Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: OSL gjør seg klar til T2

Noe steds hen må internveien gå når det skal bygges, eller har du bedre forslag ?

Nei, men i følge den infoen vi har fått internt så skal gate 15 i bruk igjen fra 1 august så timingen med å stenge en ekstra gate i sommerrushet høres ut som dårlig planlegging for min del.

Nei, men i følge den infoen vi har fått internt så skal gate 15 i bruk igjen fra 1 august så timingen med å stenge en ekstra gate i sommerrushet høres ut som dårlig planlegging for min del.

Nå er vel normalt sommeren en litt mindre aktiv tid på innlandsflyginger? Et eller annet tidspunkt må ting skje, og at de evt. åpner igjen til rushet etter sommeren er jo positivt.

Fra august av skal internveien gå under broen ut til den nye piren. På en eller annen måte MÅTTE det gjøres - selv i feriepeaken.

En artikkel på e24.no om utbyggingen også etter T2. De venter 65 millioner passasjerer i 2065.

Spenstig å ekstrapolere 53 år frem i tid!
Dette krever imidlertid flere rullebaner:
Sakshaug tror OSL kan klare omkring 65 millioner passasjerer på tre parallelle rullebaner

Ser nå byggingen av broen over til pir Syd stadig går forover når man ser på webkamera på OSL sine sider, og at arbeidet med å fjerne asfaltet der innsjekk på T2 skal komme er godt igang

Ellers leser jeg i OSL sin masterplan at de ser for seg at T2 fase 2 bør stå ferdig i 2020, så da kan vi vel legge til 3 år til med byggeplass på OSL?

Ellers så har de vel begynt på "hus i huset" ved togstasjonen også, da de nå har satt opp en stor stålkonstruksjon/ramme der nå

Last edited:

De har også begynt å støpe betongelementer (søyler) innerst i kroken ved G23, ved gamle oversizehallen. De har også startet arbeidet med å fjerne glassplatene på G23, 21.

Ting skjer.

Det blir vel med dette bygget som med bomringen i Oslo. Først utvider man levetiden, så innser man at det blir permanent og begynner å fylle på med servicetilbud osv.

At rikspolitikere ikke har bedre å gjøre enn å blande seg inn i sånt forstår jeg egentlig ikke.

Jeg hørte i dag at gravingen gjør at tankbilene med ØL ikke kommer frem til øltankene på innenriks. det var vist 500liter igjenn i dag tidlig. Så da er de antakelig tomme i løpet av kvelden. Skål...

At rikspolitikere ikke har bedre å gjøre enn å blande seg inn i sånt forstår jeg egentlig ikke.

Det har vel sammenheng med at Avinor er statlig, og at de investerer 160 mill kroner i bygningsmasse som skal avskrives over fem år el.l. Greit at noen i samferdselskomiteen stiller spørsmål ved det, det er nok annet tull de henger seg opp i. (Med den opprinnelige T2-løsningen så hadde de jo ikke fått det, men det er litt sent nå)

Det har vel sammenheng med at Avinor er statlig, og at de investerer 160 mill kroner i bygningsmasse som skal avskrives over fem år el.l. Greit at noen i samferdselskomiteen stiller spørsmål ved det, det er nok annet tull de henger seg opp i.

Det er helt åpnebart at de ikke har forstått det, men stortinget har faktisk ikke noen styring over Avinor i det hele tatt. Den ga de fra seg da de omdannet Avinor til et AS.

Det er staten som eier Avinor, altså 100% av aksjene, men eierskapet utøves ved at Generalforsamlingen = samferdselsministeren instruerer Avinors styre.

Hvis Stortinget vil vite noe om Avinor/OSL, må de altså spørre regjeringen.

Hvordan er det planlagt angående skille ankommende og avgående passasjerer i den nye "midlertidige" piren? Vil de gå bort i fra å holde passasjerene adskilt her eller hvordan skal de løse dette?

Ser byggingen av gangen nå i kommet ganske langt. Pen ser det ikke ut som den blir, men ser ut som den ihvertfall får bra med vinduer

Attachments

• brot2s.jpg
    brot2s.jpg
    35.6 KB · Views: 660

Så for meg at det ble to etasjer, men det er egentlig et godt spørsmål!
Ser jo ikke slik ut fra størrelsen på bygningene, men de kan jo selvfølgelig deles på langs..

Hvordan er det planlagt angående skille ankommende og avgående passasjerer i den nye "midlertidige" piren? Vil de gå bort i fra å holde passasjerene adskilt her eller hvordan skal de løse dette?

Var ikke den adskillelsen noe man antok ville bli et EU-krav under konstruksjonen av OSL, men som senere ikke ble innført? Således kan det vel godt tenkes man går bort fra dette ved den midlertidige piren som jo tross alt kun er innenriks.

Det er et testprosjekt i 2 av de ytterste broene på innland, der ankommende transferpassasjerer kan gå rett opp i gate-området (ikke opp rulletrappen, øvre plan og så ned trappen). Dette er skiltet.

Så vidt jeg husker å ha lest i en artikkel i TU el.l. så skulle det være mix av ankomst/avgående pax (sannsynlig vis samme som man ser på ARN/CPH)

Synes at det er greit at man skiller ankomst og avgående pax, men fint at de som skal i transfer kan gå rett inn til avgang.
Når vi var i Australia og reiste innland(noen år siden nå), måtte man brøyte seg frem når man skulle ut igjennom gatene, så helt greit å kunne slippe dette på OSL.

Skillet av ankommende og avreisende pax funker ganske så bra på OSL. Det gjør ikke minst en ENORM forskjell på antall pax som skal trenges i i pirene, som allerede er for trange. Bare ta en tur i peaken - noen som vil squize inn samtlige ankommende pax der også? Neppe.

Behold systemet, og gi transferpaxen tydelig skilting og en smart vei å gå!

Back