Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Da har Avinor oppdatert info på sine nettsider om utbygging TOS. Og endelig noen skikkelige illustrasjoner, som inneholder litt ny informasjon.

https://avinor.no/konsern/flyplass/tromso/nye-tromso-lufthavn/

Widerøe flights flyttes nå i neste uke til området ved gate 25.
"Her ser vi frem mot en total ombygging og utvidelse som vil gi en 400 kvadratmeter stor og moderne regionalflyterminal med tre gater. Byggestart er satt til 19.10 og terminalen er planlagt tatt i bruk sommeren 2021".

Deretter kan riving av den gamle terminalen begynne ila av Feb. 2021.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Blir spennende dette da, og ser da umiddelbart flott ut, ut fra tegningene. Men er mere spent på om de skal ha "Kina-broer" som vi har på Pir Nord @ OSL, og hvordan de i såfall takler den harske barske nordnorske vinteren.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Blir spennende dette da, og ser da umiddelbart flott ut, ut fra tegningene. Men er mere spent på om de skal ha "Kina-broer" som vi har på Pir Nord @ OSL, og hvordan de i såfall takler den harske barske nordnorske vinteren.

Blir nok iallfall ikke broer som kan kjøre frem og tilbake, tror kanskje det fungerer dårlig i nordnorsk vintervær...
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Da har Avinor oppdatert info på sine nettsider om utbygging TOS. Og endelig noen skikkelige illustrasjoner, som inneholder litt ny informasjon.

https://avinor.no/konsern/flyplass/tromso/nye-tromso-lufthavn/

Widerøe flights flyttes nå i neste uke til området ved gate 25.
"Her ser vi frem mot en total ombygging og utvidelse som vil gi en 400 kvadratmeter stor og moderne regionalflyterminal med tre gater. Byggestart er satt til 19.10 og terminalen er planlagt tatt i bruk sommeren 2021".

Deretter kan riving av den gamle terminalen begynne ila av Feb. 2021.

Kun tre gater på regional? Det blir vel litt lite da det i dag er gate 16-20 og 24-25 som er brukt som "Widerøe-gater". Rundt kl 1000 og 1700 er jo en god del av disse gatene i bruk, selv i disse tider.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

En oppgradering trengs sterkt ja. Sitter nå på LN-NGS på veg sørover og terminalen var ganske full. Stod i kø for sikkerhetskontrollen i minst 45 min. Køen i sikkerhetskontrollen forsinket også en SK-maskin til OSL med 30min, vi kom heldigvis avgårde bare 10 minutter etter rute. Maskinen er også ganske full, må være minst 90% belegg.

Lå en god stabel med plank rett ved sikkerhetskontrollen som ikke lå der for to uker siden, så godt de er igang.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

En oppgradering trengs sterkt ja. Sitter nå på LN-NGS på veg sørover og terminalen var ganske full. Stod i kø for sikkerhetskontrollen i minst 45 min. Køen i sikkerhetskontrollen forsinket også en SK-maskin til OSL med 30min, vi kom heldigvis avgårde bare 10 minutter etter rute. Maskinen er også ganske full, må være minst 90% belegg.

Lå en god stabel med plank rett ved sikkerhetskontrollen som ikke lå der for to uker siden, så godt de er igang.

Ja de skal utvide selve sikkerhetskontrollen nå, pluss egen fast track helt fram. (men er jo bare midlertidig, dette området skal jo være restaurant når ny-terminal er ferdig)
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

En oppgradering trengs sterkt ja. Sitter nå på LN-NGS på veg sørover og terminalen var ganske full. Stod i kø for sikkerhetskontrollen i minst 45 min. Køen i sikkerhetskontrollen forsinket også en SK-maskin til OSL med 30min, vi kom heldigvis avgårde bare 10 minutter etter rute. Maskinen er også ganske full, må være minst 90% belegg.

Lå en god stabel med plank rett ved sikkerhetskontrollen som ikke lå der for to uker siden, så godt de er igang.
Sånn er livet i Tromsø, det er med veldig god grunn at Avinor utsatte masse prosjekter, men ikke Tromsø.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Kun tre gater på regional? Det blir vel litt lite da det i dag er gate 16-20 og 24-25 som er brukt som "Widerøe-gater". Rundt kl 1000 og 1700 er jo en god del av disse gatene i bruk, selv i disse tider.

Det er korrekt observert. Så hvordan de har tenkt til å få dette til med bare 3, det vet jeg ikke.

Speaking of gater.. I dag er det 10 oppmerkede oppstillingsplasser ved terminal, G16-25 . G21-G23 med bro.

I illustrasjonene kan man kanskje skimte en trapp ned ved enden av den nye terminalen, som nok er til bakke-gatene G16-G17.
G18-G20 oppgradert med bro.
G21-G23 som idag. (tviler på de får noen refresh av broene).
G24, G25, G26 tilknyttet regionterminal.

Totalt, økning med EN ny oppstillingsplass ved terminal :P Selv om Avinor sa i sin gamle masterplan for TOS (fra 2008) at:
"I løpet av et normaldøgn forekommer det perioder der 9 plasser foran terminal A og B er i
bruk samtidig, 3 B737 og 6 DHC 8. Ved forsinkelser, besøk av charterfly eller andre besøkende, eller ved omfattende snøbrøyting som ofte kreves på Tromsø, oppstår situasjoner der
enda flere fly er samtidig til stede, det er observert opptil 13 samtidige rute- og charterfly.
Relativt ofte representerer manglende flyoppstillingsplasser en operativ begrensning. "

Så i 2008 så man at 10 var for lite (da var behovet ifølge dem selv, 14 for optimal drift), men vi planlegger ny terminal, som skal være ferdig i 2023, med 11? Eller er det noe jeg ikke har sett?
Merkelige greier..
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Det ble også postet et SVÆRT dårlig bilde av tegningene til flyplassen (takk Nordlys for elendig oppløsning!), så irriterende nok er det ikke mulig å se hva som står på de forskjellige skiltene som går overalt på flyplassen...
https://g.acdn.no/obscura/API/dynam...00/noly/2020/10/20/14/IMG_2499.jpg?chk=766AB2

Har bearbeidet/upsamplet bildet slik at støy er redusert etc. Kan ikke se skiltene, men er enklere å se layout. Sammenlign med original over :P
https://www.dropbox.com/s/ocduz8374yk6p3s/IMG_2499_auto_x2_auto_x2 (1).jpg?dl=0 (husk å forstørr til 100%)

- Ut ifra dette ser det ut til at sikkerhetskontroll fortsatt er ved G21. 3 maskiner.
- Nye regionterminal (400 m2, 3 gater), er dessverre kuttet på bildet, så ikke synlig på disse tegningene.
- Ser ut til at ankomst/trapp ned til 1 etg, skjer i gjennomgang-sonen mellom G20 og G19, for innland. Illustrasjon - flyside, som viser trapp ned til 1 etg her.
- Tror også at det er ankomst helt på enden av ny terminal (ved G18), for de som skal igjennom toll.
- Car rental skal være der bagasjebånd er idag.
- G18/G19 blir utland gates da dette er den "nye utenlandsterminalen" (men er flex, så kan brukes som innland ved behov).
Derfor blir naturligvis toll/tax-free etc i denne delen av terminalen i 2 etg. Det blir også laget en egen sone for reisende til og fra land utenfor Schengen i avgangshallen.
- 1 etg ny terminal (på flysiden) blir for bagasje handling etc.
- På landsiden av 1 etg ny terminal, er naturligvis bagasjebånd, som sett på illustrasjoner.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Det ble også postet et SVÆRT dårlig bilde av tegningene til flyplassen (takk Nordlys for elendig oppløsning!), så irriterende nok er det ikke mulig å se hva som står på de forskjellige skiltene som går overalt på flyplassen...
https://g.acdn.no/obscura/API/dynam...00/noly/2020/10/20/14/IMG_2499.jpg?chk=766AB2

Har bearbeidet/upsamplet bildet slik at støy er redusert etc. Kan ikke se skiltene, men er enklere å se layout. Sammenlign med original over :P
https://www.dropbox.com/s/ocduz8374yk6p3s/IMG_2499_auto_x2_auto_x2 (1).jpg?dl=0 (husk å forstørr til 100%)

- Ut ifra dette ser det ut til at sikkerhetskontroll fortsatt er ved G21. 3 maskiner.
- Nye regionterminal (400 m2, 3 gater), er dessverre kuttet på bildet, så ikke synlig på disse tegningene.
- Ser ut til at ankomst/trapp ned til 1 etg, skjer i gjennomgang-sonen mellom G20 og G19, for innland. Illustrasjon - flyside, som viser trapp ned til 1 etg her.
- Tror også at det er ankomst helt på enden av ny terminal (ved G18), for de som skal igjennom toll.
- Car rental skal være der bagasjebånd er idag.
- G18/G19 blir utland gates da dette er den "nye utenlandsterminalen" (men er flex, så kan brukes som innland ved behov).
Derfor blir naturligvis toll/tax-free etc i denne delen av terminalen i 2 etg. Det blir også laget en egen sone for reisende til og fra land utenfor Schengen i avgangshallen.
- 1 etg ny terminal (på flysiden) blir for bagasje handling etc.
- På landsiden av 1 etg ny terminal, er naturligvis bagasjebånd, som sett på illustrasjoner.

Ny sikkerhetskontroll skal stå ferdig sommeren 2021, og den skal bygges ut mot gate 21. Når det gjelder broer, så er et ønske om å bytte/oppgradere dagens broer slik at de tilfredsstiller de fremtidige maskinene som skal operere fra flyplassen. Eventuelt å bygge de slik som det er planlagt på den nye terminalen. Dette er fremdeles usikkerhet. I tillegg så skal det bygges ny de-ice plattform som skal erstatte dagens to. Dette er planlagt byggestart i 2023, med en byggetid på 2 år.
 
Last edited:
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

En de-ice plattform som skal erstatte dagens to? Ryktes kaos på TWY Y ved "feil" RWY-in-use om vinteren hvis det stemmer.

Enig der ! Det høres ut som noe en økonom kunne funnet på, "det ER da ikke trafikk nok til at vi trenger 2 ????"

God all mighty, man får da håpe noen operative innstanser med god erfaring har fått lov å si noe her
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

To år på å bygge en de-ice platform? :P Hvor ble dette med ny de-ice (og fra 2 ->1 i antall) sagt?

Dette er info ansatte ved lufthavnen har fått i et skriv fra Avinor.

«Skisseprosjektfasen er avsluttet, og Avinor har
gjennom prosjektstyret besluttet at alternativ 1A
med en ny, midtstilt plattform skal utredes videre i
forprosjektfasen som starter i Q1 2020. Denne
plattformen skal erstatte dagens to plattformer.»
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Klart for byggestart 4 Januar - Entreprenørkontrakt signert!

"Falk-Pedersen sier at Avinor også skal oppgradere avisingsplattformene og forlenge rullebanen på sikt.

– Dette vi signerer i dag er det første steget som vil løfte Tromsø. "
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Klart for byggestart 4 Januar - Entreprenørkontrakt signert!

"Falk-Pedersen sier at Avinor også skal oppgradere avisingsplattformene og forlenge rullebanen på sikt.

– Dette vi signerer i dag er det første steget som vil løfte Tromsø. "

Hvilken entrepenør?
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Consto ser det ut til.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Blir bygging av midlertidig utlandsterminal ved stand 16.
- Klart for montering bagasjebånd 09.07.2021.
- Ferdig og klar for idriftsettelse 09.08.2021.
- Klar for å benyttes for trafikk 28.09.2021.
 

Attachments

  • 5BEE3A2D-D651-4883-A025-02E74CED8FB2.jpg
    5BEE3A2D-D651-4883-A025-02E74CED8FB2.jpg
    177.5 KB · Views: 325
  • D004ABC9-28C9-4DBD-9D11-03DB1BDE35E6.jpg
    D004ABC9-28C9-4DBD-9D11-03DB1BDE35E6.jpg
    152.5 KB · Views: 583
Last edited:
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Noen plankart.
 

Attachments

  • F722568B-B2D6-4B93-B0DB-32574E0C99CA.jpg
    F722568B-B2D6-4B93-B0DB-32574E0C99CA.jpg
    213.7 KB · Views: 331
  • 64CC259A-C78C-43FB-B508-CA7526017EB8.jpg
    64CC259A-C78C-43FB-B508-CA7526017EB8.jpg
    204.5 KB · Views: 342
  • 7A97F0E6-E02E-434B-9FFF-18785E766D77.jpg
    7A97F0E6-E02E-434B-9FFF-18785E766D77.jpg
    196.1 KB · Views: 323
  • FEC79AD1-1884-4F32-B4A3-7B578C0D6A61.jpg
    FEC79AD1-1884-4F32-B4A3-7B578C0D6A61.jpg
    190.1 KB · Views: 165
  • 84AEE07C-1EAE-4702-8C96-CEC847B008BC.jpg
    84AEE07C-1EAE-4702-8C96-CEC847B008BC.jpg
    188.8 KB · Views: 172
Back
Top