Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Jo, det vil bli trangt 6-12 måneder etter april 2017, for da har de antagelig nådd taket igjen.

Da er det bare og la de samme arbeiderne bygge videre etter at det de holder på med nå er ferdig.

Er ikke den nye piren konstruert slik at den kan forlenges?
De får jo bare klatte på den fortløpende så blir det nok fint :-)

Har OSL funnet en løsning på antall fullverdige kategori E gater på Non-Schengen? I dag er E-gatene 48, 49 og 51 begrenset til flylengde 64m og vingespenn 61m hvilket gjør at nyere B777-varianter, lengste B787-variant, A330neo og A350XWB havner på yttersiden av denne boksen. Dermed er det bare to gater (50 og 53) og ved bruk av flex også gate 46R som idag kan benyttes for nevnte typer. Det vil ikke vare så lenge til vi har flere slike på OSL, og hvis det er noe krøll med dem blir det fort til at man må ty til fjernparkering på 208R som en siste nødløsning. Jeg tror dermed at vi kan se en stenging av taksevei Foxtrot og pir Øst forlenges med noe tilsvarende lengde som hva pir C på CPH blir forlenget (250 m).

Har OSL funnet en løsning på antall fullverdige kategori E gater på Non-Schengen? I dag er E-gatene 48, 49 og 51 begrenset til flylengde 64m og vingespenn 61m hvilket gjør at nyere B777-varianter, lengste B787-variant, A330neo og A350XWB havner på yttersiden av denne boksen. Dermed er det bare to gater (50 og 53) og ved bruk av flex også gate 46R som idag kan benyttes for nevnte typer. Det vil ikke vare så lenge til vi har flere slike på OSL, og hvis det er noe krøll med dem blir det fort til at man må ty til fjernparkering på 208R som en siste nødløsning. Jeg tror dermed at vi kan se en stenging av taksevei Foxtrot og pir Øst forlenges med noe tilsvarende lengde som hva pir C på CPH blir forlenget (250 m).

Med Avinors mål om 20 IC ruter, så MÅ noe gjøres ja

Krystallkula di er nok ganske korrekt. Men, det er det med penger, beslutningsvegring osv som gjenstår. Ser nok ikke noe ferdig forlengelse av pir øst før etter 2017.

Nå ser vi prisen av løsningen de valgte for T2. Hadde de gått for parallell pir i nord ville den kunne bygges raskere, billigere og med større fleksibilitet til å dekke behov som endres.

Sier du at hele utbyggingen bare resulterer i én ny bro?

Jeg antar at dette ikke er medregnet alle 19-gatene, som jeg forstår kommer til å bli stående etter utbyggingen likevel?

Skal ikke forundre meg om det blir en tilsvarende ving på utenland, altså blir dagens pir sør (19-gatene) omdøpt til pir sørvest og på utenland blir det en pir sørøst. Da kan man også flytte non-Schengen lenger inn på pir øst og dedikere/ombygge alle gater ytterst til full kategori E. Den ene kategori E gate på pir nord blir en eksklusiv A330-gate for Thomas Cook til Kanariholmene.

Jeg antar at dette ikke er medregnet alle 19-gatene, som jeg forstår kommer til å bli stående etter utbyggingen likevel?

Er dette offesielt nå, eller fortsatt basert på velinformerte kilder?

Erna Solberg og Samferdselsmenister Olsen bør kjeppjages ukentlig bortover til 19-gatene til de hoster opp penger til rullefortau.

........Nå ser vi prisen av løsningen de valgte for T2. Hadde de gått for parallell pir i nord ville den kunne bygges raskere, billigere og med større fleksibilitet til å dekke behov som endres.

Slik de gjør det i Munchen, da jeg var der i vinter så det ut til at den nye terminalen bygges parallelt med den gamle, ikke "oppi" den gamle slik de gjør det på OSL. Trafikken på MUC gikk ganske uforstyrret av byggearbeidene på den nye piren fikk jeg inntrykk av. Og de får mange nye gater.

Er dette offesielt nå, eller fortsatt basert på velinformerte kilder?

OSL har selv uttalt det til pressen, men at det vil kreve en del forbedringer da det som allerede står der er veldig "Nille-aktig".

Nå ser vi prisen av løsningen de valgte for T2. Hadde de gått for parallell pir i nord ville den kunne bygges raskere, billigere og med større fleksibilitet til å dekke behov som endres.

Men det var noe flyselskapene ikke ønsket i sin tid, derfor ble det ikke slik. Mulig de kan ha endret mening nå.

Erna Solberg og Samferdselsmenister Olsen bør kjeppjages ukentlig bortover til 19-gatene til de hoster opp penger til rullefortau.

Det er vel noen som trenger å bevege seg litt mer enn andre. :stir

Det skjer mye bak lukkede dører for å møte veksten etter 2017.
Da også spesielt for intercont. Så selv om det virker stille, kan jeg garantere at det jobbes med saken.

Flere alternativer er også skissert og presentert. Senest på et allmøte.
Det mest aktuelle virker å være en helt ny separat terminal.

Og med SAS sin avtale Lufthansa Technik frigjører det vel i praksis området der SAS-hangaren står i dag, hvilket også vil være den beste lokasjon for en Terminal B ved en tredje rullebane øst for dagens 01R/19L (fremtidens 01C/19C?).

Og med SAS sin avtale Lufthansa Technik frigjører det vel i praksis området der SAS-hangaren står i dag, hvilket også vil være den beste lokasjon for en Terminal B ved en tredje rullebane øst for dagens 01R/19L (fremtidens 01C/19C?).

Nå er slike planer ikke alltid vært papiret de er skrevet på, men i OSL sin masterplan frem til 2050 er det med scenarioet med en ny østlig rullebane tegnet inn en ny terminal der brøytebilene står i dag og med en pir øst for dagens østre bane

http://www.osl.no/tridionimages/masterplanOSL_tcm181-145264.pdf

Og slik jeg har forstått det har vel C-checkene forsvunnet allerede før denne avtalen, men som DY også viser, selv uten å drive egne større sjekker så er behovet for en hangar tilstede

Hangarer trenger man selv om man ikke gjør tungt vedlikehold. Tror ikke det blir så mye slikt i den nye hangaren til DY heller ...

Nydelig arkitektur, men den ser kanskje litt i overkant stump ut på perspektivet i forhold til situasjonsplanen. Vi kan jo håpe på at Avinor innvilger midler til å forlenge piren med to eller fire nye broer før det er for sent. Jeg regner for øvrig med at SAS knaller til med en ny flagship lounge i knutepunktet mellom de tre pirene.

Back