Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: OSL gjør seg klar til T2

Kan ikke noen med makt få de til å tegne inn en spotterplattform på toppen av den nye terminalen.. med serveringssted/foodcourt osv..... det hadde jo vært perfekt å legge den på taket der ny og gammel terminal nå skal "limes" sammen......! Come on, noe ala den i Amsterdam.....?

Ja for det hadde jo hvertfall vært fornuftig bruk av penger.

Gateområdene var ganske bra i begynnelsen og det var vel nok flyoppstillingsplasser, men innsjekkområdet var for lite. Det tok ikke lenge før man måtte sende brev til flyselskapene og informere at de på sommeren ikke kunne få det antall egne skranker de ønsket, siden det ikke var mange nok totalt. Men arkitekten synes innsjekkingsøyer var fint :headbang

At selskapene ikke fikk det akkurat slik de ønsket, er ikke det samme som at flyplassen var underdimensjonert. Det er heller ikke slik at det sitter en arkitekt og bestemmer hvordan en flyplass (sykehus, jernbanestasjon, kontorbygning) skal være, uten å ta noen andre hensyn enn hva som er pent. Som nevnt i en tidligere post, så ser du at ganske mye allerede er endret på T2 fra arkitektenes tidlige skisser, til noe som tilsynelatende er mer praktisk og gjennomførbart.

Jeg tror forøvrig at flyplasser ville bli både dyre og lite pene om man lot Flyprat bestemme størrelsen, stuerne planlegge teknikken, spotterne drive serveringssteder og flyselskapene lage planløsninger.

Jeg tror forøvrig at flyplasser ville bli både dyre og lite pene om man lot Flyprat bestemme størrelsen, stuerne planlegge teknikken, spotterne drive serveringssteder og flyselskapene lage planløsninger.

Godt sagt! Det er nettopp derfor vi har arkitekter, ingeniører etc. etc.

At selskapene ikke fikk det akkurat slik de ønsket, er ikke det samme som at flyplassen var underdimensjonert. Det er heller ikke slik at det sitter en arkitekt og bestemmer hvordan en flyplass (sykehus, jernbanestasjon, kontorbygning) skal være, uten å ta noen andre hensyn enn hva som er pent. Som nevnt i en tidligere post, så ser du at ganske mye allerede er endret på T2 fra arkitektenes tidlige skisser, til noe som tilsynelatende er mer praktisk og gjennomførbart.

Et samspill er det beste. Ser desverre daglig hva som skjer når arkitekter bestemmer alt (commuterlounge). Strømmkummer uten rett type strøm, flytting av senterlinje på park, slik at pushback står oppå strømluka etc etc. Ta med brukerne på råd, det er vi som sitter inne med kunnskapen om hvordan ting egentlig fungerer!

Et samspill er det beste. Ser desverre daglig hva som skjer når arkitekter bestemmer alt (commuterlounge). Strømmkummer uten rett type strøm, flytting av senterlinje på park, slik at pushback står oppå strømluka etc etc. Ta med brukerne på råd, det er vi som sitter inne med kunnskapen om hvordan ting egentlig fungerer!

Jeg har faktisk veldig vondt for å tro at det er en arkitekt som har bestemt alt dette. Når så du sist en arkitekt spesifisere strømtype i en kum?

I de byggeprosjektene jeg har vært involvert i, har arkitektene ihvertfall holdt seg langt unna hva som skal bak luker og nedi kummer. Det har de overlatt til oss som kan det (eventuelt til rådgivere som burde kunne det) i samråd med brukere. Skyt heller på rådgivende ingeniører og byggeledelse, som ikke har god nok oversikt eller flinke nok til å hente inn erfaringer, eller egen ledelse, som ikke klarer å melde inn behov.

Glimrende sagt gustavf, det er husherren som spesifiserer hvilke krav en har og det er også husherren som må identifisere hvilke ønsker de enkelte brukergruppene har. Økonomien i prosjektet bestemmer hvor kuttet blir i forhold til brukernes ønsker.

Ser jeg burde inkludert ingeniørene, my bad. Problemet er når byggherre ikke innhenter råd fra brukere /ikke vill høre på rådene.

Kan nevne oversizeteltet i vest. Verneombudene fra alle handlingselskapene ble tatt med. Kun SGS møtte opp og fortalte hvordan vi ville ha det. ved befaring før åpning var ingen av rådene tatt til følge, flere av dem gikk på sikkerhet (hms). Dette førte til at verneombudsiden benyttet stegningsretten sin. Åpningen ble da utsatt til alt var rettet på, samt en ganske så stor ekstrakostnad.

Husker ikke hvem, men tror det var en av de gamle grekerne som uttalte noe om at den smarteste personen her den vet hva han ikke kan.

...på toppen av den nye terminalen.. med serveringssted/foodcourt osv..... det hadde jo vært perfekt å legge den på taket der ny og gammel terminal nå skal "limes" sammen......! Come on, noe ala den i Amsterdam.....?

Amen. Og få flyttet den @£$€ tax-free'n! Nå om sommeren er det totalt håpløst, "alle" må gjennom en gate som er 3 meter bred, der en drøss går mot strømmen med handlevogn. Og ja, jeg vet det går an å gå "rundt", men det var ikke dit jeg skulle. OSL begynner å bli en av de mest klaustrofobiske flyplasser jeg bruker.

Og ja, jeg vet at tax-free er en god inntektskilde, og som passasjer er det jo ingen som bryr seg om hva vi mener.

OSL begynner å bli en av de mest klaustrofobiske flyplasser jeg bruker.

Sikkert ikke en flyplass du bruker hyppig, men MAN er hakket verre enn OSL. Der er det i terminal 1 ikke mulig å gå rundt tax-free butikken....

Synes utvidelse av piren i den retninga virker som en god løsning jeg. Flyplasser med 15 millioner seperate terminaler (CDG har vel formelt bare 3 terminaler, men i praksis fungerer det som 7-8 forskjellige) er rett og slett ikke optimalt. En slik pirløsning som han har valgt på OSL har man flere steder i verden. Kan da vel utvide den ekisterende utenlandspiren østover litt også? Er da plass der for en 10 gater eller noe.

Skyt heller på rådgivende ingeniører og byggeledelse, som ikke har god nok oversikt eller flinke nok til å hente inn erfaringer

Ja, og i tilfelle commuterloungen er det OSL. De "hadde ikke tid" til å spørre brukerne på flyplassen når de lagde den. Dermed har den blitt en katastrofe. I tillegg til det som er nevnt her må man på hver avgang og ankomst egentlig ha et ekstra menneske for å passe på at passasjerene som går til / fra flyene, for å tilfredsstille kravene til Luftfartstilsynet. Og det bare pga konstruksjonen av bygget. Tenk hvor mye det vil koste flyselskapene. Egentlig burde de kreve at OSL stiller opp med folk der, slik de har klart å lage denne geniale løsningen!

(Forøvrig på det andre innlegget snakket jeg om Gardermoen når det åpnet i 1998 og ikke T2.)

Amen. Og få flyttet den @£$€ tax-free'n! Nå om sommeren er det totalt håpløst, "alle" må gjennom en gate som er 3 meter bred, der en drøss går mot strømmen med handlevogn. Og ja, jeg vet det går an å gå "rundt", men det var ikke dit jeg skulle. OSL begynner å bli en av de mest klaustrofobiske flyplasser jeg bruker.

Og ja, jeg vet at tax-free er en god inntektskilde, og som passasjer er det jo ingen som bryr seg om hva vi mener.

Kan ikke skjønne at du synes OSL er klaustrofobisk? Pointet er da at det er små avstander og effektiv flyplass. Frels meg heller fra milelange haller alla Arlanda, Helsinki, Schipol, Kastrup etc.

Greit nok med Tax-free'en men forsinkelsesmessig er det ikke mange sekunder jeg har tapt der.

Sikkert ikke en flyplass du bruker hyppig, men MAN er hakket verre enn OSL. Der er det i terminal 1 ikke mulig å gå rundt tax-free butikken....

Heller ikke på T3 er det mulig etter ombyggingen å bevege seg rundt handlesenteret for å komme til gatene. Noe å se fem til nå når SAS og resten StarA-selskapene flytter sammen på T3.

Ja for det hadde jo hvertfall vært fornuftig bruk av penger.

Nå tenkte jeg egentlig ikke så mye på kostnaden av det, det var mer et øøøønske om noe slikt. Synes AMS har en bra løsning der... Da kunne man løftet serveringsteder "opp i høyden" og frigitt plass på gulvet under til flere butikker og spisesteder:-) I det store regnestykket, hvor mye hadde dette utgjort egentlig... jeg vet ikke, som sagt var det bare en ide som jeg vet flere har nevnt her.. hadde jo blitt en liten attraksjon i tillegg.

En annen ting, slik at jeg har forstått det riktig, planen med "t2", ett byggetrinn nå, så skal også den piren forlenges ytterligere en gang i 2020-tallet??

Kan ikke skjønne at du synes OSL er klaustrofobisk? Pointet er da at det er små avstander og effektiv flyplass. Frels meg heller fra milelange haller alla Arlanda, Helsinki, Schipol, Kastrup etc.

Greit nok med Tax-free'en men forsinkelsesmessig er det ikke mange sekunder jeg har tapt der.

Pointet er at det er et handlesenter, der passasjermessige hensyn har lav prioritet. Terminalen er smal og kort, og gir derfor ikke lange avstander. Kastrup er jo enda mer talentløs i så måte, den er smal og LANG. Hadde OSL vært bygget bredere, høyere, og hatt nivå 2 på mye større deler av terminalbygningen, kunne man flyttet flere funksjoner opp i andre etasje. Slik det er i dag er det en evig suppe av små og elendige serveringssteder, butikker, kiosker, gater, barer osv. Jeg synes løsningen i HAM er ypperlig!
Se dessuten hvor romslig det føles i Munchen eller den nye piren på Arlanda.
Eller se på arkitekturen på flyplassen i Shanghai, selv om innholdet der også kan diskuteres. I Norge bygges det man har behov for anno prosjekteringsår, ikke det man kan ha behov for når bygget står ferdig.

I Norge bygges det man har behov for anno prosjekteringsår, ikke det man kan ha behov for når bygget står ferdig.
Makan til vissvass! Det tror jeg ikke du kan finne et eneste eksempel på. Og som et generelt prinsipp, gjelder det i hverfall ikke.

Må nok delvis si meg enig med Dag Viking, identifisering av fremtidige behov er ikke den beste når det gjelder utbygginger. Det er tross alt ikke mer enn nesten 13 år siden nåværende OSL ble tatt i bruk, og en kan spørre seg hvor luftigheten er blitt av og hvor venteområdene ved hver gate er blitt at. Selvsagt er det noen gater som har venteområder, men så er det andre der det nesten er ikke noen plass i det hele tatt. Jeg har ikke tall på de ganger jeg har hengt over de tre søppeldunkene eller ventilasjonsboksene i vente på at Go to gate skifter til Boarding.

Makan til vissvass! Det tror jeg ikke du kan finne et eneste eksempel på. Og som et generelt prinsipp, gjelder det i hverfall ikke.

Jeg kan i hvert fall uten å tenke meg om nevne to konkrete vegprosjekter som hadde for lav kapasitet i henhold til gjeldende vegnormal allerede på åpningsdagen. Jeg tror man skal lete lenger for å finne eksempel på at man har tatt skikkelig i for å slippe dyre utbygginger etter relativt kort tid.

Ok, før vi sklir helt ut her. Tråden handler om flyterminaler, først og fremst på OSL.

Det jeg reagerte på var påstanden om at man i Norge beregner kapasitet ut fra behovet på prosjektetingstudspunktet. Det er selvsagt sprøyt.

Bortsett fra det, kan man selvsagt mene hva man vil om hvor fremtidsrettet man bør planlegge og bygge, og hvor mye penger man bør legge i det av gangen. Her er det ikke noe fasitsvar. Bare husk at å bygge noe man kan vokse i ikke nødvendigvis er det mest lønnsomme, selv om det ofte blir penest. Å bygge etappevis (eller klattevis, som det heter her på forumet) vil i størst grad sikre lokaler som er up-to-date mht. teknologi og funksjonalitet. Dessuten binder man ikke opp så store verdier av gangen. En ulempe er at man må bygge ut relativt ofte. Bygger man "for fremtiden", må man likevel regne med å bygge om flere ganger, siden det er vanskelig å spå om utvikling av teknologi og politikk. Lokalene og løsningene blir uhensiktsmessige før kapasitetsgrensen nås.

Litt om veiutbygging: Det at enkelte veiprosjekter ikke har tilstrekkelig kapasitet på åpningstidspunktet, trenger ikke å bety at man beregnet kapasiteten ut fra behovet på prosjekteringstidspunktet. Men det kan bety at man feilberegnet. Eller man gjorde det med vilje. Beregning av behov for veikapasitet er ofte ren politikk. Man kan f.eks. ønske å bruke penger på helt andre områder. Eller man ønsker å styre trafikkutviklingen: Jo større kapasitet, jo mer trafikk. Jo mindre kapasitet, jo mer trafikk må over på andre veier eller alternative transportmåter.

Bygger man "for fremtiden", må man likevel regne med å bygge om flere ganger, siden det er vanskelig å spå om utvikling av teknologi og politikk. Lokalene og løsningene blir uhensiktsmessige før kapasitetsgrensen nås.

Et godt eksempel på det, er Schengen-samarbeidet, som Gardermoen nødvendigvis ikke ble prosjektert for.

Back