Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

- 1. etasje.
- 2. etasje.
- Commuterdel i 1. etasje.

Attachments

• 3295F5FD-A5F6-4E84-BADD-64A7CF64BA50.jpg
    3295F5FD-A5F6-4E84-BADD-64A7CF64BA50.jpg
    141.1 KB · Views: 1,823
  • EBE89484-B69D-4DDF-9BC2-F5F9B0084197.jpg
    EBE89484-B69D-4DDF-9BC2-F5F9B0084197.jpg
    115.5 KB · Views: 1,833
  • 0D9EF627-374A-4F3F-AEB9-1B827F6FD3BA.jpg
    0D9EF627-374A-4F3F-AEB9-1B827F6FD3BA.jpg
    138.9 KB · Views: 1,812

Men det nye terminalbygget ser jo ikke spesielt pent ut? Ser litt ut som en idrettshall... De kunne kanskje i det minste fortsatt med samme stil som den eksisterende terminalen for å skape et mer helhetlig bygningnsuttrykk?

Money talks... men synes TOS hadde fortjent en noe mer spenstig arkitektur på flyplassen.

Fint med ny commuter lounge!

Men det nye terminalbygget ser jo ikke spesielt pent ut? Ser litt ut som en idrettshall... De kunne kanskje i det minste fortsatt med samme stil som den eksisterende terminalen for å skape et mer helhetlig bygningnsuttrykk?

Money talks... men synes TOS hadde fortjent en noe mer spenstig arkitektur på flyplassen.

Fint med ny commuter lounge!

Det er nok viktigere å lage så bra fasiliteter som mulig ut av avsatte midler, enn at de skal være et «arkitektonisk mesterverk». Samt så var også de skissene jeg posta også bare grovskisser.

Du finner flere illustrasjoner over hvordan terminalen nogenlunde blir å se ut i lenken her: https://avinor.no/konsern/flyplass/tromso/nye-tromso-lufthavn/illustrasjoner/illustrasjoner

Ja, klattverk er vel bedre enn intet verk.

Det blir spennende å se resultatet, om man lever til det har blitt gjort to-tre utbygginger til av samme slag.

Ja, klattverk er vel bedre enn intet verk.

Det blir spennende å se resultatet, om man lever til det har blitt gjort to-tre utbygginger til av samme slag.

Når en må venne seg til dårlige fasiliteter over lengre tid, hadde jo faktisk en satt pris på å fortsatt få benytte midlertidige fasiliteter som f.eks de planlegger i Tromsø for utland. Har ikke sett skissene for innvendig, men regner med at den kan benyttes til noe i framtiden.

Når en må venne seg til dårlige fasiliteter over lengre tid, hadde jo faktisk en satt pris på å fortsatt få benytte midlertidige fasiliteter som f.eks de planlegger i Tromsø for utland. Har ikke sett skissene for innvendig, men regner med at den kan benyttes til noe i framtiden.

Den midlertidige utlandsterminalen er lagt opp til å bli revet primo 2024, så den får man i utgangspunktet ikke mye glede av etter at ny terminal står ferdig. Men, det ville ikke være første gang midlertidighet blir permanent. Mener å huske at noe sånt fra Gardermoen ;)

Å kun ha 2 bagasjebånd totalt er da vel lite fremtidsrettet....

I dag er det jo 3 (1 utland, 2 innland).

Å kun ha 2 bagasjebånd totalt er da vel lite fremtidsrettet....

I dag er det jo 3 (1 utland, 2 innland).

så lenge de er store/lange nok så burde det vel gå bra, utifra hva jeg klarer å tyde på tegningene så ser de da ganske store ut.

Kanskje det ligger inne i planen at begge båndene kan brukes til innland ved behov? ser det er tegnet inn en vegg mellom dem, men på de tegningene over er det vanskelig å tyde hvordan passasjerstrømmen skal gå...

så lenge de er store/lange nok så burde det vel gå bra, utifra hva jeg klarer å tyde på tegningene så ser de da ganske store ut.

Kanskje det ligger inne i planen at begge båndene kan brukes til innland ved behov? ser det er tegnet inn en vegg mellom dem, men på de tegningene over er det vanskelig å tyde hvordan passasjerstrømmen skal gå...

Ja er nok vegg der. Men jeg forventet at det ville være 3 bånd, og hvor de kan flexes mellom utland og innland.. 2 bånd er jo ikke spesielt mye kombinert med utland og innland når vi er tilbake på 2019 nivå.

Noe slikt er essensen av artikkelen

– VI er egentlig akkurat kommet i gang, men så langt har alt gått veldig bra. Vi ligger akkurat der vi skal være, sier prosjektsjef Jens Solvang som forsikrer om at pandemien så langt ikke har forsinket arbeidet med flyplassen.

– Vi har ikke sett negative konsekvenser som følge av korona, men vi er spent på hvordan det blir videre og følger situasjonen tett. Alt tyder på at vi vil kunne avlevere utenlandsterminalen i august som planlagt. Den skal deretter testes og igangkjøres slik at den er klar til å åpne i september, forteller Solvang.

Godt i gang med grunnarbeidet

250f9b09e52bf9d402f0b76443aaa451.jpg

Og sas-«loungen» er nå nedlagt. Den har vel vært stengt helt siden koronaen brøt ut, men nå er også de fleste sas-logoer fjernet. Inventaret er derimot igjen, og den er åpen for alle.
Om det skal åpnes en ny en når den nye terminalen er ferdig er derimot usikkert.

Og sas-«loungen» er nå nedlagt. Den har vel vært stengt helt siden koronaen brøt ut, men nå er også de fleste sas-logoer fjernet. Inventaret er derimot igjen, og den er åpen for alle.
Om det skal åpnes en ny en når den nye terminalen er ferdig er derimot usikkert.

De «bar-stolene» vil jeg ha betalt for å sitte på…

De «bar-stolene» vil jeg ha betalt for å sitte på…

Hahaha, ja ikke noe av inventaret der så særlig behagelig ut, bare barkrakker, puffer og benker inntil veggen med en tynn pute på:p

Så forresten i forbifarten til flyet at det sto gate 26-27 (via 1 etg) på et skilt der, det er nytt..
Hvor står liksom disse flyene? Det er jo bare plass til G25 ved terminal idag så vidt jeg vet, som er den markerte plassen helt på enden på denne tegningen:
attachment.php

Det er vel den nye comuterterminalen tenker jeg. Den er til høyre rett før man går igjennom slusene til bagasjeutlevering (altså ned trappa). Det blir helt i nord (Venstre på bildet) i terminalen. Tror den så vidt er tatt i bruk, men bananen, altså den eldste delen som skal rives er fortsatt i bruk. men det skjer ting raskt der, bare på en uke har det skjedd drastiske endringer, de har blant annet begynt å demontere ting og inventar i passasjerområdene.

Flyene står på de to nordligste oppstillingsplassene du ser på bildet, men tror også dette området blir større. Har også en følelse at det er fra disse gatene det skal busses folk fra når den midlertidige utenlandsterminalen åpner, for slik jeg har forstått det skal innsjekk fortsatt foregå i den eksiterende terminalen.

Titta inn den nye comuterterminalen forrige gang da jeg landa, lyst og fint, kan prøve å huske å ta et bilde neste søndag.

Last edited:
Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Ja, jeg dro vel fra gate 25 eller hva det var i juli. Ned trappa også var det 2 (?) gater der nede, hvor vi tuslet ut til Widerøemaskinen

Last edited:
Back