og Boeing på, men det er ikke sikkert at du får den fremtiden og de betingelsene du ser for deg.

Lønn - jeg vil nok få gode nok karakterer (snitt godt over 5), med både R2, Fysikk 2, Kjemi 2 og de harde realfagene, så jeg vil komme meg inn de fleste stedene jeg vil der det går på karakterer, og muligheten for en utdanning som gir jobber som lønner opptill 2 mio. er ikke usannsynlig. Derimot så er det noe å følge drømmen, men en sammensetning av alt er jo det som avgjør. Hvordan vil lønnen til en pilot bli? Jeg har lest MYE forskjellig her. [/list]

Lønn kan være alt fra 250.000 til 1.5-2.0 millioner (når du nærmer deg 60 år). I tillegg må du regne med mye reising og overnattinger borte fra hjemmet, ukurrante arbeidstider, arbeid i høytider, helger osv, noe som medfører ustabilt familieliv. Så har du så gode muligheter i andre bransjer, så styr unna pilotyrket ;)

Vet ikke om dette hjalp så veldig mye på motivasjonen egentlig, men stå på og følg drømmen! :)

Det beste tipset jeg kan gi deg; finn på noe annet. Flybransjen er på vei et sted der ingen som jobber der ønsker å være. Det er klart det er fint og flott de første par ukene man jobber i en større flymaskin, men dette går veldig fort over, og blir erstattet av frustrasjon for at man valgte utdanning som man gjorde.

Jeg har ikke inngående kunnskap i akkurat dette med pilotutdanning og jobbmarked for piloter. Men som ung gutt var det pilot jeg ville bli og drev en stund litt research rundt mulige veier å gå for å bli pilot. Har også noen få bekjente som har utdannet seg til pilot, med varierende hell i arbeidsmarkedet dessverre. Kan da svare på spørsmålene dine på bakgrunn av hva jeg har blitt fortalt og selv funnet ut, men igjen, jeg er ingen innsider i dette miljøet så dette blir veldig generelt.

1. Når det gjelder økonomi så er det muligheter for å få studielån om du tar denne utdannelsen gjennom Luftfartsskolen, men dette gjelder vel kun konvertering av sertifikater når du kommer hjem til Norge. Det resterende må du på en eller annen måte skaffe selv. Foreldrene dine kan stille med sikkerhet for et banklån (anbefaler ikke dette), eller finn deg en jobb, bo hjemme hos mor og far og legg deg opp penger ved å arbeide et par år. Prislappen kan bli alt fra 500 000 til 1 mill. UiT er jo gratis, med tre års støtte fra Lånekassen.

2. I utlandet/USA så gjør du dette på to år, ca et år til selve utdannelsen og et år hvor det er muligheter for å jobbe som instruktør på skolen for å samle flytimer. Jobbmuligheter og antall instruktørtimer er naturligvis et spørsmål om tilbud og etterspørsel. Det er selvfølgelig et hav av ulike skoler der ute i både inn og utland. UiT er vel en slags kombinert pilot/ingeniørutdanning. Dette vil gi deg en bachelorgrad og flere ben å stå på, men et begrenset antall flytimer.

3. Ikke forvent å komme rett fra flyverskole til høyresetet på en 747. Du må starte i det små på mindre maskiner, samle timer, bygge erfaring og jobbe deg oppover. Drømmen for de fleste med et ønske om å bli pilot er vel å fly store fly til fjerne himmelstrøk, og jeg har full forståelse for det. Men som nyutdannet handler det mye om å ta det man får.

4. Lønn? Det som er forespeildet tidligere i denne tråden er vel ikke så langt fra sannhet. Men dette er et yrke som går gjennom en lignende prosess som sjømannsyrket gjorde for tidligere. Billigere utenlandsk arbeidskraft tar dessverre i større grad over, og lønningene utvikler seg jo litt deretter. Men god lønn er da ikke alt, helheten i avtalene er kanskje vel så viktige.

Ja dette kunne vel kanskje framstå som litt negativt, men svarene på spørsmålene dine er vel en stor del av årsaken til at jeg aldri valgte å gå denne veien selv. Det er en del yrkespiloter, folk under utdannelse til flylappen og andre med en pilot i magen som deg her på forumet. Disse kan sikkert gi deg mer inngående info enn hva jeg kan.

Mange som går veien for å bli pilot er heldige, veldig heldige, og får en fin og trygg jobb. Det finnes fortsatt flyselskaper der ute som betaler skyhøyt og behandler sitt cockpitcrew godt, men arbeidsmarkedet for piloter er dessverre i høy grad arbeidsgivers og ikke arbeidstakers marked og mange må derfor finne seg i å svelge noen kameler. Mitt råd er, føler du at det er dette du har lyst til så gå for det og sats 100%. Er du et sekund i tvil, finn deg en annen utdanning.

Lykke til!

Last edited:

Det beste tipset jeg kan gi deg; finn på noe annet.

Eller ta en utdanning, få deg en bra jobb og fly på hobbybasis. Da vil flyging føre til glede, ikke frustrasjon slik mange yrkesflygere opplever i dag.

Når du blir eldre er det helt andre verdier som blir viktige. Man jobber for å leve, ikke omvendt! Jobbsikkerhet, tid borte fra hjemmet, fritid, mulighet til å etablere seg med familie, hus og hjem, utviklingsmuligheter og trivsel i jobben teller mer enn det man trodde var viktig som 20åring.

De jeg kjenner som har hoppet av pilotyrket er meget glade for sine valg, og ser seg ikke tilbake.

eller kanskje du er så heldig at du finner ut at du ikke vil fly likevel ;)

Hehe, jeg var så "heldig" at jeg kom fram til denne konklusjonen.

Vet ikke om dette hjalp så veldig mye på motivasjonen egentlig

Dessverre mange råd med negativt innhold når dette temaet kommer opp. Men med tanke på hva dette koster og det usikre arbeidsmarkedet man må begi seg ut på, må jeg likevel si jeg har respekt for de som har bein nok i nesa til å satse alle kortene på en høytflyvende jobbdrøm.

Last edited:

Kan vel legge inn litt av mine synspunkter, fra et litt yngre perspektiv og litt i samme situasjon som deg selv.

De to eneste utdanningsmulighetene som pilot jeg i det hele tatt vurderer er de som er "gratis", altså Luftforsvaret og UiT. Dette fordi jeg mener at jobbmarkedet og prisen for en privat utdanning overhodet ikke er verdt det. Da har jeg heller søkt på et par informatikk-studier, så får jeg heller ta PPL-A når jeg ser muligheten for det, også ha flyvning som hobby.

Det beste tipset jeg kan gi deg; finn på noe annet. Flybransjen er på vei et sted der ingen som jobber der ønsker å være. Det er klart det er fint og flott de første par ukene man jobber i en større flymaskin, men dette går veldig fort over, og blir erstattet av frustrasjon for at man valgte utdanning som man gjorde.

Av ren kuriositet - finnes det noen deler av bransjen som faktisk er "levbar" fortsatt, eller er det på vei nedover over hele fjøla?

Privatcharter, sightseeingfly eller småfly i Bahamas kanskje?
Satt ved siden av en styrmann som drev med privatcharter, og han var svært fornøyd med både vilkår og situasjon der. Samtidig er det alltid et spørsmål hvor ærlig du er om slikt i en samtale med ville fremmede...

Tusen takk til de som har svart! Dere klarte litt opp; og gidde meg en ny ting å vurdere, som dere har veldig rett i!

Tusen takk til de som har svart! Dere klarte litt opp; og gidde meg en ny ting å vurdere, som dere har veldig rett i!

Det er som mange av svarene gir inntrykk av at det å være pilot ikke er det samme som det var for 5-10 år siden, men ingen kan vel heller ikke si nøyaktig hvordan dette vil være om 5-10 år, når du kanskje er ferdig utdannet. Verden forandrer seg raskt og det gjør også arbeidslivet.

Det er derfor desverre ikke noe fasitsvar på dine spørsmål. Det eneste jeg kan si er at du må gjerne følge drømmene dine, men være såpass realist at dette kan slå begge veier. Du kan ende opp med en super jobb på de største flymaskinene, men du kan også ende opp uten jobb, eller en jobb med en "rar" kontrakt.
Det viktigste er at du er motivert og allikevel synes at dette kan være en topp jobb for deg.
Luftfarten er i rivende utvikling og det forventes at det vil øke med mange tusen prosent i årene som kommer, men tilsvarene behov for flygende personell.
Så jobbene vil finnes der den dagen du har brukt 1 mill på utdanning men være klar over at det ikke er sikkert at du får drømmejobbene med drømmebetingelsene.:old

Av ren kuriositet - finnes det noen deler av bransjen som faktisk er "levbar" fortsatt, eller er det på vei nedover over hele fjøla?
.

På leverandørsiden er det mange som har gode tider .. Det er mye å tjene på tjenester selskapene ikke vil (eller kan) drive med selv.

Back