Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Håper de gjør noe med deicing kapasiteten på OSL med utbyggingen. Reiser KSU-OSL-BGO nå, og forsinkelse både for flyet fra OSL til KSU (med følgeforsinkelse) og flyet til BGO fra OSL. Rekker en starbucks-kaffe utenfor security, men irriterende, det er det...

Tror jeg ikke du skal regne med. De-ice og snørydding er allerede i verdensklasse. Mange forbedringer jeg kunne tenke meg, men dette blir å starte i feil ende.

-eggs

De har vel brukt samme prinsippet tidligere? Mener at det henger reklameplakater rundt omkring på OSL om sommeren at de bruker snø som kjøling.

Jeg kan huske feil, men jeg tror det var reklame for konsulentfirmaet som hadde gjort planlegginga av anlegget.

Dette er det handlingsselskapene som tilbyr, ikke OSL. Du får skylde på ditt flyselskap som i så fall ikke betaler nok for dette til å holde en kortere kø.

Hva hjelper det at selskap A er raske nok, når køen hoper seg opp av selskap B?

Dette er det handlingsselskapene som tilbyr, ikke OSL. Du får skylde på ditt flyselskap som i så fall ikke betaler nok for dette til å holde en kortere kø.
Nå har jeg ikke sagt at det er selve flyplassens skyld, men det vel ganske så klart at deicing køen i dag i alle fall, og i følge de lettere oppgitte cabincrewene jeg jodlet med ellers og, er et problem på OSL, og at snø skaper mer enn normalt med kø der enn andre steder. Nesten alt av fly var forsinket i dag, og jeg snakket med cabincrew på to flygninger i dag (inn til og ut fra OSL), og det var slik jeg fikk inntrykk av, at deicingen var "flaskehalsen" på OSL. Men for all del, kan hende at du vet dette bedre enn de?

Nå har jeg ikke sagt at det er selve flyplassens skyld, men det vel ganske så klart at deicing køen i dag i alle fall, og i følge de lettere oppgitte cabincrewene jeg jodlet med ellers og, er et problem på OSL, og at snø skaper mer enn normalt med kø der enn andre steder. Nesten alt av fly var forsinket i dag, og jeg snakket med cabincrew på to flygninger i dag (inn til og ut fra OSL), og det var slik jeg fikk inntrykk av, at deicingen var "flaskehalsen" på OSL. Men for all del, kan hende at du vet dette bedre enn de?

Mer kø enn andre steder? Hvilke plasser sammenlignes det med da? Til å ha så mye snø og trafikk under deiceing-forhold så er OSL noe av det mest effektive du kan ha. Du kan ikke sammenligne med andre norske flyplasser, for de har ikke tilsvarende trafikk.

Hva hjelper det at selskap A er raske nok, når køen hoper seg opp av selskap B?

Enig! Burde vært 2 separate køer. Er det ikke 2 deiceplattformer på gardermoen? Kunne de ikke holdt til på hver sin plattform om det er 2 plattformer?

Her var det mye synsing. Det som skapte forsinkelser i går var snøværet med påfølgende brøyting. Under slike forhold brukes en rullebane til landing og en til avgang. Når avgangsbanen må stenges ett kvarter hver time for brøyting kommer ikke flyene ut fra deice og det skapes kø. Dette har ikke noe med kapasiteten til de som utfører deice. Hvis det snør mye må også deice plata brøytes og da kan det ikke stå noen fly der.
I morgenrushet i dag ble det avviklet opp til 72 flybevegelser i timen med øket spacing på finalen (4nm) og deice, men uten brøyting. Ikke mange flyplasser som greier det samme.
Flygere og kabincrew som klager på manglende deice kapasitet viser begrenset innsikt i hvor komplisert det er å drive en stor flyplass under vinterforhold.

Enig! Burde vært 2 separate køer. Er det ikke 2 deiceplattformer på gardermoen? Kunne de ikke holdt til på hver sin plattform om det er 2 plattformer?

Det er pr i dag to de-ice plasser i bruk.
Alfa syd som er i sydenden av vestre bane og Bravo nord som er i nordenden av østre bane.

Disse benyttes avhengig av vindretningen for avgangsbaner.

Tuklete å de-ice på Bravo nord når avgang må gjøres fra Alfa syd....

Mener jeg har hørt at den gamle Widerøe hangaren skal rives for at Alfa syd skal bygges ut..

Sakset fra Teknisk Ukeblad

I denne unike animasjonsvideoen ser du i detalj hvordan Norges hovedflyplass skal se ut ved sin nyåpning 27. april 2017. Utbyggingen pågår for fullt, og er ventet å koste 11,4 milliarder kroner.

Den mest framtredende endringen er åpningen av Pir Nord, som skal betjene både innenlands- og utenlandstrafikk. Dette løses ved å sluse passasjererene i ulike etasjer etter behov. Det blir også omfattende forandringer i dagens terminalbygg, med blant annet en oppgradert og forstørret togstasjon. Animasjon: Nordic Office of Architecture

http://www.tu.no/tutv/bygg/2014/03/03/slik-blir-nye-gardermoen

Burde det ikke gått an å laget pir øst og vest i 2 fulle etg?, da det pr i dag kun brukes som gang ved ankomst, noe trangere en første etg, men som en nødlsning uten pølseboder.
F.eks at utland på pir vest bruker 2.etg, dog kun ved ankomst og avgang, og vice versa på pir øst.

Sakset fra Teknisk Ukeblad

I denne unike animasjonsvideoen ser du i detalj hvordan Norges hovedflyplass skal se ut ved sin nyåpning 27. april 2017. Utbyggingen pågår for fullt, og er ventet å koste 11,4 milliarder kroner.

Den mest framtredende endringen er åpningen av Pir Nord, som skal betjene både innenlands- og utenlandstrafikk. Dette løses ved å sluse passasjererene i ulike etasjer etter behov. Det blir også omfattende forandringer i dagens terminalbygg, med blant annet en oppgradert og forstørret togstasjon. Animasjon: Nordic Office of Architecture

http://www.tu.no/tutv/bygg/2014/03/03/slik-blir-nye-gardermoen

Den videoen har ligget ute lenge.:)

Ser det ser ut som det gjøres noe ved foten av tårnet. Bygges det noe der?

Hvorfor blir det ikke non-schengen i andre etasje i den nye piren? Slik er det på F-piren ved Arlanda. Blir veksten på innenlands så voldsom at det må til?

Non-schengen er grusom as is, sprengt, også vil de ha flere ruter!?!?

Hvorfor blir det ikke non-schengen i andre etasje i den nye piren? Slik er det på F-piren ved Arlanda. Blir veksten på innenlands så voldsom at det må til?

Non-schengen er grusom as is, sprengt, også vil de ha flere ruter!?!?

Det er vel snakk om å flytte passkontrollen lenger inn i dagens utenlandsterminal, slik at det blir et større non Schengen område når ny pir står ferdig.

Ser rullebåndet ytterst på utland Schengen nå er gjerdet inn. Skal det fjernes?
equhuga5.jpg

Back