Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: OSL gjør seg klar til T2

Aftenposten bringer i dag en skisse av "nye Gardermoen". På dette bilde er det tegnet inn en midlertidig "Pir sør", lokalisert på dagens fjernpark innland. Har ikke sett dette før.
_SCC-AIPub_G-Titte_1514770a.jpg

Kilde : http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article4180573.ece

Når T2 står ferdig i 2017, så er vel flyplassen nesten for liten om økningen på passasjerer fortsetter? Eller har noen prognosene for det?

Edit: Skriveleif

Last edited:

Kobro sier:

Vårt mål er at dette skal bli Europas beste flyplass

ni av de mest sentrale gatene på dagens terminal må stenges under byggeperioden

Dvs før den blir bedre skal den bli verre. Den er ille i dag, tenk så ille den blir med 25 millioner passasjerer årlig og færre gater enn i dag.

Det verste som fins på en flyplass er at den føles trang og overbefolket. Det skal ikke skje hos oss, vi bygger den romslig

Det gleder jeg meg til å se.

Flyplassens totale kapasitet får en nødvendig økning. Det vil bli plass til flere større fly og det er nettopp på langdistanse at en vesentlig del av trafikkutviklingen vil komme, sier SAS sin prosjektleder i saken, Erik Isachsen

Så SAS planlegger flere langdistanseruter fra OSL? Eller snakker han på vegne av konkurrentene? ;)

Når T2 står ferdig i 2017, så er vel flyplassen nesten for liten om man økningen på passasjerer fortsetter? Eller har noen prognosene for det?

5% årlig økning og kapasiteten er nådd på åpningsdagen. Det er jo realistisk å tro skjer.

Last edited:

Det er vel overhodet ingen grunn til å tro at plassen blir disponert anderledes i den nye piren enn i det som er tilfellet i dagens terminal. Med andre blir det pakket med butikker og serveringssteder, og knapt en eneste stol for passasjerer. I dag er det flere gater med helt nede i 26 sitteplasser for ventende passasjerer, og antallet reduseres for hvert halvår som går, omtrent omvendt proporsjonalt med trafikkveksten. Jeg tror nok noen bør ta vare på dette utsagnet fra Kobro, og vise han det på åpningsdagen, når det allerede da er problemer med tilstrekkelig vrimleplass.

I dag er det krise på torsdag og fredag ettermiddag. Ser med gru frem til hvordan det kommer til å bli frem til 2017. Blir det som jeg frykter, så kommer det til å bli minimalt med transfer om OSL for min del, i hvert fall på de tidspunktene der det allerede i dag er sprengt.

Skal bli interessant å se om den midlertidige terminalen, som skal stå ferdig 2012, med 8 gater og broer, vil noen gang bli revet. Den kan minne om LCC terminalen i CPH, og om den blir brukbart innredet, så må det være en bestemt årsak som gjør at den skal rives.

5% årlig økning og kapasiteten er nådd på åpningsdagen. Det er jo realistisk å tro skjer.

Trafikkveksten fra 2000-2010 er følgende:

År Utl Inl Tot Årl økn 00-10
2000 6750 7481 14231
2001 6739 7222 13961 -1,9 %
2002 6499 6912 13411 -3,9 %
2003 6593 7053 13646 1,8 %
2004 7450 7415 14865 8,9 %
2005 8179 7717 15896 6,9 %
2006 9292 8380 17672 11,2 %
2007 10127 8917 19044 7,8 %
2008 10352 8992 19344 1,6 %
2009 9459 8628 18087 -6,5 %
2010 10126 8964 19090 5,5 % 34,1 %

Hvis en legger til at trafikkveksten for jan-juli 2011 i forhold til samme periode i 2010 er 14,3%, så sier det seg selv at det ikke er usannsynlig med en gjennomsnittlig årlig vekst på 5%. Med andre ord en sprengt kapasitet på åpningsdagen.

For ordens skyld, så er alle disse tallene hentet fra osl.no sine statistikksider.

Her er en liten tabell som viser hva passasjertallet er hvert år ved forskjellig veksttakt.
Tabell_OSL_2011-2018.jpg

Denne tabellen ble gjort for en stund siden, og det ser ut nå som utgangspunktet med 20,9 millioner passasjerer i 2011 er for lavt.
Med en gjennomsnittlig vekst på 6% vil T2 være sprengt allerede ved åpningen.

Last edited:

Transportøkonomisk institutt laget i 2007 prognoser for trafikkveksten på Gardermoen fram mot 2022, og så vidt jeg kan se er det tallene derifra som brukes i prognosene for utvikling av flyplassen:
  • Lavt estimat: 2,5% årlig vekst
  • Middels estimat: 3,0% årlig vekst
  • Høyt estimat: 3,6% årlig vekst

Dette er referert i en av utredningene for T2, men jeg finner ingen originalkilde.

Det som er ganske lett å finne, er forutsetningene som ble lagt til grunn tidlig på 90-tallet:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/dok/nouer/1999/nou-1999-28/10.html?id=142184

Men traff SD med sin prognose i 1990? Nei, de var alt for lite optimistisk og nå ser det ut til at 2020-tallet blir allerede nådd i 2012 med en vekst på rundt 4% det året. De siste tre årene har bare et av de to store på OSL hatt reel vekst, og med SAS's nye signaler vil det bli to selskaper som bidrar til veksten. Signalene til Norwegian og deres IC-satsing gjør også at det kan medføre en mye større andel utenlandstransfer som kommer som tillegg til dagens kortdistanseflygninger. Ut fra dette er det ting som tyder på at TØIs høyeste estimat i realiteten kanskje bare er det absolutte minimum.

Men traff SD med sin prognose i 1990? Nei, de var alt for lite optimistisk og nå ser det ut til at 2020-tallet blir allerede nådd i 2012 med en vekst på rundt 4% det året. De siste tre årene har bare et av de to store på OSL hatt reel vekst, og med SAS's nye signaler vil det bli to selskaper som bidrar til veksten. Signalene til Norwegian og deres IC-satsing gjør også at det kan medføre en mye større andel utenlandstransfer som kommer som tillegg til dagens kortdistanseflygninger. Ut fra dette er det ting som tyder på at TØIs høyeste estimat i realiteten kanskje bare er det absolutte minimum.

Ser man på veksten de siste 10 år, så har jo snittveksten vært høyere enn det så var oppsatt som høyt estimat, og denne veksten har vært gjennom en punktert IT-boble, et økonomisk krakk, samt 11.sept. Da må det være lov å stille spørsmål til den vurderingen som ligger til grunn for nødvendig kapasitet til en ny terminal er.

Nå har man bygget veier i dette landet basert på grunnlagstall, som har vært fullstendig feil, i 30år (nylig innrømmet i media). Mye tyder på at vi ikke har lært noe som helst av dette, og bygger flyplasser etter tilsvarende alt for lave anslag.

Hva med å presentere disse påstandene i media, så man kan få en skikkelig debatt offentlig og ikke bare på et "lukket" luftfartsforum.

Den "midlertidige" terminalen kommer garantert til å stå der til trinn to på den nye piren er ferdig. Nå må de bruke huene sine i Avinor og på OSL, og ta hele utbyggingen i et jafs!

Var opprinnelig meningen å busse pax til flyene på fjernpark innland, og den vil bli brukt til det fulle når byggingen av T2 starter. SAS foreslo tidlig å lage en "terminal" med gangveiforbindelse. Noe OSL avslo som for dyrt og urealsistisk. Tror det var i fjor at pengetellerne kom frem til at å busse så mye folk (innkjøp av mange nye busser, flere sjåfører osv.) var minst like dyrt som forslaget til SAS sine rep.

At den blir midlertidig har jeg derimot liten tro på. Hvorfor rive ned infrastruktur som fortsatt kan brukes, når vi i tillegg "vet" at T2 sansynligvis vil være for liten fra dag 1?

Denne utbygging er bare en midlertidlig lösning.

Rett og slett fordi OSL sitt navaerende hovedproblem er gate-mangel i peak-hour. Med T2 far vi en netto tilvaekst av 2 (???) gates. Noen av disse er for Kategorie E fly. Legger vi ogsa litt vekst i IC til grunn, sa blir det for kont-traffikken ingen utvidelse i det heile tatt!!!

Dermed har man faktisk ogsa utsikten for denne midlertidlige pier som skal bygges til sör. Det vil bli en "Fornebu-reload" og denne vil trolig star mange ar.

Eneste vei ut for OSL er a rendyrke sine planer og bygger i förste trinn T2, og direkte deretter en T3 eller hva man vil kalle dette, som vil gi en full H form av heile terminalen. Bare med slik en lösning far man de antall gates som virkelig trenges til....

Min beskjeden mening...

Igjen må jeg bare si at jeg gremmes over at de ikke følger sin opprinnelige plan med en parallell terminal 2, med bruk av tunellen under Tarmac. Se på f,eks Chicago hvor denne type design fungerer utmerket..

Igjen må jeg bare si at jeg gremmes over at de ikke følger sin opprinnelige plan med en parallell terminal 2, med bruk av tunellen under Tarmac. Se på f,eks Chicago hvor denne type design fungerer utmerket..

Det ville uansett betydd ei betydelig utbygging av dagens bygning i tillegg, for å få plass til flere innsjekkingsskranker, større sikkerhetskontroll, mer kapasitet i bagasjeanlegg osv.

Det ville uansett betydd ei betydelig utbygging av dagens bygning i tillegg, for å få plass til flere innsjekkingsskranker, større sikkerhetskontroll, mer kapasitet i bagasjeanlegg osv.

Alt dette blir vel gjort i dag likevel?

Humor å lese at Kobro har som mål at OSL skal bli Europas beste flyplass. Tror ikke det vil skje med en flyplass som er for liten allerede når utbyggingen av trinn 1 står ferdig.

Back