Utbyggingstråd Trondheim Lufthavn Værnes

Re: Værnes bygges ut for 350mill

Slik er utenlandsterminalen ut nå:
De har fått tettet igjen terminalen og er i full gang med arbeidet inne.
Her er et bilde av veggen som er kommet opp i commuter-terminalen etter at orkanen ''Dagmar'' knuste vinduene, den er midlertidig til de nye vinduene kommer.

Attachments

• IMG_9319.jpg
    IMG_9319.jpg
    115.6 KB · Views: 24
  • IMG_9405.jpg
    IMG_9405.jpg
    84.4 KB · Views: 24
  • IMG_9709.jpg
    IMG_9709.jpg
    79 KB · Views: 23
Last edited:

Hei, kan ikke se av avinor tegningene at det er tiltenkt broer på utland, stemmer det?

Hvis ja så synes jeg det er noe merkelig med tanke på sikkerhet og komfort..

Men ellers så ser det jo meget bra ut..

Hei, kan ikke se av avinor tegningene at det er tiltenkt broer på utland, stemmer det?

Det stemmer at man ikke bygger broer på utland. Desverre!:headbang

Det har nå tatt i overkant av 17 år å få broer på 36 og 37, så vi skal vel egentlig være glade for det vi får på utland :P

- Broer på Terminal B må nok vente noen år. Det krever en helt annen terminal i 2 etasjer og på grunn av begrensede investeringsmidler må vi prioritere utbygginger som gir optimal kapasitet, og da noen ganger ikke optimal komfort. En mulighet vil være å bygge en mesanin i 2 etasje med bro over kjøreveien foran flyene, men det er ingen konkrete planer om dette, sier lufthavnsjefen.

http://trondheimlufthavn.net/Nyheter1136.html

Komfort er greit, men sikkerhet? Bortsett fra For Gerald Ford så er vel ikke en flytrapp spesielt farlig?

Komfort er greit, men sikkerhet? Bortsett fra For Gerald Ford så er vel ikke en flytrapp spesielt farlig?

Er vel heller det at man ikke ønsker å ha Ola Nordmann flygende rundt på tarmac.

Er vel heller det at man ikke ønsker å ha Ola Nordmann flygende rundt på tarmac.

Man driver da med dette til og med på OSL, så da klarer man vel dette på TRD også?

Som andre også har nevnt så var fremmer det ikke sikkerheten at pax skal virre rundt på tarmac. Det er en større sikkerhetsrisiko, enn om dem går via bro inn i flyet.
Selvsagt går det, det gjøres over store deler av verden. Likevel så er det rart at når man bygger for fremtiden så bygger man utdaterte løsninger.

Et annet aspekt er tilgangen for eldre og folk med handicap. Har selv en bekjent som har store problemer med å gå flytrapp, men får han boarding via bro så går det greit.

Da jeg var på Værnes idag var jeg en svipp tur innom terminalen, men for å si det sånn så var det ikke no særlig med plass....slik så det ut i avgangshallen. Jeg snakket med en i Securety og han så at køen var oppimot over 20 min lang og det med alle slusene åpne, også med ansatteslusa åpen. Det ble åpnet en priorety sluse for de som hadde det travlest.

Det kommer flere status bilder i løpet av helga! :)

Attachments

• 543AB540.jpg
    543AB540.jpg
    112.9 KB · Views: 24
Last edited:

Da jeg var på Værnes idag var jeg en svipp tur innom terminalen, men for å si det sånn så var det ikke no særlig med plass....slik så det ut i avgangshallen. Jeg snakket med en i Securety og han så at køen var oppimot over 20 min lang og det med alle slusene åpne, også med ansatteslusa åpen. Det ble åpnet en priorety sluse for de som hadde det travlest.

Jeg blir litt småkvalm av dette bildet. På søndag ankommer jeg med tog kl. 14:54 og flyr 15:30. Jeg vet at det er drøyt, men jeg har kun håndbagasje og valgte avgangen fordi jeg aldri har opplevd særlig lange køer på denne flyplassen. Samtidig: Det er søndag ettermiddag ... Ka dere trur? Er det ofte slik som dette på TRD nå for tiden, i forbindelse med utbyggingen?

Ka dere trur? Er det ofte slik som dette på TRD nå for tiden, i forbindelse med utbyggingen?

Det er ikke på grunn av utbyggingen, men for lite kapasitet til den store etterspørselen...
Og jeg kan si at det skjer mange ganger vær dag.

Apropo, bagasje, så fant jeg en innsjekingsautomat for NAX og KLM på Radison Blu....flyplasshotelet, og det står flere av disse rundt om kring på flyplassen, en ved inngangen til 7-Eleven, nesten som NAX sin automat på Oslo SS.

Jeg blir litt småkvalm av dette bildet. På søndag ankommer jeg med tog kl. 14:54 og flyr 15:30. Jeg vet at det er drøyt, men jeg har kun håndbagasje og valgte avgangen fordi jeg aldri har opplevd særlig lange køer på denne flyplassen. Samtidig: Det er søndag ettermiddag ... Ka dere trur? Er det ofte slik som dette på TRD nå for tiden, i forbindelse med utbyggingen?

Kan bli knapt med tid. Sist søndag ble det en periode åpnet egen sluse i kontrollen for reisende som hadde det EKSTREMT travelt

Kan bli knapt med tid. Sist søndag ble det en periode åpnet egen sluse i kontrollen for reisende som hadde det EKSTREMT travelt

Ok, men det hjelper lite om toget er forsinket. Tror jeg sikter meg inn på et tidligere tog, selv om det innebærer å dra tidligere fra møtet jeg skal på. Takk for status-rapporter.

Jeg vil absolutt anbefale deg å ta et tidligere tog, ja. Det er en stor risiko å ta hvis du planlegger å ankomme Værnes kl 14.54, mtp. at det kan være lang kø i security, samt at toget kan bli forsinket.

Her er enda flere bilder...(16.02.2012)

Attachments

• IMG_0295.jpg
    IMG_0295.jpg
    218.1 KB · Views: 25
  • IMG_0281.jpg
    IMG_0281.jpg
    233.5 KB · Views: 6
  • IMG_0291.jpg
    IMG_0291.jpg
    204 KB · Views: 6