Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Jeg hadde oppfattet det som fullt i forhold til kapasiteten på de to rullebanene, og ikke gater (for man kan jo alltids bruke buss). Jeg trodde det var dette slot'ene regulerte, og ikke gater. Mulig jeg har misforstått det.

Rullebanene har mer enn nok kapasitet nå. Den tredje rullebanen er vel sett på som et behov rundt 2030-40 el. uten at jeg husker det nøyaktig. Restriksjoner på rullebanen kommer ved vedlikehold og tidvis vinterstid. Heldigvis så har noen vært så pass smarte at man sørget for et effektivt apparat for at vinteravviklingen ikke får vesentlige problemer (dessverre har de som bestemmer over pengene sørget for at disse ikke skal være beredt før langt inne i første snøfallet på høsten). Den største flaskehalsen for flybevegelsene er parkeringene, og det hjelper ikke å busse om man ikke har noe sted å stoppe. Det er derfor man har laget til midlertidige parkeringer 80-99 for å kunne gjennomføre dagens trafikk.

Så må man se på konsekvensene. Samfunnsmessig siden flytrafikk er så viktig, så er tiden som man bruker på flyplassen i køer, forsinkelser ol. et vesentlig tap. For dagpendlere er det 1-2 timer som kunne vært kuttet ned per dag. For andre så er det ca 1 time per reisevei.

Tja. Min erfaring er nå at OSL er blant de mest effektive flyplassene jeg er innom i Europa (selv om det er trangt om plassen). Jeg bruker normalt sett ikke veldig mye unødig tid på flyplassen, og på meg virker det å generelt sett være svært lite store forsinkelser. Jeg har liten tro på at man kan kutte 1-2 timer per dag for en dagpendler/1 time per reisevei for andre med større kapasitet på OSL. Hvordan skulle det foregå?

Jeg trodde vel at OSL var blant de mest effektive flyplassene i Europa - eller husker jeg feil der også? Kanskje det har gått dramatisk nedenom siden de ble kåret til dette i 2010?

Enig med TOS her..
Ukependler til Oslo, og bruker aldri mye tid på flyplassen.. 1-2 Europaturer/mnd og samme sak, fort inn og igjennom.
FastTrack går som regel på 1 minutt og alt ellers fungerer fint.
Dog reiser jeg uten bagasje.

Enig med TOS her..
Ukependler til Oslo, og bruker aldri mye tid på flyplassen.. 1-2 Europaturer/mnd og samme sak, fort inn og igjennom.
FastTrack går som regel på 1 minutt og alt ellers fungerer fint.
Dog reiser jeg uten bagasje.
Jeg antar du ikke reiser i rushtiden med andre ord?

Jeg antar du ikke reiser i rushtiden med andre ord?

Jeg er innom (spesielt innland) i rushtiden. Ja, det er kø, men er det noen flyplasser som ikke har kø i rushtiden? Og for oss reisende, er det ikke stort sett kø i sikkerhetskontrollen som vel kapasitetsmessig vil bli lite berørt av utbyggingen, og som sjelden synes å være fullt bemannet (mulig jeg har vært uheldig, men jeg har aldri sett alle slusene i drift)?

Last edited:

Jeg er innom (spesielt innland) i rushtiden. Ja, det er kø, men er det noen flyplasser som ikke har kø i rushtiden? Og for oss reisende, er det ikke stort sett kø i sikkerhetskontrollen som vel kapasitetsmessig vil bli lite berørt av utbyggingen, og som sjelden synes å være fullt bemannet (mulig jeg har vært uheldig, men jeg har aldri sett alle slusene i drift)?
Oohhh. Der traff du et ømt tema. Når det er 30 minutter kø og fire lefige sluser, da ... [emoji3]

Oohhh. Der traff du et ømt tema. Når det er 30 minutter kø og fire lefige sluser, da ... [emoji3]

Så mye kunne vært gjort uten utbygging (men med noe mer innsats i sikkerhetskontrollen)...;) Lykke til!:)

Nå er det vel ikke sikkerhetskontrollen som er flaskehalsen på OSL, selv om den iblant er treg.....

Nå er det vel ikke sikkerhetskontrollen som er flaskehalsen på OSL, selv om den iblant er treg.....

Hvis man snakker om tiltak/utbygging for å bedre situasjonen for dagpendlere, som jeg kommenterte, hvor det var snakk om å redusere tidsbruken med 1 time per reisevei, så lurer jeg da på hva annet enn sikkerhetskontrollen som kan gi slike innsparinger? Hvis jeg står i kø på OSL så er det i sikkerhetskontrollen, MCT er ikke spesielt stor om man skal bytte fly på OSL, og flyselskapene som opererer på OSL kan vel stort sett vise til en nokså god on-time performance. Hvor er det da mye tid å spare inn?

At det er andre ting enn sikkerhetskontrollen som står i veien for ytterligere trafikk på flyplassen er så, men det var ikke det jeg kommenterte.

Last edited:

Det kan se ut som utvidelsen jeg antydet i #725 nå er aksellerert.

Hva er det mer konkret snakk om?

Det er mange operative endringer som gjøres hele tiden, men for passasjerer så bygges det nå ut i terminalen mellom utgang 40-43 - det skal blant annet bli flere toaletter!

Legg også merke til at den midlertidige piren fremdeles er der på grafikken som viser hvordan det skal bli, ovenfor nedtellingen.

Legg også merke til at den midlertidige piren fremdeles er der på grafikken som viser hvordan det skal bli, ovenfor nedtellingen.

Som nevnt tidligere i tråden har OSL søkt om å omgjøre den til en permanent bygning, men må da utgjøre en del forbedringer for å få den godkjent

Back