Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: OSL gjør seg klar til T2

Det hadde garantert blitt noe om de hadde bestemt seg for å ikke gjøre noe i det hele tatt, så vi må være glade at de faktisk reagerer.

Godtfolk, som jeg lovet tok jeg en rask runde med kamera. Teksten er under bilde.

Stand 24-26 OSL T2

Stand 24-26. Ikke så mye fremgang å se for det blotte øye, men det går visst etter skjema.

Stand 24 OSL T2

Stand 24. Godt med luftig bro.

Temporary pier south OSL T2

Pir syd helt i vest. Her har man ikke tenkt å sette vindu i enden. Litt synd, da hadde man fått panoramautsikt til vestre bane. (Har man helt glemt flynerdene :lol: )

Windows views from pier south OSL T2

Dette bilde er tatt fra vinduet helt i vest slik at dere ser hvordan det vil ta seg ut herfra. Man har også god utsikt mot vestre rullebane fra cargoplata og nordover. Dessverre tenkte jeg ikke å ta bilde av den utsikten men bra utsikt blir det.

Dette er tatt fra rekkverket på utsiden.

Fra bakkenivå

Her vil det bygges videreforbindelse mot terminalen, altså mot høyre.

Stand 23-21-19, soon to be closed OSL T2

Teltet som avlastet PMZ og bagasjehåndtering er fjernet. Sentralbygget vil bli rimelig stort når det omsider blir ferdig etter norske forhold.

FedEx

Pausebilde, Martins bigtoy :lol:

Krysningsvakt TXW Mike-November OSL T2

Dette er vel den mest ultimate jobben for en flynøøøørd. Krysningsvakt vestre bane i nord. Gutta skal passe på anleggstrafikken. Her blir det nok noen kaffepauser på Cato etterhvert. Rullebanen er til høyre i bildet.

Bakkeradartårn OSL T2

Radartårnet begynner å ta form i nord. Noen som legger merke til plattformen som går trill rundt? :colgate: :stir

TXW Xray OSL T2

Her er TXW Xray historie enn så lenge. Det er taksebanen som gikk til/fra Forsvaret. Tatt fra nord.

Håper dette gir et lite pekepinn på hvor langt T2 har kommet. Bildene er kun for dokumentasjon så jeg har brukt minimal tid på redigering.

Cato

Last edited:

Så bare halvparten av bildene istad, som påpekt av andre, men nå er alt i orden.
Takker så meget for oppdatering!
Spennende å se om prosjekt T2 går etter tids- og økonomiplan.

Flott dokumentasjon! Nå går det visst fort fremover ja.. :cool:
Den ikke-midlertidige piren ser jo ikke direkte stygg ut, men som jeg fryktet bygges den selvsagt ikke i lik stil som med resten av terminalen, evt stilen til t2.
Reagerte også på høyden - er det bare jeg som liker at der er høyt under taket på flyplasser (og jernbanestasjoner etc)?

OSL_kart_jernbane_tcm181-142232.png

http://www.osl.no/osl/micro/OSL2017/?PIR_SYD_–_MIDLERTIDIG_PIR&hidden_id=181-142635
Virker også som om OSL

OSL.NO/2017 said:
Gangbroen i seg selv blir 250 meter lang, og piren er 310 meter

Er man riktig uheldig og får et fly på gate helt i vest på den nye midlertidige piren, må man altså gå over en halv km(!) Ikke det at dette er forferdelig langt, men jeg ser for meg at mange som har dårlig tid blir forbannet når man må gå på en slik lang, "død" transportetappe. Hvis tanken er at dette bygget faktisk skal benyttes en del, burde man absolutt legge inn rullebånd for passasjerene.

Bildet ovenfor er selvsagt ikke særlig nøyaktig, men OSL bruker denne formen for bilder som informasjonsbilder! Da er det verdt å legge merke til at den midlertidige piren er tegnet slik at den virker kortere enn dagens pir vestover. Det er jo direkte løgn! Halve lengden til den nye piren starter der commuterloungen slutter i dag! (Hvis man ser for seg de to pirene som parallelle linjer.
Bildet som ENGM 911 la ut bekrefter jo dette). Det er ca 400 m lengre å gå fra dagens terminal til enden av communterloungen, enn fra dagens terminal til enden av den nye piren i sør. En stor del av disse ekstra meterne er som nevnt en død transportetappe. Det må da være grunnlag for rullebånd hvis man da skal benytte denne piren en del..

Last edited:

Vil gangbrua føre til at det forsvinn gate(r) i hovedpiren?

Egentlig ikke gangbroen i seg selv, men siden hovedbygget skal strekkes vestover vil det spise opp de innerste gatene og de da forsvinner. Og så snart gangbroen er på plass vil ikke flyene bruke gatene bak den

Men først blir det fire trange år på jernbanestasjonen med «hus – i – huset» som OSL kaller det.

Men først blir det fire trange år på jernbanestasjonen med «hus – i – huset» som OSL kaller det.

Ja, trangt kommer vel til å blir gjennomgangstonen på OSL fremover, og til en viss grad er det alt trangt. Så blir vel spennende å se hvordan dette hus i huset blir i praksis.

I Avinor sin årsrapport (s62) kommer det forresten frem hvilke ekstrakostnader T2 prosjektet tilførte OSL i 2011. (Alle tall i MNOK)

Lønn og personalkostnader: 24,1
Driftskoordinering: 28,7
Vakthold: 7,5
Ekstra bussing: 5,5
Konsulenttjenester: 4,8
Tap ved utrangering av eksisterende anlegg: 7,8
Annet: 12,5
Økte avskrivinger som følge av utrangering av deler av terminalen i 2013: 91,8

Totalt: 182,7

Cash effekten er da omtrent halvparten av dette og ~91 MNOK som OSL måtte ut med i fjor

Så det er dyrt å bygge ut, og de fleste av disse postene blir nok vesentlig høyere i 2012. Men er usikker på totalen, da det ikke kommer frem om posten for avskrivninger er for alt som trengt å avskrives og er en engangs post, eller om det kommer mer her?

Den midliertidige piren kunne jo godt blitt et svar på CPH sin LCC pir i fremtiden....

Møtte en av de hyggelige karene som jobber i T2-prosjektet igår og han sa at jeg kunne være glad for at jeg har flyttet arbeidsplass fra B- til H-feltet.

Ingen stor nyhet, men ser at prosjektet ikke lenger omtales som T2 på www.osl.no, men som "Utbygging mot 2017". Det gir jo mening, siden det ikke er snakk om å bygge en ny terminal, men heller utvide den eksisterende.

Back