Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Food Truck Festival med 5 trucks åpner på non-Schengen 2.februar. Og det ser ut til at Foodmarket stenger og blir til Everyday Kitchen på utland etter hvert.

Høres ut som noe fra markedsavdelingen det der, ja. "mulighet for samtidighet"?
"Bussgaten"? (Schweigaardsgate?) Og hva i huleste er Fastpunkt 47? Høres ut som en film av Michael Moore.

Utbyggingen av OSL mot 2017

Høres ut som noe fra markedsavdelingen det der, ja. "mulighet for samtidighet"?

"Bussgaten"? (Schweigaardsgate?) Og hva i huleste er Fastpunkt 47? Høres ut som en film av Michael Moore.

Fastpunkt et jo norsk for "stand". Husk at gatenes adresse/navn på flysiden jo ikke er det samme for passasjerene

Og dette er jo også for "internbruk" så neppe noe markedsavdelingen har funnet på

Ser også det en eller annen gang skal åpne Wagamama, La Baguette og Burger King i ankomst etasjen land side bak togstasjonen

Stand heter flyoppstillingsplass på norsk, ikke fastpunkt. Jeg har aldri hverken hørt om det eller sett det skrevet i den sammenheng før. Trodde det er noe landmålere bruker som referansepunkt.

Forstår det sånn de nå er i full gang med å bytte gatene på Pir nord som ikke "passet" til spesifikasjonene?

Two Tigers åpnet på innland i dag. Sushi og lignende

Med fare for at det kan ha vært nevnt på en av de foregående noen-og-søtti sidene; skal alle broene på pir Nord byttes? Er det feil fra leverandørens side, eller er det Avinor som har funnet ut at behovene har endret seg? Sistnevnte er vel tilfellet med D10 og D11?

Stand heter flyoppstillingsplass på norsk
Nå er ikke dette flyoppstillingsplass, siden det er bussholdeplass ;) Sikkert en intern definisjon, som Someone sier, siden det var intern info.

"Fastpunkt" på OSL er disse "byggeklossene" som forbinder gangbroa til terminalen med gangbroa til flyet. Så "fastpunkt 47" er det som pr. dags dato er igjen av gamle "stand 47", hvor "byggeklossen" står igjen med påbygget bussterminal i bunn.

Ser ut som de ikke har fått taket tett alle steder. Såvidt jeg kan se av videoen bilde er fra er dette tatt på landsiden ankomst?

db5b5bd9d8c54ab02cbd90f773263f1a.jpg

Nå er jo noe her alt ferdig, men litt info om hva som er planlagt gjort i 2018

https://ekstranett.avinor.no/global...eaktiviteter/infomote-2018---presentasjon.pdf

https://ekstranett.avinor.no/global...tiviteter/t2_byggeaktiviteter_2018_plakat.pdf

Ser at planen er at den nye dobbeltbro gaten E12/F12 skal åpne i juni og man legger også opp fuelsystem og til plassene 80, 87 og 89 .....der det egentlig skulle vært gater/broer hvis pir nord hadde vært bygget i full lengde med en gang

Last edited:

Nå er jo noe her alt ferdig, men litt info om hva som er planlagt gjort i 2018

https://ekstranett.avinor.no/global...eaktiviteter/infomote-2018---presentasjon.pdf

https://ekstranett.avinor.no/global...tiviteter/t2_byggeaktiviteter_2018_plakat.pdf

Ser at planen er at den nye dobbeltbro gaten E12/F12 skal åpne i juni og man legger også opp fuelsystem og til plassene 80, 87 og 89 .....der det egentlig skulle vært gater/broer hvis pir nord hadde vært bygget i full lengde med en gang

Hvor mye lenger er det planlagt den kan bli?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Der er jeg ikke enig. Med den løsningen man har godt inn for vil man måtte brøyte i to innergjørner. Sett ifra en som skal handtere maskinen i dette tillfellet er et slikt gjørne et mareritt og brøyte kontra yttergjørner. Innergjørner tar normalt sett lengre tid å få brøyta kontra yttergjørner. Samt at man i et yttergjørne uten problemer vil kunne få med seg all snøen. I et innergjørne vil det være så godt som umulig uten å må benytte minst to forsjelige maskiner. Normalt sett brøytes det med store skjær. Dette skjeret vil ha store problemer med å få med seg all snøen i gjørnet. SÅ når skæret har gjort seg ferdig må man tilbake med en maskin med en snøkuffe å måke vekk den snøen som skjæret ikke fikk med seg. Med kun yttergjørner vil ikke denne problemstillingen oppstå i det heletatt.

Dagens løsning er et glimrende eksempel på at kontorrotter i noen tilfeller ikke fatter hvordan ting vil fungere i praksis.

Gammel post jeg henter opp, men det var ganske mange som denne i starten av tråden angående hvor vanskelig det skulle være å brøyte når den nye piren stod ferdig. Fullt mulig det er endel mer jobb, men i år har det jo vært veldig mye snø, og fra utsiden så ser det ikke ut som det har bydd på de aller største problemene?

Hvor mye lenger er det planlagt den kan bli?

Med fare for å ta en "Trumf" siden jeg nå tar det litt fritt fra hukommelsen, så mener jeg det er snakk om 4 gater til? 2 på hver side?

Gammel post jeg henter opp, men det var ganske mange som denne i starten av tråden angående hvor vanskelig det skulle være å brøyte når den nye piren stod ferdig. Fullt mulig det er endel mer jobb, men i år har det jo vært veldig mye snø, og fra utsiden så ser det ikke ut som det har bydd på de aller største problemene?

Hjulene går rundt så klart, og mange folk står på for å gjøre den nye geometrien så effektiv som mulig, men jeg tror ikke brøytingen har blitt noe mindre omfattende enn det kritikerne sa den ville bli. Regn med opp til 15-20 minutter oppstartsdelay hvis de nettopp har begynt å brøyte området bak deg.

Hvorfor bruker man såvidt mye (?) B-gater? Det er jo opplagt at de ikke ble midlertidige, men med utbyggingen ellers ferdig (?) burde man jo kunne klare å drifte uten disse?

Hvorfor bruker man såvidt mye (?) B-gater? Det er jo opplagt at de ikke ble midlertidige, men med utbyggingen ellers ferdig (?) burde man jo kunne klare å drifte uten disse?

Man trener jo kapasitet i blant der. Spesielt nå enkelte fly står end stund.

Er jo fremdeles endel fjernpark også da broene jo iblant er opptatt alle sammen

OSL har forsåvidt godt med plass for vinterprogrammet, men bussgate har igjen blitt et vanlig fenomen for fly med få passasjerer eller lang tid på bakken. Kan ikke huske å ha hatt spesielt mye bussgate i vinter, selv ikke på CRJ700 midt i peak. Men det har blitt betraktelig mer vanlig de siste ukene. Mener jeg selv i alle fall. Så drift uten B-gates på innland er nok neppe så lett som man nok skulle ønske. Har også inntrykk av at schengen-trafikken prioriteres på pir nord etter at man har redusert kapasiteten til dette på pir øst.

Gate F17 har derimot blitt en pussig "hybrid", men det var vel nødvendig med en reserveløsning før man gyver løs med arbeid i kjelleren hvor resten av buss-gatene er lokalisert. Skulle dóg ha like en litt mer gjennomtekt løsning her, men hva skal man egentlig forvente av noe som helt klart er midlertidig...?

Back